Авторська журналістика як інструмент міжнародних медіакомунікацій

Ольга Гресько

кандидат філологічних наук, доцент кафедри телебачення та радіомовлення
Інститут журналістики Київського національного університету
імені Тараса Шевченка

У статті проаналізовано явище авторської журналістики як перспективний засіб творення змістового наповнення для зарубіжної аудиторії. Визначено роль, місце і перспективу сучасних колумністів (публіцистів), які є посередниками різних цивілізаційних культур в інформаційному суспільстві та формують громадську думку і загальне уявлення про певну країну, націю, спільноту.
На основі порівняльної характеристики п’яти відомих блоґ-платфом (WordPress, Blogspot (Blogger), Tumblr, Quora, Medium) визначено пріоритетні інструменти міжнародних медіакомунікацій.
Феномен авторської журналістики (колумністики) розглянуто в контексті популяризації ідей і поглядів, які відображають правдивий сучасний стан речей в Україні. Авторитетні журналісти, блоґери уособлюють «лідерів думок», які користуються довірою інформаційного суспільства, тому поєднання їхньої творчості з можливостями телерадіомовлення і новітніх комунікацій створюють додаткові можливості реалізації ідеї постійної підтримки міжнародних інформаційних потоків з України.
Ключові слова: авторська журналістика, блоґер, колумніст, міжнародні медіакомунікації, телерадіомовлення.

Література
1. Здоровега В. Й. Теорія і методика журналістської творчості. – Львів, 2004.
2. “Що європейці думають про Україну?” Повні результати опитування [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://iwp.org.ua/img/Ukr_poll_ukr_all.pdf
3. Д. Бірюкович. Місія «Батьківщини». – К., 2007.
4. Подолян Т. За два з половиною року Вадим Бірюкович обійде на яхті планету[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://gazeta.ua/articles/people-newspaper/_za-dva-z-polovinoyu-roku-vadim-biryukovich-obijde-na-yahti-planetu/739621
5. Прилюк Д. М. Теорія і методика журналістської творчості. – К., 1973.
6. Державне іномовлення: аудиторія, контент, платформи, — думка експертів [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.mediasapiens.ua/tv_radio
7. Шаповал Ю. Г. Телевізійна публіцистика: методологія, методи, майстерність: Монографія. – Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2002.



Авторская журналистика как инструмент международных медиакоммуникаций
Ольга Гресько
кандидат филологических наук, доцент кафедры телевидения
и радиовещания
Институт журналистики Киевского национального университета
имени Тараса Шевченко

В статье проанализировано явление авторской журналистики как перспективное средство создания содержательного наполнения для зарубежной аудитории. Определена роль, место и перспектива современных колумнистов (публицистов), которые выступают посредниками различных цивилизаций и культур в информационном обществе и формируют общественное мнение, общее представление об определенной стране, нации, сообществе.
На основе сравнительной характеристики пяти известных блог-платформ (WordPress, Blogspot (Blogger), Tumblr, Quora, Medium) определены приоритетные инструменты международных медиакоммуникаций.
Феномен авторской журналистики (колумнистики) рассмотрен в контексте популяризации идей и взглядов, которые отражают истинное положение вещей в Украине. Авторитетные журналисты, блогеры олицетворяют «лидеров мнений», которые пользуются доверием информационного общества, поэтому сочетание их творчества с возможностями телерадиовещания и новейших коммуникаций создают дополнительные возможности реализации идеи постоянной поддержки международных информационных потоков из Украины.
Ключевые слова: авторская журналистика, блогер, колумнист, международные медиакомуникации, телерадиовещание.


Personal journalism as a tool of international media communications

Olga Gresko,
PhD in Philology, Associate Professor of the TV and Radio department
Institute of journalism National Taras Shevchenko University of Kyiv

The article analyzes the phenomenon of personal journalism as a promising tool of creating media content for the foreign audience. The role, place and perspective of modern columnists (journalists) who act as intermediaries of different civilizations and cultures in the information society and opinion leaders forming general idea of the country, nation, community are determined.
There are priority tools of international media communications based on comparative characteristics of five known blog-platfoms (WordPress, Blogspot (Blogger), Tumblr, Quora, Medium).
The phenomenon of personal journalism is considered in the context of popularizing the ideas and attitudes that reflect the truthful current situation in Ukraine. Respected journalists, bloggers represent opinion leaders who have trust in the information society thus the combination of their creativity with the broadcast possibilities and new communications create additional opportunities of the idea of the constant support of international information streams from Ukraine.
The enforcement of the information presence of Ukraine in the world is possible by means of the active participation of foreign authors in Ukrainian discourse. Most Europeans have an idea about Ukraine based on stereotypes. A lot of negative myths, false information were created in the frame of Russian propaganda aimed to the foreign audiences. Counter-propaganda requires powerful efforts and resources. One of the most efficient mechanisms of information confrontation could be the development of strong civil vector by means of modern communications. The consumers’ involvement into the process of creation of the media content motivates them to analyze, think and check information.
Positive information stream about Ukraine based on true and verified data on achievements in various spheres of life, success stories of people, etc. for the audience abroad could be formed by means of joint efforts of Ukrainian and foreign producers of media content.
Despite new rules and conditions of the media market competition professional journalism in the beginning of XXI century should follow certain principles when reaching a larger audience. Modern digital platforms are spreading messages without editors filters. Phenomenon of “fake news” is getting popular thus the idea of promoting “true news” in the global information space motivates to unite efforts of authors, journalists, columnists, bloggers, social publishers and other people from different countries in a common correspondent network which could resist manipulations globally.
Keywords: blogger, broadcasting, columnist, international media communications, personal journalism

References
1. Zdoroveha, V. J. (2004) Teoriya I metodyka zhurnalistskoyi tvorchosti [Journalism creativity theory and methodic], Lviv. [In Ukrainian]
2. IWP (Institute of World Policy) (2015). Scho evropejtsi dumaiut pro Ukrainu? Povni rezultatu opytuvannia [What European people think about Ukrainians? Full survey results]. Retrieved from: http://iwp.org.ua/img/Ukr_poll_ukr_all.pdf [in Ukrainian].
3. Biriukovych, D. (2007) Misiya «Batkivshchiny» [“Batkivschyna’s” Mission]. – Kyiv.
4. Podolian, T. (2016, December, 9) Za dva z polovynou roky Vadym Biriukovych obijde na jachti planet [For two years and a half Vadym Biriukovych will get round the planet on yacht]. Gazeta. ua. Retrieved from: http://gazeta.ua/articles/people-newspaper/_za-dva-z-polovinoyu-roku-vadim-biryukovich-obijde-na-yahti-planetu/739621[in Ukrainian].
5. Pryliuk, D. M. (1973) Teoriya I metodyka zhurnalistskoyi tvorchosti [Journalism creativity theory and methodic], Kyiv.
6. Derjavne inomovlennia: auditoria, kontent, platformy – dumka ekspertiv [State international broadcasting: audience, content, platforms – experts’ thought]. Mediasapiens. Retrieved from: http://osvita.mediasapiens.ua/tv_radio[in Ukrainian].
7. Shapoval, Y. H. (2002) Televiziyna publitsistyka: metodalohiya, metody, maysternist: Monohraphiya [Television journalism: methodology, methods and mastery: monograph], Lviv: Vydavnychyy tsentr LNU imeni Ivana Franka.