Взаємодія органів державної влади і мас-медіа як категорія науки про соціальні комунікації

Петро Вербицький

провідний фахівець,
Львівський державний університет внутрішніх справ, м. Львів,
email: verbytskyjpetro@ukr.net

Аналізуються ключові аспекти взаємодії діяльності органів влади і мас-медіа в Україні. Наголошується на тому, що в науці про соціальні комунікації ця проблема висвітлюється дещо хаотично. Визначається коректність вживання поняття “взаємодія” щодо діяльності влади та ЗМІ. З огляду на розвиток інформаційної активності суспільств та визначення поняття інформації як трансформаційного ресурсу, а також виходячи з того, що саме інформація найбільше впливає на всі процеси перетворення, конкретизовано особливості подання даних щодо діяльності органів влади. Підкреслюється, що основним пріоритетом державної політики в галузі ЗМІ повинно стати підтримання демократичних правил гри на медійному ринку, чітке визначення критеріїв взаємин влади та мас-медіа. Робиться висновок про те, що мас-медіа часто розглядаються не як соціально відповідальний бізнес, а як складова політичного капіталу чи впливовості.
Ключові слова: аудиторія, влада, інформація, мас-медіа, політика, управління.

Література:
Великий тлумачний словник сучасної української мови / Автор, керівник проекту і гол. редактор В.Т. Бусел. – Київ, Ірпінь : Перун, 2003. – 1440 с.
Галаджун З.В. Правові норми журналістики України : Навч. посібник / З.В. Галаджун. – Львів: СПОЛОМ, 2016. – 190 с.
Костирєв А. Г. Роль засобів масової інформації в процесі демократичного розвитку суспільства : автореф. дис … канд. політ. наук: 23.00.02. – Київ : Б.в., 2003. – 17 с.
Лашкіна М. Г. Взаємовідносини влади і ЗМІ: нові виклики часу. // Актуальні проблеми державного управління на новому етапі державотворення: матеріали наук.-практ. конф. за міжнар. Участю. – Київ, 31 трав. 2005 р. : у 2 т. / за заг. ред. В. І. Лугового, В. М. Князєва. – К. : Вид-во НАДУ, 2005. – Т. 1. – С. 237-238.
Наумкина С., Пилипенко В., Привалов Ю. Социально-политическая эффективность управленческой деятельности. – К.: Стилос, 1999. – 141 с.



Взаемодействие органов государственной власти и масс-медиа как категория науки про социальные коммуникации

Петр Вербицкий
ведущий специалист,
Львовский государственный университет внутренних дел

Анализируются ключевые аспекты взаимодействия деятельности органов власти и СМИ в Украине. Подчеркивается, что в науке о социальных коммуникациях эта проблема освещается несколько хаотично. Определяется корректность употребления понятия «взаимодействие» относительно деятельности власти и СМИ. Учитывая развитие информационной активности обществ и определение понятия информации как трансформационного ресурса, а также исходя из того, что именно информация больше всего влияет на все процессы преобразований, конкретизированы особенности представления данных о деятельности органов власти. Подчеркивается, что основным приоритетом государственной политики в области СМИ должно стать поддержание демократических правил игры на медийном рынке, четкое определение критериев взаимоотношений власти и СМИ. Делается вывод о том, что СМИ часто рассматриваются не как социально ответственный бизнес, а как составляющая политического капитала или влияния.
Ключевые слова: аудитория, власть, информация, политика, СМИ, управление.



The Cooperation between Authority and Media as a Category of Social Science Communication

Petro Verbytskyj
Leading Specialist,
Lviv State University of Internal Affairs

Within the independent existence of Ukraine the system of information governance, inherited by USSR, underwent the major of institutional, legal, content and activity changes, and also the changes in the issues of competence and powers of some regulators. Although the institutional component of public policy concerning media was formed during the long search of the most effective model of information governance, this process in separate aspects of social science communication was characterized by certain chaos.
It is mentioned that for defining the relationship between media and authority to use the term “cooperation” is the most advisable; it is said that this term characterizes the common activity which consists of mutual interest in the results of such interaction. But for the subject of these relationship – authority – “using of media possibilities” is the most determinative term.
As far as possible to develop the information activity, a society becomes more important concept of information as a transformational resource. Just information influences on the processes of transformation most of all. The special role of information component in transitional infrastructure is strengthened by the circumstance that because of it the external influence on the establishment and development of market mechanisms is carried out the most effectively. It is no mere chance that in all countries in the programmes of market transformation the important place is given to development of modern information technology.
It is proved that the media of Ukraine often are examined not as social responsible business but as a component of political capital or influence. Therefore, the main priority of public policy in the media should be the maintenance of democratic rules of the game on the media market, a clear definition of the criteria of government and media relations, the implementation of the mechanisms of regular public control of the transparency of decision-making concerning the activities of the media.
Key words: audience, authority, information, media, policy, management
References
1. Busel, V. T. (Ed.) (2003). Velykyj tlumachnyj slovnyk suchasnoij ukrajins’koij movy [Great Dictionary of the Ukrainian language]. Kyiv: Irpin’ Perun. [in Ukrainian].
2. Haladzhun, Z.V. (2016) Pravovi normy zhurnalistyky Ukraijny : Navchalnyi posibnyk [Legal Norms of Ukrainian Journalism: Tutorial]. L’viv : Spolom. [in Ukrainian].
3. Kostyrev, A. G. (2003) Rol’ zasobiv masovoij informaciij v procesi demokratychnogo rozvytku suspil’stva [Mass-media role in the process of democratic social development], thesis abstract for Cand. Sc (Politics), 23.00.02, Kyiv, Kyiv Taras Shevchenko National University, 17 p. [in Ukrainian].
4. Lashkina, M.G. (2005) Vzajemovidnosyny vlady I ZMI: novi vyklyky chasu [Authorities and mass-media mutual relations: new challenges of era], Aktual’ni problemy derzhavnogo upravlinnia na novomu etapi derzavotvorennia: materials of scientific-practical conference with international participation [Actual problems of public administration in the new stage of state. Conference proceedings]. Kyiv, May 31, 2005, Vol. 1, 237-238. [in Ukrainian].
5. Naumkin, S., Pylypenko, V., & Privalov, Y. Social’no-politicheskaya effektivnost’ upravlencheskoy deyatel’nosti [Social and Political Effectiveness of Managment], Kyiv: Stilos. [in Ukrainian].