Мас-медійний контекст книги спогадів «Нomo feriens» Iрини Жиленко

Каринна Сардарян

кандидат філологічних наук, доцент
Національний університет фізичного виховання та спорту України
email: karinna-sard@yandex.ua

У статті акцентується дидактична роль мемуарної літератури, пов’язана з метою створення митцем цього документального жанру, що прагне поділитися особистим досвідом із сучасниками та прийдешнім поколінням. У спогадах «Homo feriens» авторка охоплює найважливіші питання приватного життя, життя суспільства, близького та дальнього оточення, порушує філософські питання про сенс людського життя, щастя, зраду, проблему митця і мистецтва, специфіки творчого процесу, порушує проблеми душевної рівноваги, повноцінного життя, авторку хвилюють національні питання. Книга спогадів – це складний синтез ліній розвитку, її можна охарактеризувати як складний, змістовний синтетичний твір, що оригінально об’єднує епістолярії, щоденникові ілюстрації, спогади, автокоментарі, художні твори. Твір базується на співвідношені художньої та документальної тенденції.
Ключові слова: мас-медійний контекст, книга спогадів, мемуари.

Література
1. Жиленко І. В. Homo feriens: Спогади ; передм. М. Коцюбинської. – Київ : Смолоскип, 2011. – 816 с.
2. Лексикон загального та порівняльного літературознавства / за ред. А. Волкова та ін. ; Буковин. центр гуманітарних дослідж. – Чернівці : Золоті литаври, 2001. – 636 с.
3. Сардарян К. Г. Творчість Ірини Жиленко у контексті розвитку української літератури другої половини ХХ – початку ХХІ століття : Монографія. – К. : Видавничий дім Дмитра Бураго, 2016. – 392 с.



Масс-медийный контекст книги воспоминаний «Нomo feriens»
Ирины Жиленко
Каринна Сардарян
кандидат филологических наук, доцент
Национальный университет физического воспитания и спорта Украины
В статье акцентируется дидактическая роль мемуарной литературы, связана с целью создания автором этого документального жанра, который стремится поделиться личным опытом с современниками и грядущим поколинием.В воспоминаниях «Homo feriens» автор охватывает важнейшие вопросы частной жизни, жизни общества, ближнего и дальнего окружения рассматривает философские вопросы о смысле человеческой жизни, счастья, измены, проблему творца и искусства, специфики творческого процесса, поднимает проблемы душевного равновесия, полноценной жизни, автора волнуют национальные вопросы. Книга воспоминаний представляет собой сложный синтез линий развития, ее можно охарактеризовать как сложное, содержательное, синтетическое произведение, которое оригинально объединяет эпистолярии, дневниковые иллюстрации, воспоминания, автокомментарии, художественные произведения. Произведение основано на соотношении художественной и документальной тенденции.
Ключевые слова: масс-медийный контекст, книга воспоминаний, мемуары.


Mass media context of memories book «Нomo feriens» by Iryna Zhylemko
Karinna Sardarian
PHD in Philology, assistant peofessor
National university of Physical training and sports of Ukraine
The article accentuates the didactic role of the literary memoirs, which is related to the aim of the author of this documentary genre and wants to share with his personal experience with the contemporaries and future generation.
“Homo feriens: Memories” contains author’s letters and her closest milieu, diaries, self-comments of the author, literary and epistolary portraits, biographical data. Combined form makes the work unique. In her memories “Homo feriens” the author covers the most inportant questions of private life, life of society, close and distant milieu. The auther raises a philosophical issue about the sense of person’s life, happiness, betrayal, the problem of author and creative work, specificity of the creative work and process, there discussed the problems of mental equilibrium, life of full value, the author is preoccupied with national questions. The book of memories is a complicated synthesis of development lines, it may be characterized as a complex, plotful, synthetic work that unites in a special way letters, diary illustrations, memories, author’s comments, fictions. “Homo feriens” is based onto the relation of fiction and documentary tendencies. Fiction is reflected into the implementation of the lyrics by the poetess into the genearal story line, I. Zhilenko’s skills to portray masterly the reality and harmoniosly unite fiction and documentary parts in one work. Documentary part of the work is presented by the reflecton of the reality with the implementation of letters and other documents, usage of names of public figures, truthfulness of the narrated story and reflection of the autobiografical and biographical facts. Literary memoirs can be as an integral as well as inclusive, elements of personal thoughts and memories in works of different genre and purpose. For the cultural research the size of the source (all-in-one text or small episode, interspersed into the fiction, scientific research or publicistic speech) doesn’t matter: they both have the intention of self-understanding, desire to reflect personal experience, to share personal impressions and thoughts. Memoirs are the confession of a person, that lived and worked at a sertain epoch and wants to share his personal experience with future generation. The authors of the diaries, confessions are goverened by the desire of self-understanding and comprehending personal fate, the necessity to philosophaze, the desire to sort out into the variety of vital categories, to clarify his place in the wold.
Key words: mass-media context, a book of memories, memoirs.

References
1. Zhylenko, I. V. (2011). [Homo feriens: memories]. Kyiv : Smoloskyp.
2. Volkova, A. ed. (2001). Leksykon zahalnoho ta porivnialnoho literaturoznavstva [Lexicon of General and Comparative Literature Criticism]. Chernivtsi: Zoloti lytavry.
3. Sardarian K. H. (2016). Tvorchist Iryny Zhylenko u konteksti rozvytku ukrainskoi literatury druhoi polovyny XX– pochatku XXI stolittia : Monohrafiia [Iryna Zhylenko’s creation in the context of Ukrainian literature of 20th-21th century development]. Kyiv: Vydavnychyi dim Dmytra Buraho.