Цінності ЄС у політичній комунікації (на прикладі Польщі)

Олена Герман

аспірант
Сумський державний університет

У статті йдеться про основні цінності Європейського Союзу та їхнє проникнення у політичну комунікацію. Зокрема, аналізується політичний інформаційний простір Польщі (соціальні мережі) за 2015 рік та виокремлюються базові цінності, що транслювалися 5 найвпливовішими політичними партіями Польщі: Право і справедливість, Громадянська платформа, Сучасна, Польська селянська партія, Kukiz’15. На основі аналізу автор представляє ціннісну картину комунікації для найвпливовіших політичних гравців Польщі, де домінують матеріальні цінності, виражені концептами гроші, зарплата, соціальна допомога і т.п. При цьому політики намагаються уникати теми мігрантів та іммігрантів, а також не використовують релігійні мотиви у своїй комунікації
Ключові слова: цінність, цінності Європейського Союзу, політична комунікація, медіа-текст.

Література
Амельченко Н. Цінності об’єднаної Європи. [Eлектронний ресурс]. – Режим доступу: http://parlament.org.ua (дата звернення: 02.09.2016).
Gross F. Wartości nauka i świadectwa epoki / Feliks Gross. – Warszawa: IFiS PAN, 2002. – 328 с.
Chodubski A. Rezonans tradycji w rozwoju kultury europejskiej // Polska w Unii Europejskiej. – 2005. – С. 7–25.
Koslowski P. Europa jutra / За загал. Ред. Peter Koslowski. – Lublin: KUL, 1994. – 363 с.
Sadurski W. Czy istnieją wspólne europejske wartości konstytucyjne? // Idea Europy. – Warszawa: KART, 2004. – С. 38–45
Walchak B. Prawa człowieka jako podstawa wartości przyjmowanych przez Unię Europejską // Elementy aksjologii Unii Europejskiej. – Kraków: Wydawnictwo WAM, 2009. – С. 77–145.
Wilk J. Fundamentalne wartości Europy a aksjologia Unii Europejskiej // Elementy aksjologii Unii Europejskiej. – Kraków: Wydawnictwo WAM, 2009. – С. 9–76.
Wojciszke B. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej / За загал. Ред. Bogdan Wojciszke. – Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2009. – 551 с.
Штратеншульте Е. Европейский союз – просто и понятно: Факты и связи [Eлектронний ресурс].– Режим доступу: http://www.kas.de (дата звернення: 05.09.2016).



Ценности ЕС в политической коммуникации (на примере Польши)

Елена Герман
аспирант,
Сумской Государственный Университет
В статье идет речь об основных ценностях Европейского Союза и их проникновении в политическую коммуникацию. В частности, анализируется политическое информационное пространство Польши (социальные сети) за 2015 год и выделяются основные ценности, транслируемые 5 наиболее влиятельными политическими партиями Польши: Право и справедливость, Гражданская платформа, Современная, Польская крестьянская партия, Kukiz’15. На основе анализа автор представляет ценностную картину коммуникации для наиболее влиятельных политических игроков Польши, где доминируют материальные ценности, выраженные концептами деньги, зарплата, социальная помощь и подобными. При этом политики стараются избегать темы мигрантов и иммигрантов, а также не использовать религиозные мотивы в своей коммуникации
Ключевые слова: ценность, ценности Европейского Союза, политическая коммуникация, медиа-текст.


EU Values in the political communication (on the example of Poland)

Olena Herman
PhD student,
Sumy State University

The article is focused on the basic values of the European Union that are considered to be legal principals stated in the main documents of the EU. The author mainly pays attention to such values as freedom of choice, personal responsibility for one’s choice, equality, legal state, solidarity, dignity, democracy, civil society, tolerance, justice and others. The author also examines the penetration of the values into political communication. In particular, the author monitored the political information space of Poland in 2015 and analyzed messages of the five main Polish political parties: Law and Justice, Civic Platform, Modern (political party), Polish People’s Party, and Kukiz Movement. The main aim of the research was to distinguish the principal values which were transmitted by politicians in social networks (Facebook and Tweeter) and to present the value picture of the most powerful political parties’ communication. The author states that the Polish politicians do transmit the values of the European Union. Nevertheless, the quantative and qualitative analysis of the massages revealed that the key players paid great attention to material values. The most frequent value turned out to be common wealth (material aspect) that is expressed with the help of such concepts as money, salary, social aid etc. The author also points out that two main political parties, which competed for power in 2015, transmitted practically the same values with the same frequency. The author makes an assumption that those values reflected believes and trends of the Polish society in 2015 and that was the reason why the politicians used them. One of the main aspects of the Polish political communication in 2015 is eluding religious topics which had been widely presented in political infospace of the country before. The politicians also tried to avoid mentioning any information about migrants and immigrants that was discussed in the media.
Key words: value, values of the European Union, political communication, media-text.

References
Amelchenko, N. (2013). Tsinnosti objednanoyi Yevropy [Values of the United Europe]. Retrieved from: http://parlament.org.ua [in Ukrainian].
Gross, F. (2002). Vartoshchi nauka i shwiadetstva epoki [Values, science and the evidences of the epoch]. (F. Gross ed.). Warszawa: IFiS PAN [in Polish].
Chodubski, A. (2005). Rezonans tradytsii w rozwoyu kultury yevropejskyej [Echo of the tradition in the European culture development]. Polska w Unii Europejskiej, 7–25 [in Polish].
Koslowski, P.(1994). Europa jutra [Europe tomorrow]. (P. Koslowski Ed.). Lublin: KUL [in Polish].
Sadurski, W. (2004). Chy istniejou vspulne europejske vartoshchi konstytutsyjne? [Do the common European constitutional values exist?]. In Idea Europy (pp. 38–45). Warszawa: KART. [in Polish].
Walchak, B. (2009). Prava chlovyeka yako podstava vartoshchi pshyjmovanych pshez Unieu Europejskou [The human rights as a basis for values accepted by the European Union]. In Elementy aksiologii Unii Europejskiej (pp. 77–145). Kraków: Wydawnictwo WAM. [in Polish].
Wilk, J. (2009). Fundamentalne vartoshchi Europy a aksjologia Unii Europejskiej [The fundamental values of Europe and the axiology of the European Union]. In Elementy aksjologii Unii Europejskiej (pp. 9–76), Kraków: Wydawnictwo WAM. [in Polish].
Wojciszke, B. (2009). Chloviek vshrud ludgi. Zarys psychologii spolechnej [A man among the people. A draft in social psychology]. (B. Wojciszke Ed.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. [in Polish].
Stratenschulte, Е. (2011). Yevropejsky soyuz – prosto i ponyatno: Fakty i svyazi [About The European Union – simply and clear: Facts and connections]. Retrieved from: http://www.kas.de [in Russian].