Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
«13 причин чому», варто дивитися

У зв’язку з останніми подіями в Україні проблема підліткових самогубств і сексуального насильства в школі дуже делікатна, дуже болюча й дуже складна. Потрібно мати великі сміливість, такт, емпатію, щоб обговорювати настільки делікатні питання. Подібна тематика рідко піднімається в серіалах, і спроба Netflix привернути увагу до проблеми заслуговує поваги. Тим більше, що серіал «13 причин чому», знятий за однойменним твором Джея Ешера, вийшов дійсно дуже сильним, пронизливим і емоційним. Дивитися його варто не тільки підліткам, на яких він спрямований в першу чергу, але й їх батькам, вчителям, та й узагалі, всім небайдужим.

Назва серіалу пов’язана з тим, що Ханна Бейкер, головна героїня, залишила 7 касет, де описала 13 причин, чому вона покінчила життя самогубством. Винуватці того, що сталося, повинні прослуховувати записи й передавати їх один одному за складеним Ханною списком. Якщо хтось порушить ці правила, то один із друзів дівчини оприлюднить копію записів і відправить її до поліції.

Головна ідея серіалу — показати вплив суспільства на чуже життя, його жорсткість і байдужість до негараздів і проблем окремих підлітків. Як і герої серіалу, кожен з нас несе відповідальність за свої вчинки. І ми можемо тільки здогадуватися, як наші слова та дії завдають болю іншим людям. Але навіть при тому, що Ханна — жертва, її гостре сприйняття всього, що відбувається, є також яскравим натяком на те, що ми повинні бути сильними, стійкими і не здаватися під натиском громадської думки.

Людей зустрічають за одягом, а серіали зустрічають за першою серією. Пілотна серія, в будь-якому випадку, повинна захопити глядачів і торкнутися їхніх сердець. У пілотній серії «13 причин чому» це вийшло не зовсім вдало. У всякому випадку, не виходить настільки, щоб віднести серіал до неперевершених шедеврів. Це пов’язано з тим, що найперше правило хорошого серіалу — привабливі персонажі, чого не скажеш про «ботаніків» Дженсена і Ханну, яка б показала себе «королевою драми». У подальших серіях ситуація виправляється, і ми навіть починаємо співпереживати головній героїні, підсвідомо відчуваючи себе на її місці.

Серіал обійшовся без гучних імен. Дорослих грають досвідчені, але маловідомі телеактори. У свою чергу, школярі справді схожі на учнів старших класів (крім спортсменів), а не на другорічників, що затрималися в школі на зайві 10 років. Для Кетрін Ленгфорд, яка зіграла головну роль, серіал став великим акторським дебютом. Кастинг вона пройшла в Скайпі й поспіхом оформила візу до США, щоб встигнути на зйомки з рідної Австралії. Старання себе виправдали: їй уже пророкують, як мінімум, номінацію на «Еммі».

«13 причин чому» наполовину складається із флешбеків. Це тринадцять історій, розказаних Ханною, це спогади Клея про описані події, це погляд на ті ж моменти з точки зору інших учасників. Сценаристи й монтажери змогли побудувати розповідь таким чином, що подібна структура не перетворює серіал у кашу з розрізнених осколків історій, а дозволяє скласти своєрідну мозаїку останніх днів життя Ханни Бейкер. Сприймається серіал дійсно на одному диханні, залишаючи глядачів без поняття, про кого піде мова в наступній серії. Число героїв зростає, історія обростає подробицями й деталями.

У книзі Клей Дженсен прослуховує записані Ханною касети за одну ніч, блукаючи по місцях, в яких відбувалися описані дівчиною події. У серіалі Клей «мучить» касети кілька тижнів, йому дуже важко чути дорогий йому голос і розуміти, що він теж якимось чином вплинув на рішення дівчини піти з життя. Кожна нова касета збільшує шанс того, що мова далі піде про нього самого. Завдяки такому рішенню творці серіалу змогли опрацювати всіх персонажів, про яких ідеться в записах, набагато детальніше, зробити їх матеріальними й повноправними учасниками історії. Якщо книга — це своєрідний діалог Клея та Ханни, то в серіалі у бесіду вплітаються й інші голоси, намагаючись якось виправдати свої дії, щось пояснити.

І ще це дозволило показати, як вчинок Ханни вплинув на її батьків, її однокласників, і найголовніше, на тих, хто став цими самими «тринадцятьма причинами». Знову-таки, на відміну від книги, яка показує Клея як пасивного спостерігача, в серіалі юнак займає активнішу позицію. Він намагається розбудити своїх однокласників, змусити їх зізнатися хоча б самим собі в тому, що вони теж винні в смерті Ханни, змусити їх усвідомити те, що трапилося, і спробувати зробити все можливе, щоб це не повторилося з якоюсь іншою дівчиною. Перед тим, як передати касети далі, Клей доповнює їх, роблячи чотирнадцятий запис.

«13 причин чому» — важливий для американського кінематографу серіал. Сміливий, чуттєвий, часом, дуже злий. Про тему сексуального насильства й підліткових самогубств потрібно говорити. Серіал відбувся завдяки співачці й активістці Селені Гомес. У додатковій серії «Beyond the Reasons» режисери, актори, продюсери звертаються до глядачів, закликаючи їх не мовчати про свої проблеми, знайти когось, з ким можна поговорити на цю тему, або звернутися до однієї з анонімних ліній підтримки.

Максим Скалозуб

Поділитися:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest

Логотипи студентських редакцій:

Соціальні мережі
Інші публікації

Знайомство з факультетом журналістики, реклами та видавничої справи в онлайн-форматі

Є така весняна традиція на факультеті журналістики, реклами та видавничої справи – запрошувати на зустріч абітурієнтів. От і цього разу 27 березня 2021 року відбувся День відкритих дверей, щоправда, в онлайн-форматі на платформі Zoom. У зустрічі взяли участь декан факультету Олена Андріївна Іванова, заступник декана з навчальної роботи Інна Валеріївна Лакомська, старші викладачі Сергій Володимирович Азєєв та Аліна Олегівна Червінчук.

Факультет журналістики, реклами та видавничої справи Одеського національного університету імені І. І. Мечникова оголошує про проведення конкурсу студентських журналістських робіт на тему «Права людини в медіа: від розуміння до змін»

До участі у конкурсі запрошуються студенти І, ІІ, ІІІ та ІV курсів факультету журналістики, реклами та видавничої справи ОНУ імені І.І. Мечникова, які створюють власний

Студентські газети – результат колективної роботи майбутніх журналістів

На факультеті журналістики, реклами та видавничої справи викладають дисципліну, що направлена на відточення студентами практичних навичок володіння словом, – журналістську майстерність. На цих заняттях студенти

Осінь по-карпатськи

Карпати – багата культурна історія, збирання ягід та грибів, катання на лижах і сноуборді, риболовля, купання в гірських річках і просто естетична насолода краєвидами. Ми