Демократія починається з місцевої преси

Робота над тим, щоб в маси доносилася тільки перевірена якісна інформація – це одне з головних завдань журналістики.  Сучасна аудиторія стає більш вимогливою, покладає все більше довіри на ЗМІ, тому загальнонаціональні видання постійно  підлягають критиці, спостереженням та прогнозам.  Менше уваги приділяється місцевим ЗМІ, які також мають владу над свідомістю людини, формують її світогляд, підштовхують до вибору, але вважають себе другорядними.  

Медіаексперти Інституту демократії імені Пилипа Орлика не могли проігнорувати да ну тенденцію і на основі своїх моніторингів створили посібник для журналістів під назвою «Місцева преса: посібник для ЗМІ, або як регіональним журналістам працювати за часів нових медіа та кризи демократії».  Ця книга існує у вигляді електронного сайту.  22 серпня 2018 року відбулася презентація інтернет-видання в Одесі, а 28 серпня 2018 року – в Києві.

Робота над підготовкою посібника тривала останні півроку.  Протягом останніх трьох років авторський колектив, експертна група, яка бере участь в моніторингових програмах Інституту демократії імені Пилипа Орлика, займалася моніторингом регіональних електронних та друкованих ЗМІ. Посібник орієнтований на журналістів загальнонаціональних і місцевих медіа, на студентів факультетів журналістики, які хочуть підвищити свій професійний рівень. Власне, авторами даного онлайн-посібника виступають Олена Іванова, професор, доктор наук із соціальних комунікацій, декан факультету журналістики, реклами та видавничої справи ОНУ імені І. І. Мечникова, Ольга Мойсеєва та Наталія Стеблина, доценти кафедри журналістики, реклами і медіакомунікацій ОНУ імені  І. І. Мечникова.

Чому виникла необхідність створення подібного посібника розповідає Олена Іванова: «Сучасний стан медіа зараз по-різному тлумачиться: і як криза, і як неймовірна перспектива в сучасному інформаційному суспільстві. З нашої точки зору – це об’єктивні обставини, з якими доводиться рахуватися. До медіа сьогодні неймовірна кількість претензій, які часто ведуть до того, що медіа (в основному, це локальні, місцеві ЗМІ), мають дуже низьку репутацію. Проте в цій кризі і в ставленні до медіа винні  і самі журналісти, а також загальні обставини, що тягнуть за собою таке ставлення. Ми прагнули до фахової розмови в контексті того, як слід діяти сучасним журналістам, які працюють в регіональних ЗМІ. Важливо, щоб робота журналістів була цікавою для аудиторії, щоб репутація видань покращилась, а аудиторія, якщо не розширювалася, то щоб принаймні не скорочувалась, і при цьому, щоб локальні медіа втратили статусу провінційності. В умовах інформаційного суспільства, яке орієнтується на глобальні тенденції, провінційність – це погана ознака.  Локальні медіа можуть позбутися цього провінціалізму.  Ми впевнені, що сучасні обставини можуть забезпечити локальні медіа тими технологіями, які зараз використовуються.  Ми розуміємо, що це інший матеріальний, технологічний рівень, але тим не менше.

Ми підготували цей посібник, в якому є аналіз сучасних українських локальних медіа, аналіз перспектив виходячи зі стану локальних медіа. Приділяється багато уваги загальносвітовим тенденціям, які мають сучасні медіа, а також присутні дуже конкретні і дієві рекомендації.

На наше переконання, журналістика, особливо сьогодні, – це надзвичайно потужна сила, і всі претензії, які має суспільство до локальних, місцевих медіа, свідчать лише про те, що є велика кількість питань, відповіді на які очікуються саме від журналістів.  Тобто на ЗМІ суспільство покладає велику відповідальність, тому що саме ЗМІ здатні дати відповіді на хвилюючі питання.

Регіональні медіа – це перспектива для всієї місцевої громади, і вони можуть очолити будь-які регіональні тенденції, новації. Для цього журналістам треба тільки повірити в свої сили».

Видання має п’ять розділів: «Аудиторія локальних медіа: між очікуваннями і досягненнями», «Місцеві медіа у відкритому комунікаційному просторі», «Регіональні медіа як майданчик для реклами і піару», «Місцеві ЗМІ: на варті демократії», «Професійні стандарти для місцевої  преси за часів нових медіа».  Також є спеціальний розділ «Тести» – «Чи є в тексті баланс думок?», «Чи важливо згадувати про національність героя матеріалу?», «Знайдіть “джинсу”», «Чи правильно маркована реклама?».

В написанні онлайн-посібника використовувався іноземний досвід ЗМІ, а саме те, як дослідники, медіа-експерти бачать розвиток сучасних місцевих ЗМІ.  Що стосується демонстрації особливостей регіональних медіа, то автори спиралися на власний досвід, на власні реалії.

Поки що видання існує тільки у вигляді сайту (http://www.ualocal.media/).  Автори зробили саме такий формат, оскільки орієнтувалися на своїх партнерів, а також для того, щоб отримати побільше аудиторії – залучити до книги не тільки тих, хто любить читати паперові видання, але і тих, хто просто перебуває в інтернеті.  Сайт простий у користуванні.  Він має повний зміст посібника, є посилання на всі розділи.  Зручно те, що читаючи конкретний параграф, можна вільно перемикатися між усіма розділами.

 

Олена Денисюк

 

Поділитися:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram