Еволюція звуку: від радіо до Clubhouse

Передача інформації за допомогою звуку стала звичним явищем із появою радіо. З 1896 року воно було основним і єдиним медіа такого формату. Проте, сьогодні радіо доводиться ділити медіапростір із новими форматами, що стрімко набувають популярності. Пропонуємо разом дізнатися, що таке подкасти та Clubhouse, чому вони такі популярні й чи становлять загрозу для радіо?

Подкаст — це аудіозапис, аудіошоу, яке розповсюджується в інтернеті. Він поділяється на епізоди, які об’єднуються в сезони. Подкаст має ведучого, який самостійно чи з гостями обговорює певну тему. Про що саме будуть говорити, залежить тільки від автора, тому перелік тем є чималим. Інформація у подкастах подається у вигляді інтерв’ю, лекції, вільної розмови, серіалу або розслідування. Сьогодні ці види є основними, проте постійно з’являються нові. Послухати аудіошоу можна на спеціальних платформах — подкаст-терміналах. Найвідомішими з них є відповідний розділ в iTunes, додаток від Google, Souncloud та Spotify. Користувачі цих платформ можуть підписатися на улюблене аудіошоу й отримувати всі оновлення, а також налаштувати автоматичне завантаження нових епізодів на свій пристрій. Такі функції доступні завдяки RSS- каналу (Really Simply Syndication — просте отримання інформації), який має кожен подкаст.

Саме з винайденням цього компонента й розпочалася історія подкастів. RSS- канал розробив американець Дейв Вейнер у 2000-их роках. Він же створив перше аудіошоу разом із радіоведучим Кристофером Лайдоном. Тоді цей аудіозапис не називали подкастом, адже такого слова не існувало. Відповідний термін уперше використав журналіст Бен Хаммерслі в статті для «The Guardian». Він об’єднав назву музичного програвача «iPod» та слово «broadcasting», що перекладається як трансляція, мовлення. Спочатку компанія «Apple» не мала відношення до появи аудіошоу, проте згодом поклала початок їхній популярності. У 2005 році Стів Джобс презентував новий розділ в iTunes — «Подкасти». Увага від авторитетної компанії допомогла аудіозаписам заявити про себе й залучити нову аудиторію, яка до цього не знала про існування такого формату. Проте, на той час цікавішим був світ відео, який став доступнішим із появою YouTube, тому подкасти знов не отримали бажаної популярності.

По-справжньому відомими вони стали в 2014 році, після появи детективного аудіошоу «Serial», перший сезон якого присвячений розслідуванню вбивства американської студентки. Це було піковою точкою розвитку подкастів, з якої почалося їхнє стрімке поширення. Відтоді вони стали звичною справою для англомовної аудиторії. Згідно з даними щорічного дослідження поведінки споживачів цифрових медіа «The Infinite Dial», у 2020 році 212 мільйонів американців, яким уже виповнилося 12 років, були знайомі з подкастами. Кількість людей, які щомісяця слухають аудіозаписи, минулого року становила 104 мільйони.

Подкасти приваблюють людей своєю зручністю та свободою вибору. На думку Максима Шевчука, автора подкасту про бізнес та маркетинг «Зроби Якнайкраще», основними перевагами такого формату є унікальність контенту й можливість слухати його під час занять іншими справами.

Подкасти пропонують нескінченне розмаїття тем та варіантів подачі інформації. Будь-яку інформацію, яка цікавить сучасну людину, можна знайти у форматі аудіозапису. Подкасти пропонують зануритись у тему ширше, ніж просто поверхнево, тож, людина може глибоко дослідити будь-що менше, ніж за годину. У 2020 році Spotify нарахував на своєму сервісі 1,9 млн. подкастів, а Apple Podcasts трохи менше — 1,6 млн. Завдяки такій великій кількості контенту, кожна людина знайде саме те, що їй до вподоби. У 2021 році до п’ятірки найпопулярніших категорій у додатках для прослуховування подкастів увійшли «суспільство», «культура», «бізнес», «новини» та «політика».

Американська аналітична компанія «Edison Research» дослідила найпопулярніші місця прослуховування подкастів. Виявилося, що люди найчастіше роблять це за межами дому — під час занять спортом, роблячи покупки, прибирання, перед сном та у машині. Це суттєво економить час, адже ти робиш дві справи одночасно, завдяки чому рутинний процес стає цікавішим та кориснішим.

Аудіошоу, як і книги, не обмежують вашої уяви тим, що відбувається на екрані. Завдяки саунд-дизайну й звуковому оформленню епізодів, ви можете, за власним уподобанням, візуалізувати ведучих та умови, в яких вони проводять запис, та історії, які вони розповідають.

Формат подкастів набув поширення і в Україні, проте наразі він перебуває в стадії розвитку, тому поки що немає статистики або досліджень, які б могли показати динаміку його розвитку. Проте, за даними Google Trends — сервісу, який показує, як часто шукають певний термін у відношенні до загального обсягу пошукових запитів, можна сказати, що попит на такий формат є. Згідно з даними цього сервісу, в Україні найбільше цікавилися подкастами від серпня 2006 до вересня 2009 року. Зараз, після тривалого затишшя, кількість запитів на цю тему знову збільшується.

За 2020 рік кількість українських аудіошоу активно зростала. На це вплинув карантин, адже багато людей опинилися вдома, без роботи, звичних занять та живого спілкування. До того ж, питому роль відіграли популярність таких аудіошоу за кордоном та банальна зацікавленість українців. Поки що рано говорити про ринок вітчизняних подкастів, але деякі аудіоблоґери вже монетизують свій продукт. Зробити це можна за допомогою реклами або ж донейтів. Наприклад, багато подкастерів використувують сайт Patreon, куди слухачі можуть надсилати гроші.

Найчастіше українською мовою записують подкасти вітчизняні ЗМІ, популяризуючи українську мову та український контент. Записуючи подкасти, ЗМІ сподіваються зацікавити людей незвичним форматом та знайти нову аудиторію для свого медіа.

Топ україномовних подкастів

«MINCULTPRYVIT»

Аудіошоу від медіа «The Village Ukraine», в якому український режисер Наріман Алієв спілкується з українськими культурними діячами. На його шоу побували режисери Олег Сенцов та Антоніо Лукіч, письменниця Ірина Цілик та інші. Один подкаст триває годину-півтори, і за цей час ведучий та гість встигають обговорити різні теми — від культури до особистого життя та творчості. Сам Наріман описує власне шоу як «безкультурно про культуру».

«Узяла і прочитала»

У цьому подкасті культурна менеджерка Богдана Неборак говорить про літературу та її вплив на розуміння складних речей. Цей проєкт є частиною незалежної спільноти подкастів від «Радіо Поділ».

«На межі»

Подкаст про українок, які опинилася в Сирії, на території, підвладній терористам «ісламської держави». Вони зуміли вижити, а деякі — навіть втекти. Проте всі вони потрапили в табори для біженців, звідки надсилають сигнал про допомогу. Це історія про те, як не втратити віри там, де її не залишилося. Автори проєкту — журналісти Тарас Iбрагімов та Альона Савчук від «IZONE Media».

«ЗручноМіськБуд»

Подкаст від видання «Новое время», частиною якого є «Радіо НВ». Команда радіо записує багато аудіошоу й одним із них є «ЗручноМіськБуд». У ньому розповідається про те, як зробити міста комфортнішими для пішоходів, коли знесуть «хрущівки» та що робити з великою кількістю автомобілів. На ці запитання відповідає архітектор та співзасновник організації «Агенти змін» Максим Головко.

«Кляті питання»

Подкаст від видання «Українська Правда», в якому розбирають найактуальніші питання новинної черги денної. «Чому Зеленський увів санкції проти каналів Медведчука?», «Хто такий Сергій Стерненко?» — відповіді на ці та багато інших запитань можна дізнатися саме тут.

Наступним етапом розвитку аудіоконтенту в медіапросторі стала поява Сlubhouse. Це перша соціальна мережа, в якій немає нічого, окрім звуку. Усе спілкування відбувається за допомогою голосу. Користувачі створюють кімнати, які, по суті, є аудіочатами й присвячені певній темі. Вони можуть бути загальнодоступними та приватними. Під час спілкування учасники розмови поділяються на три категорії: модератори, спікери й слухачі. Модератори створюють «кімнати» та керують перебігом розмови. Слухачі можуть узяти активну участь у розмові, якщо модератор надасть їм таку можливість. Якщо ж на слухача починають масово скаржитись інші користувачі, його акаунт може потрапити під заборону. Після цього відновити профіль буде неможливо.

Абсолютно нова cоціальна мережа з’явилася, як стартап, навесні 2020 року. Її розробили колишні працівники Google Пол Девісон та Роен Сет. Набирати обертів Clubhouse почав на початку 2021 року. На думку журналістки Ольги Круглій, для цього було декілька причин. Найбільшу роль відіграв прихід у соціальну мережу відомих особистостей, наприклад, Ілона Маска. Саме після того, як він анонсував свій виступ у Clubhouse, тисячі людей забажали потрапити туди, щоби мати змогу наживо послухати винахідника. Потім долучилися й інші відомі люди, які привели своїх прихильників. Друга причина — наближеність до живого спілкування, якого так не вистачає під час пандемії. Розмови в «кімнатах» відбуваються в реальному часі й не зберігаються, а записувати їх заборонено правилами соціальної мережі, тому всі користувачі спілкуються тут і зараз. Проте слухачі вже знайшли обхідні шляхи для збереження й подальшого використання інформації, наприклад, записуючи виступи на диктофон. У керівництві мережі вже заявляють про те, що працюють над запобіганням крадіжок персональних даних та розмов у «кімнатах». На популярність Clubhouse також вплинула його недоступність. Поки що додаток можуть завантажити тільки власники iPhone, а потрапити туди можна лише через близьких друзів, які вже є користувачами Clubhouse. Вони можуть надіслати вам запрошення, так званий, інвайт. Спочатку кожен користувач може запросити лише двох людей. Якщо інвайти закінчилися, то можна подати заявку на реєстрацію й чекати, поки хтось зі знайомих, що вже є користувачем, схвалить її.

Наразі Clubhouse є осередком експертів у багатьох галузях, тому тут можна покращити свої навички, дізнатися нову та актуальну інформацію від експертів у тій темі, яка вас цікавить, або просто послухати розмови відомих людей на важливі теми. Поки що слухати Ілона Маска, Марка Цукерберга чи Опру Вінфрі можна безкоштовно, але Ольга Круглій вважає, що у майбутньому в Clubhouse можуть з’явитися преміум акаунти та платні входи на зустрічі із зірками.

Таке розмаїття аудіоконтенту, здавалося би, змушує забути про радіо, з якого все починалося. Нові формати є доступніши та зручнішими у використанні, спрямовані на вужчу аудиторію, яка може самостійно обирати, що й коли їй слухати. Своєю думкою щодо того, чи зможуть подкасти і Clubhouse замініти традиційне радіо, з нами поділився Максим Шевчук: «У подкастів нема на меті замінити радіо. Загалом радіо й подкасти вирішують різні завдання слухачів у доступі до інформації. Радіо дає змогу швидко отримати певний тип інформації, наприклад, новини, чи просто послухати легку розмову ведучих, не вслухуючись у суть дискусії. Натомість подкасти проходять попередню аудіообробку, і в них у ведучого є можливість детальніше розкрити тему. На мою думку, більшу загрозу для радіо становить Clubhouse, адже в ньому, як і на радіо, ведеться обговорення в реальному часі, однак, на відміну від радіо, більша кількість користувачів може долучитися до розмови й поділитися своєю думкою або скерувати розмову в інше русло». Чи справдяться прогнози експерта, покаже час, а поки що всі вищезгадані медіа співіснують, витікаючи одне з одного, і є частинами еволюції звуку, що дозволяє йому пристосуватися до умов сучасного медіапростору.

Анастасія Єрьоменко
Денис Шуленін
1 курс
«UniLife»
Photo by Austin Distel on Unsplash

Поділитися:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram