Одеський національний університет імені І. І. Мечникова

Факультет журналістики, реклами, видавничої справи та редагування ОНУ імені І. І. Мечникова в медіадискусії про стан реформованих медіа та способи покращення інформування населення

Снимок6

Очільник факультету, професор, доктор наук із соціальних комунікацій, Олена Іванова як представник експертного середовища  була запрошена для  обговорення та подальшого вирішення  проблем, пов’язаних з існуванням та функціонуванням українських регіональних ЗМІ, до ЗапоріжжяТут 6 вересня у  межах проекту Інституту демократії імені Пилипа Орлика проведено медіадискусію «Ситуація з медіа Запорізької області та як покращити інформування населення» в рамках проекту «Мобілізація зусиль для стимулювання попиту на кращу журналістику та вдосконалення навичок критичного мислення громадян» за підтримки Медійної програми в Україні, яка фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.

На порядку денному були такі теми:

• який наразі стан реформованих медіа в Україні, тобто тих, які пройшли процес роздержавлення;

• як «виживають» такі медіа;

• які є приклади успішного реформування друкованих ЗМІ, що беруть початок ще з часів комунальної преси;

• які основні проблеми місцевих ЗМІ, зокрема запорізьких;

• як покращити інформування населення запорізькими ЗМІ та ін.

Обговорення заданих тем було підкріплено аналізом газет, що зародилися ще за радянських часів і мають тривалу історію:  видання «Південна зоря», «Пологівські вісті», «Червоний промінь», «Новини дня», а також дослідженням запорізьких ЗМІ — газети «Запорізька правда» та телекомпанія «Бердянськ».

Цей захід зібрав навколо себе багатьох колег, об’єднаних спільною справою: науковців, журналістів-практиків, медіаекспертів, представників прес-служб, радіо, телекомпаній, Інтернет-видань, викладачів журналістики Запорізького Національного університету, представників Національної спілки журналістів України та громадських активістів (детальніше можна ознайомитися тут  http://idpo.org.ua/events/3035-u-zaporizhzhi-vidbulasya-mediadiskusiya.html). Адже головною метою медіадискусії й моніторингу було не просто описати очевидні проблеми, а й обговорити шляхи їх вирішення, аби стимулювати місцеві ЗМІ до відповідальності та дотримання журналістських стандартів, а з цим і підвищити якість їх інформаційних продуктів.

Результати моніторингу роздержавлених медіа представляли:

Олена Іванова, професор, доктор наук із соціальних комунікацій, декан факультету журналістики Одеського державного університету імені Мечникова, координаторка одеської експертної групи;

Юлія Тисленко, заступниця головного редактора газети «Південна Зоря»;

Наталія Зворигіна, головна редакторка газети «Запорізька правда»;

Людмила Зеленюк, голова громадської організації «Друзі» газети «Запорізька правда» та інші фахівці у сфері комунікації.

Оскільки в моніторингу брала участь і група викладачів-експертів із м. Одеса, її роботу представила  координаторка групи, медіаекспертка Інституту демократії імені Пилипа Орлика, професор, доктор наук із соціальних комунікацій, декан факультету журналістики Одеського державного університету імені І. І. Мечникова, яка й повідомила про результати дослідження вищезазначеного контенту, закінченого ще в червні 2019 року й викладеного в окремій праці. До слова, вона у свою чергу теж викликала інтерес, спровокувала обговорення в медіасередовищі, соціальних мережах тощо й користується попитом серед  закладів фахової підготовки журналістів.

Дослідники загалом констатували недоліки  регіональної журналістики України як неякісної, нецікавої, яка часто межує з джинсою й порушеннями журналістських стандартів, і водночас  зазначили, що вона має неабиякий потенціал, адже має принципове значення в забезпеченні пересічного споживача інформацією. До позитивних моментів також віднесли можливість регіональних ЗМІ створювати локальні контексти, вписування  конкретного регіону у світовий інформаційний простір, створення власного поля гри, демонстрації прямопрорційної залежності якості контенту та аудиторії тощо. Зрештою, на думку експертів,  місцеві ЗМІ можуть формувати свої особливі способи комунікації, методи, лідерів громадських думок тощо (детальніше тут «Локальні ЗМІ в тотальних зв’язках»http://idpo.org.ua/articles/3006-lokalni-zmi-v-totalnix-zvyazkax.html ).

Отже, експертна оцінка якості й професійності запорізьких видань становить 3,66 балів із 5. Цей показник є вищим за загальноукраїнський, що становить 3,59. Найнижчу оцінку отримали місцеві газети за критерієм відокремлення фактів від коментарів (0,50 з 1) — це свідчить про те, що 50% з розглянутих видань маніпулюють аудиторією, подаючи замість конкретних фактів враження та особисті оцінки, позиціонуючи їх саме  як  факти. Але на перевагу цьому результат дослідження показав, що запорізькі ЗМІ відповідально ставляться до посилання на джерела інформації: експертна оцінка становить 0,91 бал з 1. Окрім цього, було відзначено, що запорізькі ЗМІ не розпалюють скандали, використовуючи мову ворожнечі, і в цілому пишуть доступно й зрозуміло.

Більше за всіх балів набрала газета «Південна зоря» та стала лідером серед місцевих видань за стандартами журналістики. Також було обговорено тему тиску влади на ЗМІ, ситуацію поспішної цифровізації телебачення, що призводить до втрачання певним прошарком населення доступу до інформації, та інші важливі питання. Це дало змогу краще зрозуміти актуальну проблематику сфери комунікації та зробити висновки, як слід діяти, аби усунути наявні проблеми мас-медіа.  

Анастасія Голубєва

Поділитися:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest

Логотипи студентських редакцій:

Соціальні мережі
Інші публікації

Діалог культур: про зустріч студентів факультету журналістики, реклами та видавничої справи з Послом Канади в Україні

Студенти факультету журналістики, реклами та видавничої справи відвідали лекцію Надзвичайного і Повноважного Посла Канади в Україні — Лариси Ґаладзи. Зустріч пройшла в онлайн-форматі на платформі Zoom. На зустрічі також були присутні студенти з інших факультетів ОНУ імені І. І. Мечникова. Модерував захід кандидат політичних наук, доцент Володимир Дубовик.

Один у полі (не) воїн: про майбутнє конструктивної журналістики в Україні

Професія журналіста як об’ємна складна геометрична фігура: має багато аспектів, сторін та кутів… Це усвідомлюють студенти факультету журналістики, реклами та видавничої справи, тому займають активну позицію, стежать за трендами сучасної журналістики і у навчальний, і у вільний від занять час. Саме тому 13 квітня за сприяння керівництва та викладачів факультету вони долучилися до лекції «Конструктивна журналістика: як перестати писати тільки погані новини?», організатором якої стала Комісія з журналістської етики. Ключовим спікером був Віктор Пічугін, заступник головного редактора медіагрупи «Накипіло», голова Громадського телебачення Харкова

Знайомство з факультетом журналістики, реклами та видавничої справи в онлайн-форматі

Є така весняна традиція на факультеті журналістики, реклами та видавничої справи – запрошувати на зустріч абітурієнтів. От і цього разу 27 березня 2021 року відбувся День відкритих дверей, щоправда, в онлайн-форматі на платформі Zoom. У зустрічі взяли участь декан факультету Олена Андріївна Іванова, заступник декана з навчальної роботи Інна Валеріївна Лакомська, старші викладачі Сергій Володимирович Азєєв та Аліна Олегівна Червінчук.

Факультет журналістики, реклами та видавничої справи Одеського національного університету імені І. І. Мечникова оголошує про проведення конкурсу студентських журналістських робіт на тему «Права людини в медіа: від розуміння до змін»

До участі у конкурсі запрошуються студенти І, ІІ, ІІІ та ІV курсів факультету журналістики, реклами та видавничої справи ОНУ імені І.І. Мечникова, які створюють власний