Гра-скандал

«Образа польського народу й пропаганда нацизму». Таке посилання Інститут національної пам’яті Польщі побачив у тизері нової комп’ютерної гри під назвою «Ціна Свободи». Окружна прокуратура Варшави вже відкрила кримінальне провадження. У центрі міжнародного скандалу опинився одеський програміст і дизайнер.

 

Трейлер гри призвів до міжнародного скандалу. На YouTube-каналі вказано під відео в описі, що гра про німецькі табори смерті в Польщі. Також накладена музика з двозначним текстом. Польський інститут національної пам’яті розцінив розробку проекту як образу польського народу й пропаганду нацизму. Уже відкрито кримінальне провадження.

В ізраїльських ЗМІ з’являються публікації, які називають таку ідею розробників аморальною та антигуманною. Польські ЗМІ пишуть про російський слід, цитуючи польского депутата Йозефа Брінкуса: «Може йтися про політичну провокацію проти Польщі в міжнародному масштабі».

Розробник гри — молодий «айтішник» Дмитро Дибіна. Це його перший досвід у ігровій індустрії. Запевняє, що ніяких провокацій із його боку не було. Інформація про те, що локацією для гри обраний «Освенцим», і трейлер на YouTube-каналі, який викликав скандал, — це все фейк. У ролику використана нарізка з більш ранніх етапів розробки гри. «Це не наш ролик, це не наш YouTube-канал. І з цією людиною нас нічого не пов’язує. У нас у грі немає ніякої символіки. Ніяких згадок про те, що це фашисти, нацисти, євреї. Нікого ми не зачіпаємо. У нас є дисклеймер — це захисний напис, що ми все придумали. Вигадка автора: будь-які збіги з іменами й символами випадкові», — розповідає Дмитро.

Гра «Ціна свободи» планувалася як сесійний онлайн-симулятор. Геймер грає або за наглядачів, або за в’язнів. Офіційний трейлер вже видалений із сайту гри та з офіційного YouTube-каналу. Однак, його ще можна знайти в інтернеті. Показуємо ролик науковому співробітникові Одеського музею пам’яті жертв Голокосту Семенові Абрамовичу. «Ззовні все це не схоже на табір «Аушвіц». Але річ у тім, що справа навіть не в схожості, а справа в аналогічності. Тобто, ті умови, ті картинки, які прописані в цій грі — вони характерні для концтабору. Я вважаю, що це може образити людей, які зберігають пам’ять. Багатьох людей, які пережили цей кошмар, вже просто немає в живих. І думаю, що їхня оцінка була б вкрай негативною. Подібні ігри неприйнятні в полі IT-технологій», — запевняє Семен Абрамович.

На цьому тлі розгорається скандал і гострі реакції з боку Польщі та Ізраїлю — Дмитро Дибіна заявив про зупинку цього проекту, але опускати руки не збирається. Продовжить розробку вже видозміненої гри. «Ми переходимо в інший сетинг — сама гра буде мати інший вигляд. Ми переносимося або в Середньовіччя, або в сучасну в’язницю, де принцип гри буде той самий. Але візуально на 100 % ніяких асоціацій не буде. Якщо я когось образив — прошу вибачення», — зазначив молодий розробник.

Нагадаємо, що «Освенцим» — комплекс німецьких концентраційних таборів і таборів смерті, що розташовувався в 1940-1945 роках у 60 км на захід від Кракова, від генерал-губернаторства біля міста Освенцима, яке в 1939 році указом Гітлера було приєднане до території Третього рейху.

Близько 1,4 млн осіб, із яких близько 1,1 млн становили євреї, були вбиті в «Освенцимі» в 1941-1945 роках. У той же час, за оцінкою історика Г. Д. Комкова в статті у Великій радянській енциклопедії, загальне число жертв склало понад 4 млн осіб. «Аушвіц-Біркенау» був найбільшим із нацистських таборів знищення і найдовше проіснував, тому він став одним із головних символів Голокосту.

 

Павло Сичевський