Як зображення романтики у кіно спотворює кохання

 — Не біжи ти за її потягом! Не треба!

— А як на мене, це мило

— Це банально

— Зате видно, що йому не байдуже

— Видно, що він тупий

к/ф «Навіть не уявляєш!»

Сучасний кінематограф не стоїть на місці: змінюються тренди, подача, теми. Але все ж таки одна з тем залишиться вічною — тема кохання. Йдуть роки, а між людьми все ще іскрить, вирує та палає: вони закохуються, долають труднощі, сходяться чи розходяться — ось вам класична формула кохання з кіно. Здавалося б, усе дуже просто та зрозуміло. Але за багаторічний досвід існування кінематографа показувані ним історії про кохання встигли припасти пилом шкідливих кліше. Давайте про них і поговоримо.

Перше кліше: романтизація токсичних стосунків

Історії, в яких багато пристрасті, драми, бурхливих сварок та примирень, на екрані виглядають цікавішими за історії, у яких є місце здоровим стосункам з відносно лінійним розвитком. Але у фільмах про любов токсичні стосунки часто романтизуються, їх видають за справжнє кохання, у якому героїні потрібен чоловік, який викликає у неї метелики в животі (що, до речі, є ознакою тривоги), а не той, з ким у неї спільні інтереси та з ким вона відчуває себе комфортно.

Це ж саме стосується і популярного кліше про кохання між брутальним,  «поганим» хлопцем і гарною, «зразковою» дівчиною (візьмемо, до прикладу, класику жанру — «Три метри над рівнем неба»). Виходить так, що дівчина здатна змінити хлопця на краще, вгамувати його неконтрольовану агресію та вилікувати всі його дитячі травми, які, як правило, завжди пов’язані з батьками. Однак у реальному житті це так не працює. Допомогти бідолашному зможе тільки хороший психотерапевт. І навіть якщо спочатку такий хлопець не підіймає на дівчину руку, це не значить, що він не зробить цього, коли вона вчинить щось «не те».

Далі йдуть маніпуляції — у фільмі «Щоденник пам’яті» Ной погрожує Еллі зістрибнути з чортового колеса, якщо вона не погодиться з ним зустрітися. Сталкінг — Ракель одержима Аресом, спостерігає за ним, колекціонує його фото у фільмі «З мого вікна». У цьому ж списку брехня, ревнощі, що є ознакою невпевненості у собі, а не палкого кохання. Такій поведінці немає місця у здорових стосунках. Психічно нестабільний партнер, який маніпулює, контролює, переслідує, ревнує — небезпечний, і дуже добре це показано у фільмі «Ніхто не хотів говорити».

Кліше «Кохана людина — центр Всесвіту»

Кохання — це важлива частина нашого життя, безумовно. Але робити з партнера чи партнерки головний об’єкт свого життя та повністю розчинятися у стосунках не є здоровою поведінкою. Адже може статися так, що ви розійдетеся, як у морі кораблі, а далі виявиться, що крім одне одного у вас нічого не було: ні особистих захоплень, ні друзів, нічого «свого». Такі стосунки частково змальовані у фільмі «Рубі Спаркс», де після бурхливого букетно-цукеркового періоду хлопець починає маніпулювати своєю дівчиною, щоб та залишалася тільки з ним.

Тож варто не забувати й про інші аспекти власного життя, як-от саморозвиток, роботу, хобі, дружбу. Хочеться зробити акцент на останньому пункті: друзі головних героїв часто виступають як «двигуни прогресу» та «сімейні психологи» — сказали свої розумні репліки у потрібний момент та пішли з кадру, а герої під впливом їхніх слів йдуть на відчайдушні кроки. Винятком є фільм «Шопоголік», у якому кохання, дружба та сім’я показані збалансовано, а  героїня має власні інтереси та пріоритети, якими дорожить та оберігає.

Кліше «Кохання вирішить всі проблеми»

Читаючи казки у дитинстві, ми часто бачимо, що поцілунок справжнього кохання має чудодійну силу: пробуджує від столітнього сну, позбавляє прокляття або навіть оживляє. Перенесемося у наш час. Нині, якщо Ви страждаєте від тривоги, самотності, сімейного прокляття, екзистенціальної кризи або настав зомбі-апокаліпсис, Вам кажуть: «Знайдіть собі другу половинку!». Відмовки на кшталт «Я народився/народилася цілим/цілою» не працюють. У сучасних романтичних комедіях тільки й розмов, що про стосунки та секс, а незаймана дівчина чи хлопець вважаються невдахами. Мало того, що цнота тут є лише соціальним конструктом, який часто використовується як інструмент контролю та маніпуляцій, так і сам факт піднесення стосунків на п’єдестал найважливішого та найнеобхіднішого не є нормою. Людям, які не готові до стосунків, хто є асексуалом або аромантиком (не відчуває сексуального та романтичного потягу відповідно) дуже важко жити під тиском суспільства, яке вимагає від тебе стосунків, що є «обов’язковим пунктиком життя». Важливо розуміти, що хотіти стосунків — це нормально, але й не хотіти — теж.

Візьмемо до прикладу фільм «Пенелопа»: головна героїня страждає від прокляття — замість носа у неї свинячий п’ятачок, і тільки щире кохання може їй допомогти. Її мати намагається підібрати гідного нареченого, однак більшість хлопців лякаються Пенелопи, щойно побачать. Але врешті-решт героїні допоміг аж ніяк не чоловік, а любов до самої себе. Пенелопа сказала, що її ніс подобається їй таким, який він є, і прокляття було зняте.

Кліше «Змінися для інших — і тебе покохають»

Це кліше можна описати коротко: неприваблива дівчина перевтілюється у неймовірну красуню. Спочатку ми бачимо героїню такою собі «сірою мишкою»: абсолютно невродлива (і байдуже, що її грає, до прикладу, Енн Хетеуей), в окулярах, з недоглянутим волоссям та в одязі, який наче з бабусі зняли. Але варто їй зробити стрижку та макіяж, одягти розкішну сукню та замінити окуляри на лінзи, раптом виявляється, що вона весь цей час була «Афродітою» у костюмі сірої миші та зараз готова підкорювати світ, Олімп або ж лише серце головного героя. Це кліше шкідливе тим, що відкидає думку про те, що хтось може покохати людину такою, яка вона є насправді. І замість того, щоб шукати у головній героїні щось прекрасне та духовне, оточення прагне підігнати її під свої стандарти, тим самим знецінюючи особистість. У фільмах «Це все вона», «Як стати принцесою», «Міс Конгеніальність» та багатьох інших зовнішність, на думку авторів, є запорукою успіху в особистому житті. Звісно, вона важлива, але коли кохаєш по-справжньому, не завжди має принципове значення. Приємними винятками є фільми «Красуня на всю голову», де головну героїню покохали такою, яка вона є, та «Зріст Джоді», де дівчина вчиться любити себе.

У цьому кліше цікаво те, що воно поширюється переважно на жінок. Щодо чоловіків, то ким би він не був: чудовиськом («Страшно гарний»), зомбі («Тепло наших тіл») або ж духом безтілесним («Привид/Кожен новий день») —  все одно завжди знайдеться «та єдина», яка покохає його всім серцем.

Список кліше, що кочують із фільму в фільм навіть сьогодні, можна було б оголошувати годинами, але ми ознайомили Вас з найбільш поширеними. Дивитися романтику не погано, погано піддаватися впливу таких кліше та втрачати свою справжню особистість. Варто пам’ятати, що у реальному житті грубий та холодний хлопець не стане добрим, кохання не є чарівною пігулкою від всіх недуг, життя не обертається лише навколо Вашого партнера чи партнерки, і найважливіше — це любити в першу чергу себе самих.

Дар’я Кристофович

Редакція «InModernUA»

Фото: кадр з фільму «Як стати принцесою», обробка авторки

Поділитися:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram