Журналістське розслідування

Заняття 1. Журналістське розслідування: визначення поняття

Питання до обговорення

  1. Що таке журналістське розслідування? Проаналізуйте наявні визначення.
  2. Проаналізуйте наведені нижче тексти, чи містять вони необхідні для журналістського розслідування компоненти (глибоке занурення в тему; тема має суспільний інтерес; йдеться про процес, а не про подію; робота журналіста оригінальна, журналіст – активний; розкривається приховане питання; у тексті наявна нова інформація, а не лише передрук чи систематизація раніше відомих фактів; у тексті наявні різноманітні джерела (в середньому – 5); передбачає тривалу роботу репортера над темою, командну роботу.
  3. Які міфи щодо журналістського розслідування вам відомі?

Література:

  1. Chapter 1 – About investigative reporting
  2. Fleeson L. Ten Steps to Investigative Reporting (Step 1)
  3. Нікітіна Н. В. Специфіка журналістського розслідування: основи жанру й методу
  4. .Хоменок О. Визначення розслідувань. Дефініція, предмет
    та тематика розслідувань // Посібник з журналістських розслідувань. Теорія та практика. – Київ, 2013. – 190 c.
  5. ЩО ТАКЕ ЖУРНАЛІСТСЬКЕ РОЗСЛІДУВАННЯ? Відеоурок. Детектор медіа.
  6. Розслідувальна журналістика: визначення поняття

Матеріали для аналізу

Заняття 2. Журналістське розслідування в Україні. Проблеми дотримання стандартів

Питання до обговорення:

  1. Методологія оцінювання якості журналістських розслідувань (“Детектор медіа”)
  2. Моніторинг телерозслідувань ГО “Детектор медіа”
  3. Моніторинг телерозслідувань “Нормально” (7 канал)
  4. Власний моніторинг журналістського розслідування (розслідування – на вибір студента)

Література:

  1. Методологія оцінювання якості журналістських розслідувань
  2. Моніторинг телерозслідувань
  3. ЕТИЧНІ СТАНДАРТИ РОЗСЛІДУВАЛЬНОЇ ЖУРНАЛІСТИКИ. Відеоурок
  4. Пархітько О. Журналістське розслідування на одеському телебаченні (на прикладі телепроекту «Нормально» на «7 каналі» // Діалог: Медіа-студії. – 2017. – №23.

Заняття 3. Планування журналістського розслідування

Питання до обговорення

  1. Вибір та оцінка теми розслідування
  2. Планування роботи із джерелами інформації
  3. Визначення необхідних методів та ресурсів
  4. Планування генерального інтерв’ю
  5. Архів журналіста та планування журналістського розслідування
  6. Фільми про журналістів-розслідувачів та аналіз роботи персонажів фільму

Література

  1. Планування розслідування. Відеоурок
  2. Селюкова Н. Журналістські розслідування. Практична школа (одне розслідування на вибір студента)
  3. Фільм про журналістів-розслідувачів (на вибір студентів)
  4. Fleeson L. Ten Steps to Investigative Reporting (Step 1-10)

Заняття 4. Журналістський експеримент

Питання до обговорення

  1. Аналіз тексту «На одесские пляжи в моряки-спасатели берут с близорукостью и плоскостопием»
  2. Аналіз експерименту: «АТВ погорело на взятке. Видео»
  3. Експерименти Анатолія Рубінова (Литературная газета), аналіз матеріалів на вибір студента
  4. Експерименти Дмитра Синяка (Високий замок), аналіз матеріалів на вибір студента
  5. Аналіз матеріалу «Доехать до Дерибасовской и остаться в живых»

Література

  1. На одесские пляжи в моряки-спасатели берут с близорукостью и плоскостопием http://www.segodnya.ua/regions/odessa/na-odecckie-pljazhi-v-morjaki-cpacateli-berut-c-blizorukoctju-i-plockoctopiem.html
  2. АТВ погорело на взятке. Видео http://dumskaya.net/news/ATV-pogorelo-na-vzyatke–012610/
  3. Рубинов А. Операции без секретов. – М. 1980.
  4. Бут Ю., Деменина М. Доехать до Дерибасовской и остаться в живых // Наизнанку. – 2008. – №2.
  5. Синяк Д. Шахрайські експерименти чесного журналіста. – Львів: Піраміда, 2005.

Газета “Наизнанку”

naiznanka 2

Заняття 5. Використання метода інтерв’ю в журналістському розслідуванні

Питання до обговорення:

  1. Поради до проведення інтерв’ю М. Е. Мартін
  2. Прийоми впливу на джерела інформації (за Дзялошинським І.)
  3. Некоректна поведінка співрозмовника: як реагувати?
  4. Технологія роботи з джерелами інформації (за Кримським Дж.)
  5. Види інтерв’ю в розслідуванні
  6. Записати інтерв’ю з анонімним джерелом

Література:

  1. Третьяков О. Моя стратегия успешной газеты. – М. : Вершина, 2007. – С. 160-167
  2. Мартин М. Э. Искусство интервью
  3. КАК РЕАГИРОВАТЬ НА НЕКОРРЕКТНОЕ ПОВЕДЕНИЕ СОБЕСЕДНИКА http://bibook.ru/books/36800/default.htm
  4. Smith, Ronald D., Becoming a public relations writer : a writing process workbook for the profession / Ronald D. Smith.— 2nd ed.- Mahwah, New Jersey, London: LAWRENCE ERLBAUM ASSOCIATES, PUBLISHERS. – 2003 (Chapter 15, Speeches and Interviews)
  5. Надійна прес-служба. Довідник професіонала. – Державний департамент США. Служба міжнародних інформаційних програм. – 2002.
  6. Ковалевська Т., Бронікова С. Основи ефективної комунікації. – Одеса : Фенікс, 2008.
  7. Інтерв’ю в розслідуванні. Відеоурок.

Заняття 6. Спілкування, інтерв’ю для журналістського розслідування

Питання до обговорення:

  1. Експертне інтерв’ю (студенти готуються до інтерв’ю на задану тему та проводять інтерв’ю)
  2. Запис інтерв’ю.
  3. Редагування розшифровки

Заняття 7. Доступ до інформації. Відкриті дані

  1. Закон України “Про доступ до публічної інформації” та його виконання
  2. Правові аспекти доступу до інформації та її поширення
  3. Відкрита інформація. Інформація з обмеженим доступом
  4. Відкриті реєстри та бази даних в Україні
  5. Пошук інформації з відкритих реєстрів (практична вправа)

Література

  1. МЕТОДИ ЗБОРУ ІНФОРМАЦІЇ. ПОШУК ІНФОРМАЦІЇ ПРО КОМПАНІЇ ТА ЛЮДЕЙ У ВІДКРИТИХ ДАНИХ ТА В ІНТЕРНЕТІ. Відеоурок
  2. Петрова Н., Якубенко В. Медіа право. – Київ, 2007 (розділи 11-12)
  3. Правові питання телерадіомовлення. Книга 2. – Київ: Агентство Україна, 2004 (розділ 3).

Заняття 8. Перевірка інформації з мережі інтернет

Питання до обговорення:

  1. Як перевірити фотографію? Які програми перевірки вам відомі? (на заняття студент бере дві фотографії, де він перебуває у двох різних містах України чи інших країн світу)
  2. Як перевірити відео? (на заняття студент бере відео – за бажанням справжнє або фейкове)
  3. Google Earth, Google Street View та Google maps: принципи роботи

Література:

  1. Посібник з верифікації
  2. Бабак А. Як публікувати контент від очевидців подій. Медіасапіенс
  3. Фактчекінг та перевірка даних. Відеоурок
  4. Google Street View. Принцип роботи

Заняття 9. Безпека журналіста-розслідувача

  1. Ризики у роботі журналіста-розслідувача
  2. Цифрова безпека журналіста-розслідувача
  3. Законодавство України про безпеку журналіста
  4. Порушення прав журналістів в Україні (дані ІМІ). Розповісти про один із прикладів порушення прав журналістів та про наслідки для журналіста, редакції.

Література

  1. Цифрова безпека журналіста-розслідувача. Відеоурок
  2. Неправові ризики та безпека журналістів-розслідувачів. Відеоурок
  3. Закон України “Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів” (Розділ IV, V)
  4. Барометр свободи слова. ІМІ

Заняття 10. Журналістське розслідування та журналістське дослідження

Питання до обговорення:

  1. Що таке журналістське дослідження?
  2. Різновиди досліджень та якості дослідника за Аньєсом.
  3. Систематизація та аналіз даних у журналістському дослідженні та розслідуванні
  4. Проект Texty.org (аналіз дослідження на вибір студента). Журналістика даних
  5. Планування власного дослідження

Література:

  1. Аньєс Ів. Підручник із журналістики (Глава “Журналістське дослідження”)
  2. Систематизація та аналіз інформації. Відеоурок
  3. Журналістика даних. Посібник

Заняття 11. Журналістське дослідження: соціологічні методи та статистика

  1. Як спланувати та провести соціологічне опитування і що таке вибірка?
  2. Що таке “упереджена вибірка”? Статистикуляції (за Д. Хаффом)
  3. Середні величини. Як вирахувати успішність на вашому курсі? (студенти вираховують середнє арифметичне, моду та медіану)
  4. Графічне відображення статистичних даних
  5. Аналіз матеріалів із помилками та маніпуляціями (на вибір студента)
  6. Великі дані.
  7. Планування власного соціологічного чи статистичного дослідження

Література:

  1. Хафф Д. Как лгать при помощи статистики. – Москва: Альпина Паблишер, 2018.
  2. Висвітлення та перевірка даних і статистики для журналістів. Навчальні відео.
  3.  Майер-Шенбергер В., Кукьер К. Большие данные: Революция, которая изменит то, как мы живем, работаем и мыслим. – Москва: Манн, Иванов и Фербер, 2014.

Заняття 12. Виклад журналістського розслідування

Питання до обговорення:

  1. Журналістське розслідування на газетній шпальті: як привернути увагу читача?
  2. Журналістське розслідування в мережі інтернет: варіанти верстки
  3. Телерозслідування “Слідство. Інфо” Подвійне життя Президента. Аналіз композиції сюжету
  4. Аналіз побудови телевізійного розслідування (на вибір студента)

Література:

Сторітелінг для різних платформ. Телебачення

Сторітелінг для різних платформ. Принт та інтернет

Он вам не Димон