Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Карантинні шахраї: як не попастися новачку?

Популярні соцмережі щодня поповнюються новими групами та каналами з пошуку роботи. І це не дивно, адже в період карантину студенти та представники різних професій, які пішли у вимушену відпустку за власний кошт, хочуть підзаробити. Кількість фрілансерів-новачків зростає з шаленою швидкістю, проте є ті, хто завжди хоче отримати легкі гроші. Мова йде про шахраїв, адже їх теж стає дедалі більше. Ми вирішили ознайомити вас з найпопулярнішими схемами в мережі, на які може натрапити будь-хто, а також дати кілька практичних порад, як зробити пошук роботи в Інтернеті безпечним. Читайте далі!

Щоб зробити цей матеріал більш актуальним саме для студентів та шукачів-початківців, розглядатимемо вакансії, що з першого погляду видаються простими та не потребують специфічних знань. Можливо, посади програмістів, юристів та дизайнерів також бувають фейковими, проте ми цього не дізнаємось. Пересічній людині, що тільки починає свій професійний шлях в інтернеті, здається, що робота копірайтера або SMM-менеджера не потребує особливих знань та навичок. Проте тим, хто працює у цих сферах давно та прочитав не одну книжку або відвідав багато курсів, ситуація видається іншою. Саме на першу категорію і полюють шахраї, тому розглянемо детальніше схеми, пов’язані з вакансіями «Копірайтер» та «SMM-менеджер».

Упродовж двох тижнів було написано 53 відгуки на пропозиції, представлені у телеграм-каналах з пошуку роботи (аудиторія понад 5000 підписників). За цей час було знайдено лише 6 реальних вакансій — всі на посаду копірайтера. Афери були як звичайні, так й досить цікаві та дивні. Були розповсюджені, а були й унікальні. Про останні поговоримо пізніше. Перша афера, з якою я зіткнулася, виявилася однією з найпопулярніших, проте дещо старомодною. А отже, розуміємо, що схеми є завжди актуальними.

Бачу досить привабливу вакансію SMM-менеджера та одразу відправляю резюме замовнику. Катерина Авдєєва (на фото, жінка років 30-ти) відповідає швидко. Пише, що вакансія вже закрита, та пропонує нову. Треба заповнити інстаграм-акаунт магазину товарами за 3 тижні. За це вона пропонує 500$ (30000 російських рублів за курсом на момент перемовин). Так, ця сума є привабливою, якщо говорити про майже місяць щоденної праці. Єдина умова замовниці — працювати лише через систему «Гарант», мовляв, не хоче ризикувати через поганий досвід з минулого. Ніби-то вона переводить гроші туди, а виконавець зможе їх зняти, коли магазин буде наповнено. Катерина навіть пише, що перевела внесок 10% від розміру оплати за роботу сервісу, а детальна інформація надійде виконавцю електронною поштою. У листі від «Гаранта» читаємо, що виконавець також зобов’язаний перевести гроші за користування послугами — ті самі 3000 рублів. До того ж, перевести їх потрібно на особисту картку Сбербанку. Звісно, ці умови дещо занепокоять, проте у листі відразу запевняють, що гроші у безпеці.

Розв’язка: пишу Катерині, що не буду переводити гроші та пропоную варіант відрядної оплати (до речі, менш безпечний для мене, проте приємний для замовника). Жінка, розуміючи, що схема не спрацювала, перестає відповідати у чаті.

Катерина Авдєєва, що, до речі, згодом стала Анатолієм Алєксєєвим, вже через тиждень видалила свій обліковий запис назавжди. Проте смерть акаунту, як виявилося, зовсім не означає смерть афери. Під час подальших пошуків вакансії ще не раз зіткнемося з саме такою схемою. Обличчя будуть різні, ніки – також, проте буде кілька спільних рис, за якими можна впізнати аферу ще на етапі знайомства з текстом вакансії.

По-перше, остерігайтеся пропозицій, де не вимагають жодного досвіду чи навичок. Серйозний роботодавець завжди хоче отримати найліпшого кандидата, тому й критерії відбору будуть не на вашу користь. Правило «начальник бажає все й задарма» завжди працює! Адже реальні вакансії, зазвичай, вимагають від кандидата великого досвіду, певного рівня підготовки, та не пропонують за це неможливих грошей.

По-друге, зверніть увагу на омріяну зарплату. Якщо вона видається вам непомірно великою та дуже привабливою — пропускайте цю вакансію. Справжні роботодавці не готові платити рядовим спеціалістам більше, ніж їх конкуренти. Це звичайна економія. Щоб отримати вищу платню, потрібно зарекомендувати себе, довести унікальність своєї кандидатури та запропонувати щось більше.

По-третє, фейкові вакансії, зазвичай, не містять жодної конкретики. Вимоги до кандидатів досить абстрактні: вміння користуватися ПК або смартфоном, стабільний інтернет, грамотність… Все! Жодних специфічних навичок не вимагається. Чому? Бо шахрай сам не знає тонкощів професії, тому відразу перестає відповідати, коли кандидат ставить певні запитання.

А якщо вже написали особисте повідомлення майбутньому замовнику, то за його відповіддю також дуже легко впізнати схему. Річ у тім, що жоден з 18 різних акаунтів, що дотримувалися варіанту «Гаранта», не спромігся змінити текст першого повідомлення (подальших — так само). На жаль, навіть не вичитали на помилки. До речі, якщо ставити супутні запитання, то здається, що їх ніхто не читає по той бік гаджета, адже ви все одно отримаєте шаблонну, прописану заздалегідь відповідь. Є кілька речей, що мають вас у ній насторожити:

  • Обмежена пропозиція. Вам одразу скажуть, що цієї вакансії вже немає, проте запропонують щось інше, поки вільне.
  • Нова пропозиція виявляється більш вигідною.
  • Пунктуація. Ваш співбесідник буде навмисне ставити багато знаків оклику,
  • щоб підсилити емоційний вплив.
  • «Вам майже нічого не потрібно робити». Саме так він буде підкреслювати легкість виконання. Хто не хоче отримати великі гроші швидко?

Серед безлічі повідомлень траплялися й зовсім прості схеми. Наприклад, замовник пропонував виконати тестове завдання безкоштовно, а потім переставав відповідати на повідомлення. Через кілька днів написаний текст з’являється на інстаграм сторінці роботодавця. Також, досить розповсюдженою виявилася афера з передплатою. Якщо коротко, то за виконання завдання кандидату на посаду пропонують непомірно велику оплату. Навіть обіцяють перевести частину грошей одразу — 10%. Тобто, за написання тексту на 3-4 сторінки ви отримаєте лише цю суму, адже решту так ніхто й не переведе.

Фінальним акордом пошуків стала вакансія на посаду копірайтера. Зі мною навіть провели імпровізовану співбесіду у переписці. Коли написали, що я відповідаю усім вимогам, щастя й радості не було краю, адже пропозиція здалася реальною. Проте, все прояснив останній лист від рекрутера. Одразу зауважу, що він був підготовлений заздалегідь, а це перше, що повинно насторожити. У листі було запрошення до телеграм-каналу, де буде детальніше розказано про умови співпраці. Як виявилося, шукали зовсім не копірайтера, а людину, що керує закладниками, тобто тими, хто розповсюджує наркотичні засоби, доставляючи їх на обговорене місце. Так, шукаючи нових замовників у телеграм-каналах, можна легко змінити фах та стати частиною наркобізнесу, хай і маленькою. Звісно, я відмовилася від пропозиції та очікувала, що рекрутер видалить переписку зі мною, проте цього не сталося. Тобто, можемо зробити висновок, що він не боїться ані осуду, ані правоохоронних органів.

Тож, щоб пошук роботи у новій сфері став продуктивнішим та приємнішим, дотримуйтеся простих правил, що описані вище. Іноді лише прислухатися до власної інтуїції не вийде, адже шахраї володіють багатьма психологічними прийомами та легко входять у довіру. Пам’ятайте, що «солодкі» вакансії у 90% є фейковими, тож не шукайте легкої роботи, а навчайтеся та ставайте унікальними спеціалістами!

Анастасія Бойко

Поділитися:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest

Логотипи студентських редакцій:

Соціальні мережі
Інші публікації

Знайомство з факультетом журналістики, реклами та видавничої справи в онлайн-форматі

Є така весняна традиція на факультеті журналістики, реклами та видавничої справи – запрошувати на зустріч абітурієнтів. От і цього разу 27 березня 2021 року відбувся День відкритих дверей, щоправда, в онлайн-форматі на платформі Zoom. У зустрічі взяли участь декан факультету Олена Андріївна Іванова, заступник декана з навчальної роботи Інна Валеріївна Лакомська, старші викладачі Сергій Володимирович Азєєв та Аліна Олегівна Червінчук.

Факультет журналістики, реклами та видавничої справи Одеського національного університету імені І. І. Мечникова оголошує про проведення конкурсу студентських журналістських робіт на тему «Права людини в медіа: від розуміння до змін»

До участі у конкурсі запрошуються студенти І, ІІ, ІІІ та ІV курсів факультету журналістики, реклами та видавничої справи ОНУ імені І.І. Мечникова, які створюють власний

Студентські газети – результат колективної роботи майбутніх журналістів

На факультеті журналістики, реклами та видавничої справи викладають дисципліну, що направлена на відточення студентами практичних навичок володіння словом, – журналістську майстерність. На цих заняттях студенти

Осінь по-карпатськи

Карпати – багата культурна історія, збирання ягід та грибів, катання на лижах і сноуборді, риболовля, купання в гірських річках і просто естетична насолода краєвидами. Ми