Колишні студенти ОНУ ім. І. І. Мечникова беруть вершини в абсолютно різних сферах. Прекрасним прикладом є Маша Себова – випускниця тодішньої ще кафедри журналістики. У свої 27 років вона пройшла довгий шлях з одного каналу на інший і, нарешті, займається тим, що їй до душі. Маша розповіла нам про свої роки в ОНУ і роботу в проектах “Абзац!”, “Європа за копійки” та “Заробітчани”.
- Чи виправдало навчання в Одеському національному університеті ім. І.І. Мечникова твої очікування?
Я не була найкращим студентом та прикладом для наслідування в плані успішності. Вища освіта – річ дійсно важлива, тому що ти звикаєш вчитися, отримуєш загальні знання і розширюєш власний кругозір. Я завжди любила предмети, пов’язані з гуманітарними науками (філософія, релігієзнавство, культура). Тоді ми вивчали дуже багато матеріалу про публікацію газет і дуже мало про телебачення, хоч я завжди мріяла працювати саме там. Звичайно, це пов’язано з тим, що я вступила на видавничу справу, а телебачення вивчали на журналістиці, але це було із серії «батькам порадили». Проте я ніяк не шкодую, що вивчилася саме за цією спеціальністю, але вже так склалося, що з даної специфікою професії моє життя ніяк не пов’язане.
- Які спогади пов’язують тебе з цим місцем?
Спогадів за п’ять років, звичайно ж, мільйон. Я не буду брехати, що вони тільки позитивні, адже в тому студентському віці в тобі постійно зростає якийсь маленький бунтар. Нам викладали культуру, і я довгий час думала, навіщо нам так детально вивчати якісь дрібниці аж до деталей картини Босха «Сад земних насолод». Мені здавалося, що це непотрібна інформація, яка мені в принципі не знадобиться. Може за професією вона мені й не знадобилася, але через якийсь час я усвідомила, що Босх – мій улюблений художник.
З хороших спогадів – редакторська майстерність. Ми вичитували різні газети, і саме тоді почало формуватися розуміння того, що таке хороший текст, а що таке «жовтий». Викладач цього предмету допомогла мені сформувати політичні погляди, ознайомила із сучасною українською літературою і допомогла знайти першу роботу, тому що сама була практикуючим журналістом. Дійсно круто, коли викладанням займаються люди, котрі самі практикують. Адже журналістика постійно змінюється, а практикуючий викладач дізнається про всі «нововведення» і відразу ж передає їх студентам. Це дуже корисно.
- Що привело тебе на телебачення?
На телебаченні я завжди мріяла працювати, але сумнівалася, що зможу. Я була дуже сором’язливою або, точніше сказати, невпевненою в собі. На початку я просто надиктовувала новини, писала якісь невеликі матеріали, іноді публікувалася в тих газетах, де готові були взяти матеріал студента першого або другого курсу. Потім мені розповіли, що на одному з одеських каналів шукають ідеї авторських проектів. Я за декілька днів придумала одразу три ідеї, розписала і прийшла туди. Вони запропонували попрацювати над однією з цих ідей і ми навіть зняли три пілотні серії. Смішно, що все в житті так циклічно: проект називався «Нескучная работенка», де я повинна була приміряти на себе одну професію за день. Зараз, через 8 років, я роблю те ж саме, тільки ще й в інших країнах.
Тоді це був дуже стресовий захід у телебачення, тому що до цього я ніколи навіть не стояла біля камери, ніколи не працювала з оператором і повинна була знімати програму, у якій я маю бути безперервно в кадрі, щось робити. Це набагато складніше, ніж стати перед камерою і записати стендап чітко на 10 секунд. Є півгодини або година програми, які ти повинна працювати і просто спокійно виконувати якісь дії на камеру, не соромлячись. Людині, яка жодного разу не стояла перед камерою, це апріорі дуже складно. Тоді сюжет не випустили: були вибори в Одесі, тому творчі проекти вирішили відкласти.
В Одесі я пропрацювала 3-4 місяці на «Репортері» і на «Першому міському» 3-4 місяці, де просто робила новини. І ось, коли я тільки навчилася робити новині сюжети за одеськими мірками, я тут же вирішила переїжджати до Києва, тому що вже закінчила 4 курс. Я здала держіспит, перевелася на заочку на 5 курс і через два дні вже була в Києві. Головний редактор з «Першого міського» говорила мені: «Маша, ну може ще подумаєш. У тебе немає там ані роботи, ані зв’язків, якось це ризиковано». Я вважаю, що правильно зробила тоді, просто не знаю, зважилася б я зараз на таке, але тоді здавалося, що це все просто, головне перебороти себе й ризикнути. І я ризикнула і переїхала, почала шукати роботу.
- Як ти потрапила на Новий канал?
Я розіслала резюме всім, але, відверто кажучи, студентка, 21 рік з досвідом роботи по 3 місяці на двох каналах не дуже великий плюс в резюме. Відреагувала тільки газета «Вечірній Київ». Я прийшла на співбесіду, послухала, подивилася і зрозуміла, що не хочу працювати в газеті, у мене було бажання працювати тільки на телебаченні. Коротше кажучи, я відмовилася.
Я склала власний список: з одного боку написала назви каналів, з іншого – адреси. І почала з верху до низу ходити по всіх адресах. Спочатку я просто питала: «Чи немає роботи?», але мене відправляли на рівні охорони. Тоді я вирішила схитрувати і приходила зі словами: «Я чула, у вас тут є вакансія, можна з кимось поговорити?». Таким чином я одного разу прийшла на канал «Тоніс», зараз телеканал «Прямий». Мене взяли, я робила сюжети для новин довгий час, потім мені там же запропонували зайнятися документальним кіно.
Це взагалі окрема сторінка мого життя. Біографічні документальні фільми по 50 хвилин про різних знаменитих співаків, акторів. Одна справа ти пишеш сюжет на хвилину або дві, а інша справа – на 50. Це не просто збільшити текст, там своя драматургія.
Ось я займалася цим, поки мені не сказав знайомий, що на «Новому» з’явилася вакансія редактора в «Абзац». Я написала директору проекту, і вона мене запросила. Мені сказали зняти пробні два сюжети і зазначили, що після першого відразу по людині все зрозуміло. Цей сюжет взагалі був не в стилі «Абзацу». Мені дали другий шанс. Я дописала цей сюжет, який в результаті вийшов, і я залишилася. Перший час була редактором, через півроку мені запропонували стати в кадр – я погодилася. Знімали про все, це був новий формат для України, називається інфотейнмент. Найголовніше в цьому – розважальна деталь. Я людина, яка схиблена на подорожах, як і вся моя сім’я, і хотіла постійно у відрядження. Протягом півроку я приходила і пропонувала нашому шеф-редактору якісь теми, що були пов’язані з відрядженнями за кордон, але всі ці теми були здебільшого неспроможними, і мені не давали їхати, поки я не запропонувала ідею з бюджетними подорожами. Я знайшла одну, другу інформацію і вирішила на собі перевірити, чи можна зі Львова за 113 гривень доїхати до Варшави, плюс я побачила, що з Варшави за 6 євро є переліт в Копенгаген, а звідти за 10 євро в Брюссель. Це найулюбленіший проект, який я робила.
- Які в тебе плани на майбутнє: є нові проекти або щось, не пов’язане з роботою?
Зараз ми запускаємо проект «Заробітчани» і, як я вже говорила, це те, з чим я прийшла на телебачення. Хочеться, щоб цей проект був успішним і відрядження тривали. Ти показуєш країну зсередини – це набагато крутіше, ніж звичайне тревел-шоу. Ми в команді називаємо це «хард тревел-шоу». Хотілося б продовжити цим займатися, тому що ми тільки на першій сходинці. З великих мрій – мати своє авторське тревел-шоу, багато подорожувати і по роботі, і поза нею.
Насправді, немає країни, в якій я б не хотіла побувати. У деяких мені б хотілося пожити, не назавжди, але піврочку або декілька місяців, щоб повністю зануритися. Є ті, у яких досить просто погуляти. Наприклад, Італія, я її дуже люблю, але мені досить там просто помандрувати. А наприклад, в Лондоні хотілося б довше пожити, стажуватися, тоді ти зможеш хоча б трохи зрозуміти, як живе це місто. Звичайно, колись хочу написати свою книгу, як і будь-який журналіст.
- За останній час ти була у багатьох містах. Які тобі запам’ятались найбільше?
Мене несподівано сильно вразила Мальта. Так вийшло, що за минулий рік я була там двічі. Знімала спочатку «Європу за копійки», а потім «Заробітчан».
Перший раз все було легко, я побачила багато краси, а вдруге – уже складніше, але це було пов’язано не з країною: спочатку захворіла, потім вдарилася, там не вийшло, там втопила телефон. Я зрозуміла, що це трохи недооцінена країна, мало хто знає цей маленький острів десь в Середземному морі, багато хто забуває про його існування. Але там дуже красиво, неймовірно різноманітно, хоча вона за розміром у два рази менше Києва. Коли я туди їхала перший раз, нічого від цього не чекала. Ось так виходить: коли ти нічого не чекаєш, то отримуєш нескінченний заряд краси.
Мене за останній рік ще дуже вразив Мараккеш, але це не дивно, тому що я 10 років мріяла побувати в Марокко. Вийшло знайти туди дуже дешевий переліт, я подумала, нехай буде шматочок «Африки за копійки» у моїй Європі. Цей колорит виправдав усі очікування, хоча там школа виживання. Насправді, коли приїжджаєш у Мараккеш, особливо на зйомки, досить важко контактувати з людьми: тебе постійно смикають, хапають, те купи, там плати гроші за зйомку, потрібно від них усіх відбитися. Весь центр Мараккеша – це ринок. Мені дуже сподобалося, я б із задоволенням туди ще повернулася вже не на зйомки, а просто подивитися. Це одна з тих країн, де ти не зможеш залишитися лише на 3 дні.
- Були якісь випадки, які запам’яталися?
Мільйон. Усі ці поїздки – нескінченні пригоди. В «Європі за копійки» я колись придумала таку штуку: знайшла за 14 євро переліт з Рима на Ібіцу й вирішила, що буде чудово зняти сюжет на Ібіці. Не страшно, що це дуже дорогий курорт. Я знайшла кемпінг за ціною 11 євро за ніч, а у мене потрібно було бути там дві ночі. Вирішила, що одну проведу в кемпінгу, другу буду в клубі до 5 ранку, а потім посплю на пляжі в спальнику. Я всюди подорожую з ручною поклажею. У цій маленькій валізці, яку я збирала тоді на 2,5 тижні, половину місця зайняв спальник. Ідея була жахлива, спати на пляжі теж було жахливо. Називається, сам придумав собі проблему і сам героїчно з нею борешся. У «Заробітчанах» таких історій ще більше. Ти не просто дивишся пам’ятки, ти ще й працюєш, ходиш на якісь виробництва або плантації. Одного разу я прийшла і думала, що буду годувати декоративних рибок в Ізраїлі. Тут мені кажуть, щоб я надягала гумовий костюм і пірнала в резервуар, де потрібно сортувати голими руками рибок, тому що замовник попросив рибок 12 сантиметрів, 15 сантиметрів – вже дорожче. Я ловлю під водою цю рибу, приставляю до лінійки. Дуже часто ти йдеш і думаєш, що будеш робити щось одне, а виявляється зовсім інше.
- Яка робота сподобалась тобі найбільше?
Найбільше мені запам’яталася ось ця робота з рибками. Ще коли ми в Ізраїлі поїхали на південь країни, у пустелю, на ферму альпак і лам. Я повинна була там прибирати, стежити за ними, розчісувати, стригти. Я собі уявляла таких милих тварин, які абсолютно неагресивні. Так-то вони і не агресивні, поки ти не намагаєшся їх підстригти. І поки ти не намагаєшся їх погодувати, то вони, в принципі, і не плюються. Але в цілому було дуже круто.
- Можеш дати декілька порад для спланованої мандрівки?
Найголовніше – почати заздалегідь. Чим раніше, тим краще, якщо брати перельоти за 9 місяців, вони будуть набагато дешевше. Квитки потрібно купувати мінімум за 6 тижнів до поїздки, далі ціни підвищуються в кілька разів. Найдешевші білети чомусь у вівторок! Шукайте маршрути, стикувальні рейси, дуже багато їх літає з Кишинева, який найближче до Одеси. Дуже багато стикувань лоукостів є з Варшави. Так само багато рейсів Ryanair, який заходить восени, я так багато разів літала. Обов’язково купую квитки тільки на офіційних сайтах авіакомпаній, через посередника ти будеш тільки переплачувати. Плюс на сайті більшості лоукостів є вкладка планування подорожі – вона пропонує календар найнижчих цін: ти можеш вбити точку відправлення і точку прильоту, відстежити в якому місяці або навіть в який день квитки дешевше всього. Це дуже зручна штука. Ще я завжди перевіряю на сайтах як Skyscanner або Aviasales і переглядаю всі варіанти можливих рейсів: прямі, непрямі, стикувальні, дешеві, середні. Але на деяких не враховуються лоукост, їх потрібно перевіряти окремо.
- Можеш дати кілька порад для людей, що тільки починають свій шлях у журналістиці?
Як показує практика, найголовніше в журналістиці, та й взагалі в житті – знайти свою сферу. Коли ти вибираєш тематику, яка тобі цікава, рано чи пізно ти в ній станеш краще. Моя подруга, наприклад, коли ми всі захоплювалися політикою, почала знімати сюжети про медицину. Знімала, знімала аж до того моменту, поки вона не стала дуже круто розбиратися в цій справі. Суть у тому, що ти обираєш собі тему й дотримуєшся її. Розпорошуватися на все й знімати про все – рано чи пізно стає навіть нецікаво, чесно. Я цікавлюся подорожами й кожен день дізнаюся щось нове. Це круто.
Вікторія Орлова
Читайте також:
Практика на “СТБ” та “Першому Національному”: досвід студентки
Випускники ОНУ: як стати успішними після закінчення університету