Мобільні шахрайства

«Дайте зателефонувати»

«Що ви завжди маєте при собі?» – відповіді є різні, але в кожній з них присутній телефон. Спробуйте загадати, куди ви востаннє ходили без нього? Телефони є майже у кожного: від дітей у молодших класах до пенсіонерів. У телефонах є все: ігри, мапи, музика, інтернет-магазини. Хоча цей маленький пристрій створювався для підтримки зв’язку. До речі, спочатку він і не був маленьким, згадайте таксофони – великі телефонні кабінки, а зараз мобільний вміщується в кишеню.

Ми вже не маємо потреби тягати за собою цілу папку документів. Паспорти, студентські, водійські права – все це є в нашому мобільному пристрої. Молодь все менше користується гаманцями. Зараз через коронавірус люди особливо віддають перевагу безконтактним розрахункам. Та навіть банківські карти вже перемістились до наших смартфонів. За допомогою мобільних банків можна швидко сплачувати рахунки. Достатньо просто навести зчитувальний пристрій на екрани телефонів.

Це зручно не тільки для нас, але й для шахраїв. Заволодіти вашим телефоном означає отримати доступ до усіх даних і рахунків. Одна з популярних (але вже застарілих) афер – це дзвінок посеред ночі людям (особливо похилого віку). Шахрай називається сином, братом чи онуком, розповідає жалісну історію. Наприклад: «Мамо, це я, твій син. Потрапив в аварію. Терміново перекажи кошти на цей рахунок». У ночі, коли людина не може усвідомити, що відбувається, і не має змоги ясно мислити, то сама надає шахраям відповіді на всі запитання. Бо часу обмаль, потрібно рятувати бідного сина.

Таку схему легко спростувати лише одним дзвінком до справжнього родича. Назвати точну кількість постраждалих важко, адже багато з них не звертаються до поліції. Такі справи рідко розкривають, адже зловмисники одразу змінюють всі контакти.

Подібні сценарії афер: шахрай телефонує та представляється робітником вашого банку, далі вигадує легенду, про, нібито, оформлення інтернет- покупки від вашого імені. Вам запропонують терміново відхилити цю покупку. Але для цього ви маєте назвати рахунок карти та ваш PIN-код. Пам’ятайте ─ це не є повноваженнями робітника банку. Краще зателефонуйте на гарячу лінію і поцікавитесь, які операції були проведені з вашою карткою. Варіантів шахрайств безліч. До них входять і виграші «призів», але приз отримує зловмисник, коли ви надаєте йому свою особисту інформацію, чи податок (1% від виграшу).

Ці схеми легко перевірити, якщо шахрайство відбувається дистанційно. Наступний вид мобільного шахрайства може дістати вас будь-де. До вас підходить людина в супермаркеті, на спортивному майданчику чи просто посеред вулиці. По зовнішньому вигляду ви нічого не запідозрите. Це може бути молода дівчина, дідусь похилого віку чи матуся з дитиною і т. д. Вона, нібито, потрапила у жахливу ситуацію і потребує вашої допомоги. На це не піде багато часу, не потрібно давати гроші (вона сама їх візьме) просто позичте телефон на хвилинку, потрібно зробити важливий дзвінок. Довірлива і порядна людина рідко відмовляється. Зловмисник телефонує ─ відповіді немає. Вам дякують і зникають. Після чого на ваш рахунок іде невелике поповнення у розмірі декількох гривень. І все. Якщо ваш номер прив’язаний до банківської картки, зловмисник може переказувати кошти на свій рахунок чи оформити замовлення в інтернет-магазині у розмірі до 5 тисяч гривень.

Як він це робить? Все, що йому потрібно, це зв’язатись з вашим мобільним оператором. Повідомити про те, що ця SIM-карта загублена. Аби її відновити, потрібно назвати три останні номери, на які було зроблено виклики. Ці три виклики він і зробив, коли ви віддали йому телефон. Та надати інформацію про суму останнього поповнення, ті самі декілька гривень, які вам від нього надійшли. Після чого він отримує доступ до вашого інтернет-банкінгу.

Ми поспілкувалися з людиною, яка ледь не потрапила на цей гачок. На щастя, за день до зустрічі з аферистом, 45 річну Інгу повідомила про такий вид шахрайства її сусідка.

− Де ви зустріли шахрая та як він виглядав?

− Чоловік солідного вигляду підійшов до мене на ринку. Було враження, ніби він тільки вийшов з автомобіля, бо він був в розстібнутій куртці. Приємно виглядає, з гарно поставленим мовленням. Він звернувся до мене з проханням допомогти – дати зателефонувати.

− Як саме звучало його прохання?

− Він сказав, що його дружина десь тут на ринку, йому потрібно терміново з нею зв’язатись, але в нього розряджений телефон.

− Що ви йому відповіли та якою була його реакція?

− Оскільки мене повідомили про подібні випадки шахрайств мої знайомі, я сказала йому, що я знаю про те, що він мене обманює. «Телефон я вам не дам». Реакція його була спокійна. Сказав: «Добре», ─ посміхнувся і пішов далі.

− Чи дали б ви свій телефон, якби не знали про таку схему шахрайства?

− Звичайно. Я завжди допомагаю людям. Існують способи вберегтися від такої афери. Для цього потрібно прив’язати свій мобільний номер до паспорта, це означає, що зловмисник не зможе заволодіти вашою SIM-картою без паспортних даних. Не передзвонюєте на підозрілі номери, не відповідайте на вітання з виграшем у лотереї та не давайте свій телефон до рук незнайомих людей. Частіше телефонуйте близьким і цікавитись їхніми справами, аби на вашій неуважності не заробили шахраї.

Яна Остахова, 1 курс, «Дах»

Поділитися:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram