«Одеса очима «понаєхавших»: усна історія урбанізації 50–80-ті рр. ХХ ст.»: викладачка нашого факультету презентувала книгу

Вчора, 10 серпня, о 15.00 у приміщенні бібліотеки імені М. С. Грушевського відбулася презентація нової книги кандидатки історичних наук, співробітниці факультету журналістики, реклами та видавничої справи ОНУ імені І. І. Мечникова Тетяни Тхоржевської під назвою «Одеса очима «понаєхавших»: усна історія урбанізації 50–80-ті рр. ХХ ст.». 

Фото: офіційна сторінка у Facebook Одеської обласної універсальної наукової бібліотеки імені М. С. Грушевського

Книга стала успішним результатом спільних зусиль команди однодумців, яку надихнула й очолила фахівець у питаннях усної історії, соціальної антропології, соціальної міфології, доцентка Тетяна Тхоржевська, ставши автором-упорядником книги. Це скурпульозно зібрані невигадані людські історії зустрічей з Одесою, історії знайомства з нашим чарівним містом, історії того, як Одеса поступово ставала своїм, близьким, рідним локусом у 50-х 60-х, 70-х, 80-х рр. ХХ століття.

Метод усної історії – потужний інструмент розуміння людського виміру глобальних процесів, чим і визначається актуальність та соціальна й культурна значимість цього видання. Натомість метою проєкту, який розрахований як на широкий загал, так і на науковців-гуманітаріїв, було також прагнення привернути увагу до можливостей усного інтерв‘ю як типу джерел для історичних, історико-антропологічних, соціально-культурних, урбаністичних досліджень, як стверджує сама авторка. І досвідченому журналісту-практику, і журналісту-початківцю такі особисті документальні історії здатні розкрити очі на контекст, який журналістика спостерігає і досліджує та який має розуміти, а не лише описувати. Досвідом роботи над книгою, а також зібраними спостереженнями, міркуваннями та висновками, Тетяна Тхоржевська вже ділилася зі студентами факультету у своїх авторських курсах, а тепер викладачка ще й матиме змогу рекомендувати книгу для особистого ознайомлення всім охочим. 

Під час свого виступу на презентації книги декан факультету журналістики, реклами та видавничої справи Олена Іванова закцентувала увагу на важливості видання для журналістської практики, адже запропонована авторкою оптика погляду на місто може і має стати прикладом того, як тлумачиться місто, в якому ми живемо, нами самими, його мешканцями, що для журналіста – безцінне джерело інформації про події, атмосферу, історію, героїв, які складають цей неповторний мікрокосм, джерело, яке, без сумніву, допомагає фахово і – головне – відповідально виконувати комунікаційну діяльність. Різноголосся міста, – цей спектр думок, позицій, уявлень, вражень, – дає підстави для пошуку точок дотику між розбіжностями та сприяє подоланню конфліктності там, де порозуміння життєво необхідне.  

До появи видання стали причетними також проєкти «Хранителі часу онлайн» та «ІТ-бабусі», для яких, як стверджує їхня кураторка Ольга Філіпова, актуальною є думка про те, що найкраща можливість зрозуміти один одного, історичні події та уникнути ідеологічних конфліктів – подивитися на історію країни, міста через особисті історії людей. На презентації книги Ольга Філіпова висловила побажання, аби вона стала справжнім путівником для тих, хто цікавиться історією нашого чудового міста, та допомогла зрозуміти причини і наслідки конфліктів у суспільстві, ставши поштовхом для роздумів про наше непросте сьогодення. 

Представниця видавництва, що опікувалося книгою, Ірина Воробйова розповіла про історію її верстки та друку, які припали на початок повномасштабної війни рф проти України. Виявилося, що книга «Одеса очима «понаєхавших»: усна історія урбанізації 50–80-ті рр. ХХ ст.», – маленький герой нашого часу, адже перший її тираж – справжній свідок бомбардувань Харкова. Тож навіть війна виявилася безсилою перед силою спільного наміру… 

Учасники презентації щиро вітали авторку книги та бажали подальших творчих успіхів, насолоджуючись одеськими піснями під гітару у виконанні Олексія Семенищева з надією на перемогу України над росією, життя над смертю, миру над війною. 

Пресслужба факультету

Поділитися:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram