Одеський національний університет імені І. І. Мечникова

Підпишись на реальне життя

Що для тебе соціальні мережі? «Жди меня», де можна знайти старих знайомих за одним кліком? Інноваційний фотоальбом з колекцією відео та гіфок друзів? Можливість познайомитися з майбутнім чоловіком із далекої країни?

Нині людина, яка не зареєстрована хоча б в одній з популярних соціальних мереж, є рідкісним випадком. Ці Інтернет-ресурси стали для нас повсякденними помічниками у спілкуванні.

Статистику про загальні перегляди соціальних сторінок можна подивитися на сайті StatCounter — вона дає аналітику, показуючи кількість переглядів з усіх платформ: ПК, смартфони, планшети, консолі. В Україні за станом на вересень 2019 року найбільшою популярністю користуються 2 соціальні мережі — Facebook (53,11%) і Instagram (16,79%). Про це повідомляє Інформатор Tech, посилаючись на Marketer. Якщо говорити про базові метрики — стать і вік, то Facebook влаштувався найкраще. Там практично однакову кількість жінок і чоловіків, дорослих і молодих. В Instagram більш жіноча аудиторія — 62%. До того ж, там більше молоді. У Telegram в основному чоловіча аудиторія. При цьому вузька вікова група — 25-34 роки.

Віртуальне спілкування витісняє реальне, стає найважливішим у житті людини. Особливо дана проблема стосується дітей та підлітків. У соціальній мережі все просто та безлико, надрукував повідомлення, відправив його, отримав відповідь. Тут відсутні міміка, рух, контакт очей, пози та жести, немає реальних емоцій. Людина, перебуваючи, тривалий час в мережі, спілкуючись віртуально, відвикає від простого людського спілкування, стає залежною від комп’ютера та самої мережі. Ми втрачаємо вміння реального контакту з собі подібними в житті, де без цього не обійтися. І це серйозна проблема сучасного суспільства, особливо молоді. Поступово з’являється залежність, яку людина не хоче визнавати. Неправильний вибір цілей і пріоритетів. Для деяких людей відвідування особистої сторінки стає щоденним ритуалом, людина може кілька разів протягом дня заходити на персональну сторінку в надії побачити там якісь зміни. Інші прагнуть додати якомога більше друзів на спір або просто так. Погодьтеся, нікчемне і безглузде заняття. Однак деякі користувачі повторюють це день у день. До основних «мінусів» можна віднести безглузду і невиправдану витрату особистого часу, відсутність результату, вчинення дій «на автоматі». Неповнолітні та повнолітні користувачі ризикують своїм психічним здоров’ям, з часом стають дратівливими та замкнутими, якщо комп’ютер знаходиться не під рукою, виникають непорозуміння з батьками, конфлікти, що, природно, відбивається на психічному здоров’ї дитини і його взаємини з оточенням. Така пристрасть до віртуального спілкування підлітків можна пояснити — там тебе ніхто не змусить контактувати з неприємним співрозмовником, ніхто не читає моралі та не вчить жити. Набридло спілкуватися — натискання миші на “хрестику”, і до побачення. В реальному житті не все так просто.

Говорячи про позитивні сторони, соціальні мережі надають можливість спілкуватися колегам по роботі, родичам і друзям, що живуть у різних містах і країнах, а також заводити нові знайомства. Їх можна використовувати як інструмент для саморозвитку. Тут можна дивитися пізнавальні фільми, слухати хорошу музику, читати цікаві книги, вивчати іноземні мови. У соціальних мережах створені групи за інтересами, в яких можна знайти цікаву для вас інформацію, наприклад, відео з заняттями з фітнесу або ж з уроками гри на гітарі. Поряд з цим, соціальні мережі можуть допомогти під час навчального процесу. З їх допомогою можна обмінюватися конспектами лекцій, завданнями з лабораторних робіт й іншою корисною інформацією. Також є можливість вступити до спільноти певної тематики та детально вивчити питання з історії або ж підтягти знання з іноземної мови. Для цього в соцмережах є посилання на необхідну літературу, фото- і відеоматеріали, можна обговорити проблемні питання з іншими членами групи. Соціальні мережі — це майданчик для розвитку бізнесу. Тут можна прорекламувати свій інтернет-магазин, студію веб-дизайну або рок-школу. Реклама може бути спрямована на цільову аудиторію та про ваш бізнес дізнаються люди, яких могли б зацікавити надані вами продукція або послуги. Можна відшукати тут нових клієнтів, примножити лояльність постійних покупців.

Світ соціальних мереж здається дуже доступним, варто написати красиву цитату і тобі відповідають 10 осіб; варто завантажити нове фото і 50 чоловік тобі скажуть, який ти гарний; варто зробити пару кліків і в друзях вже новий цікавий знайомий. Однак по суті це відхід від реальності, підміна реального на віртуальне, яке тільки дає відчут isтя задоволення потреб, а насправді Інтернет не може замінити реального життя, і тому людині хочеться ще і ще, і ще, але чим більше він отримує «спілкування» через Інтернет, тим більше його хочеться, а потреби все також залишаються незадоволеними, принаймні, більшість з них. І, найважливіше, що це проблема не кожного окремого школяра, а суспільства в цілому.

Полюганич Катерина