Поєднання тенденцій демасифікації та реміфологізації в пропагандистському впливі медіа-дискурсу на аудиторію

Олена Тараненко

канд. філол. наук, доцент, завідувач кафедри журналістики, Донецький національний університет імені Василя Стуса, м. Вінниця
email: olena_tar@ukr.net

У дослідженні представлено аналіз трансформативного поєднання різноспрямованих тенденцій впливу медіа-дискурсу на українську аудиторію, які визначено як тенденції демасифікації та реміфологізації; описано чотири формати реміфологізації (абсолют віри, бінарні опозиції, використання міфологем та міфологічного інструментарію); інтимізацію медіа-впливів як демасифікацію, досліджено роль пропаганди в цій трансформації.
Пропагандистський вплив з його тенденцією до універсальності проаналізований через феномен постжурналістики. Зазначено небезпеку пропаганди, яка за умов смислової війни перебирає на себе все більше функцій журналістики.
Ключові слова: український медіа-дискурс, реміфологізація, демасифікація, пропагандистський вплив.

Література
Почепцов Г. Мерлін, Супермен і Гаррі Поттер: конструювання нематеріального в масовій культурі. – Київ: Спадщина, 2013. – 288 с.
Почепцов Г. Первая смысловая война в мире (Украина, Крым, Россия). [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://osvita.mediasapiens.ua/ethics/manipulation/ pervaya_smyslovaya_voyna_v_mire_ukraina_krym_rossiya/.
Почепцов Г. Сучасні інформаційні війни. – Київ: Вид. дім «КМА», 2015. – 497 с.
Різун В. В. Маси : тексти лекцій. – Київ: ВПЦ «Київський університет», 2003. – 118 с.
Барт Р. Семиотика. Поэтика [пер. с фр.]. – Москва: «Прогресс», «Универс», 1994 – 616 с.
Лалл Джеймс. Мас-медіа. Комунікація, культура: глобальний підхід. – Київ: «К.І.С.», 2002. – 264 с.
Леви-Строс К. Структурная антропология. Пер. с фр. Вяч.Вс.Иванова. – Москва: ЭКСМО-Пресс, 2001. – 512 с.
Тоффлер Элвин. Третья волна. / Научный редактор П.С. Гуревич. – Москва: ООО «Фирма «Издательство ACT», 1999. – 262 с.


Соединение тенденций демассификации и ремифологизации в пропагандистском влиянии медиа-дискурса на аудиторию
Елена Тараненко
канд. филол. наук, доцент, завующая кафедры журналистики,
Донецкий национальный университет имени Василя Стуса

Исследование представляет анализ трансформативного соединения разнонаправленных тенденций влияния медиа-дискурса на украинскую аудиторию, которые определены как тенденции демассификации и ремифологизации; описаны четыре формата ремифологизации (абсолют веры, бинарные оппозиции, использование мифологем и мифологического инструментария); интимизация медиа-влияний как демассификация; исследована роль пропаганды в этой трансформации.
Пропагандистское влияние с его тенденцией к универсальности проанализировано через феномен постжурналистики. Описана опасность пропаганды, которая в условиях смысловой войны перебирает на себя все больше функций журналистики.
Ключевые слова: украинский медиа-дискурс, ремифологизация. демассификация, пропагандистское влияние.



A Combination of Demassification and Remythologization Trends in the Propaganda Impact of Media Discourse on an Audience
Olena Taranenko
Candidate of Science, assosiate professor, chief of journalism chair,
Donetsk Vasyl Stus National University
The study is based on the account of the complicated nature of the relationship of media and propaganda in the modern Ukrainian media discourse. The specifics of the situation generated by the Russian information war against Ukraine.
The hybrid informational war idea is guided by the Georgij Pochepcov’s theory, which means that the traditional technology of the informational confrontation became transformed into the meaning war. The second one theoretical footing is the mythologizing theories of Roland Barthes and Claude Lévi-Strauss.
The Ukrainian media discourse combines opposite trends such as demassification and remythologization trends. The article analyzes the remythologization trend in four formats such as absolute confidence, binary oppositions, the use of mythological images and mythological instruments. The analysis shows, that the mythologization serves as most common type of nomination during the hybrid war. It’s used concerning the naming of the Ukrainian conflict (“antiterroristic operation” – “war”), of the conflict adversary (“militiamen”, “separatists”, “Prorussian mercenary”, “militant”) as well as of the in-migrating persons from the Crimea and Donbass (“internally displaced persons”, “inmigrants”, “forcedly displaced persons”, “refugees”).
The demassification trend is analyzed as the introduction of information into the personal space of each person.
The opposite trends of demassification and remythologization are combined in the propaganda impact of media discourse on an audience. Propaganda influence with its universality trend is analyzed through postzhurnalizm phenomenon. The present study describes the danger of degeneration of journalism into propaganda.
Keywords: Ukrainian media discourse, remythologization, demassification, propaganda impact.

References
Pochepcov, Gh. (2013). Merlin, Supermen i Harri Potter: konstruiuvannia nematerialnoho v masovii kulturi [Merlin, Superman and Harry Potter: design intangible in popular culture]. Kyiv: Spadshchyna. [in Ukrainian].
Pochepcov, Gh. (2014, June, 1). Pervaia smyslovaia voina v myre (Ukrayna, Krыm, Rossyia) [The first semantic war in the world (Ukraine, Crimea, Russia)], Mediasapiens. Retrieved from: http: //osvita.mediasapiens.ua/ ethics / manipulation / pervaya_smyslovaya_voyna_v_mire_ukraina_krym_rossiya/. [in Russian].
Pochepcov, Gh. (2015). Suchasni informatsiini viiny [Modern Information War: scientific publications]. Kyiv: Vydavnychyj dim KMA. [in Ukrainian].
Rizun, V. V. (2003) Masy: texty lektsij [Masses: texts of lectures]. Kyiv: VPTs «Kyivskyi universytet». [in Ukrainian].
Bart, R. (1994) Semyotyka. Poеtyka [Semiotics. Poetics]. Moscow: «Prohress», «Unyvers». [in Russian]
Lall, Dzheims (2002). Mas-media. Komunikatsiia, kultura: hlobalnyi pidkhid [Media. Communication and culture: a global approach]. (O. Hrytsenko, Trans). Kyiv: «K.I.S.». (Original work published 1995). [in Ukrainian].
Levy-Stros, K. (2001) Strukturnaia antropolohyia [Structural Anthropology], Moscow: ЕKSMO-Press [in Russian].
Toffler, E. (1999) Tretia volna [The Third wave]. Moscow: AST. [in Russian].

Поділитися:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram