Одеський національний університет імені І. І. Мечникова

Проблем з катерами немає, було б бажання.

Міністерства і місцеві органи влади не зацікавлені в будівництві економічних і швидкісних суден. Про це розповів одеський суднобудівник Станіслав Шаталов.

Станіслав Шаталов займається конструюванням прогулянкових катерів на сонячних батареях і проектує сучасні плавзасоби з композитних матеріалів для перевезення туристів по річках, а також для моря і лиманів. Він розповів, що в нашій країні є проблеми з фінансуванням і відсутністю державних або регіональних програм, які прискорили б просування нових прогулянкових катерів на ринок.

– Наприклад, була цікава пропозиція від туроператора з Біляївки. Він хотів побудувати великі катамарани. Ми вже встигли зробити ескіз-проект, порахували вартість. Але місто просто не виділило кошти. Те ж саме і в Одесі. Ми можемо робити для нашого узбережжя швидкісні судна, економічні судна, але владу це не цікавить. Звідки нам брати на це гроші? – запитує суднобудівник. – Також для цього потрібна програма місцевих рад, якої просто немає. Школа кораблебудівників є, але, щоб люди працювали, потрібні заводи. А заводів немає, їх зруйнували.

Одесит розповів, що є ще одна проблема на морвокзалі. Немає окремих причалів для туристичних суден, немає організованості, яку, наприклад, могли забезпечити квитки. Послуги надають “приватники” і це зовсім не той рівень для нашого міста.

– Повинна бути побудована інфраструктура. Треба робити для людей, а це роблять індивідуально, для тих, кого зловлять. Стоять в мегафон кричать: «Судна, прогулянки, туди-сюди», борються за клієнтів, конкуренція. Це не те, що потрібно нам. Повинна бути державна компанія, – розповідає суднобудівник.

Станіслав каже, що зараз краще переходити на економні двигуни або на ті, що працюють на сонячній батареї, тому що паливо дороге.

– Наприклад, якщо взяти Китай, то там стоять черги за прокатами, щоб покататися і платять великі гроші. А у нас ніхто за це платити не буде, тому що дорого. Катамарани на сонячних батареях у нас коштують приблизно 500 грн на годину.

Одесит розповів, чому він вирішив створювати прогулянкові катамарани на сонячних батареях.

– Було нудно, нічого робити, зима, холодні ночі. Був зроблений ескіз-проект семиметрового катамарана, але через те, що будівництво виходило занадто дорогим, вирішив зробити поменше, на 4 людини, це дуже зручно. В особисте користування – саме воно, – поділився Станіслав.

– Зазначу, що катамаран «Ельмар» чотиримісний, обладнується безшумними електромоторами номінальною потужністю 500w-1000w і розвиває максимальну швидкість до 8-10 км / год. Електродвигун працює від акумулятора, який заряджається від сонячної батареї, інтегрованої в дах катамарана. При плаванні протягом світлового дня, з невеликими зупинками, катамаран повністю автономний і не вимагає зарядки акумуляторів від мережі, а значить, його експлуатація безкоштовна.

Також Станіслав пояснив, у чому перевага економних судів.

– Є глисируючі судна – вони на підводних крилах, вони швидкі, вимагають великої потужності двигунів. А є економічні – малопотужний дизель, швидкість не велика. Вони не бояться хвилі. Їх використовують американці, роблять з них фрегати. А також вони дешевші.

Зараз суднобудівник займається новим проектом. Уже зроблена модель 1:8. При будівництві буде до 9 метрів в довжину, це водозаміщуючий катер для вилову риби.

Бохонко Яна