Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
РЕАЛЬНІСТЬ БЕЗ ЛАЙКІВ: ЦЕ ЯК?

Заради них люди йдуть на божевільні вчинки, ризикуючи своїм життям і репутацією. Йдеться про валюту схвалення соціальних мереж — лайки. І гігант серед своїх конкурентів Instagram заявив про те, що збирається відключити можливість користувачам бачити лайки один одного. Навіщо? З якої причини?

17 липня цього року керівництво Instagram повідомило, що тестує нову версію програми — без лайків. Лайки не показуються у фоловерів, але їх зможе бачити власник акаунта. Нова версія програми вже доступна в шести країнах: Ірландії, Італії, Японії, Бразилії, Австралії та Новій Зеландії. За словами Адама Моссера, глави Instagram, причина таких змін — турбота про користувачів: «Ми хочемо, щоб ваші друзі зосередилися на фотографіях і відео, якими ви ділитеся, а не на тому, скільки лайків вони отримують».

Як упливають лайки на життя людей?

Лайк — це головна валюта й символ соціальних мереж. З’явившись, він став індикатором якості контенту, успіху й інтересу користувачів. Спочатку бажання зібрати якомога більше лайків асоціювалося з марнославством, то тепер — з потребою бути видимим для тих, хто на тебе підписаний. З віком люди не позбавляються переконання в тому, що вони все-таки не здатні сподобатися суспільству такими, якими вони є. І всі готові прикидатися заради загального схвалення. Поїздка в Париж, селфі з фейстюном — кожен шукає схвалення своїми перевіреними засобами. Чого нам тільки вартувала загальна істерика навколо яйця, яке поставило світовий рекорд з лайків?

Що на це говорить керівництво Instagram?

Представники Facebook говорять про те, що хвилюються за психічне здоров’я молоді, тому вирішили скасувати лайки. Вони впевнені, що зникнення лайків призведе до глибшої взаємодії між людьми, буде їх більше спонукати коментувати й розбудовуватиме спільноту. Це швидше за все означає необхідність проводити ще більше часу на платформі — і бачити ще більше реклами. Instagram послідовно створював систему, де головне — не розповісти про свій унікальний досвід, а залишатися у верхніх рядках рейтингу й топах «рекомендованого», збираючи лайки. У 2019 році Королівське товариство охорони здоров’я у Великобританії назвало Instagram найшкідливішою соціальною мережею для психічного здоров’я молодих людей. У дослідженні брали участь майже 1500 молодих людей у ​​віці від 14 до 24 років, які відповідали на питання про те, яким чином різні платформи впливають на ряд психічних проблем: тривогу, депресію та самоідентифікацію. 

Всі нововведення останніх років були спрямовані на те, щоб знищити органічне охоплення й витягти якомога більше прибутку за рахунок показу реклами. При цьому ніхто не цікавився, а для чого, власне, користувачі продовжують купувати лайки й гнатися за інтернет-популярністю? І ось тут найцікавіше: якби керівництво Instagram так турбувалося про психічне здоров’я користувачів, то зробило б їх невидимими в першу чергу для самого користувача. Так як кожен знає, що найбільше негативних почуттів виникає в той момент, коли ти запостив фото — і за десять хвилин воно не отримало жодного лайка. 

Як до цього відносяться користувачі?

Ми провели анонімне опитування, у якому брало участь 106 користувачів Instagram: 46% — підтримують цю ідею, тому що їм набридло битися за місце в стрічці через лайки; 41% — не підтримують цю ідею, тому що їм подобається збирати лайки; 13% — все одно, тому що вони не звертають увагу на лайки. Instagram-блогерка Чудесная Акта (@acta.acta) категорично проти відміни лайків. «Лайк — сьогодні це елемент сучасного соціального статусу. І якщо вимкнути цю функцію, то люди почнуть накручувати собі підписників. Це буде єдине, що в них залишилося. І що ми з вами отримаємо? Величезну кількість людей, які накручують собі підписників. Я проти цього! Зараз рекламодавці дивляться за лайками, який фідбек отримує блогер на свій контент, та розраховують відсоток залученості за ER-формулою. Чим більш твій ER — тим краще», — коментує блогерка Акта

Бізнес-сегмент

Зараз на початку роботи з блогером потрібно розрахувати його ER, ERR і запросити його статистику. Отримавши ці дані, можна проаналізувати наскільки вдало вийде запустити рекламну колаборацію з блогером. Прибравши лайки в Instagram, рекламні агентства можуть зазнати збитків. Рекламодавець звертається в рекламне агентство за аналізом і підбором блогера, де зникненню лайків вже придумали альтернативу. Існують спеціальні сервіси, куди блогер може завантажити свою статистику й безпосередньо зв’язуватися з рекламодавцем, а рекламне агентство більше не бере в цьому участі. 

Не все так погано

Для людей, які завжди залежали від соціальних атрибутів, скасування лайків може стати зціленням — нарешті вони можуть розслабитися, зняти маски й присвятити час чомусь іншому. «У теорії ми навчимося бути більш самодостатніми, формувати свою самооцінку, виходячи з об’єктивних фактів.  Скасування лайків може слугувати невеликим кроком у цьому напрямку. Але для нас завжди буде важлива оцінка оточуючих, адже ми соціальні істоти», — коментує психологМихайло Єрмаков.

Зникнення лайків ще не запустили в повну версію, але Instagram уже прибрав доступ користувачам дивитися на те, що лайкають їхніх друзів. Керівництво соціальної мережі вважає, що люди використовували цю функцію не за призначенням і стежили за своїми партнерами-коханцями. «Знову своїх колишніх лайкаєш?!», — чули, напевно, всі люди, які перебували в аб’юзивних стосунках. Це ставало причиною скандалів і навіть розлучень. Зараз в Інтернеті активно говорять про те, що це нововведення врятує багато шлюбів. Тепер велелюбні користувачі можуть розслабитися й лайкати все підряд, тому що цього більше ніхто не побачить.

Аліфанов Андрій

Поділитися:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest

Логотипи студентських редакцій:

Соціальні мережі
Інші публікації

Знайомство з факультетом журналістики, реклами та видавничої справи в онлайн-форматі

Є така весняна традиція на факультеті журналістики, реклами та видавничої справи – запрошувати на зустріч абітурієнтів. От і цього разу 27 березня 2021 року відбувся День відкритих дверей, щоправда, в онлайн-форматі на платформі Zoom. У зустрічі взяли участь декан факультету Олена Андріївна Іванова, заступник декана з навчальної роботи Інна Валеріївна Лакомська, старші викладачі Сергій Володимирович Азєєв та Аліна Олегівна Червінчук.

Факультет журналістики, реклами та видавничої справи Одеського національного університету імені І. І. Мечникова оголошує про проведення конкурсу студентських журналістських робіт на тему «Права людини в медіа: від розуміння до змін»

До участі у конкурсі запрошуються студенти І, ІІ, ІІІ та ІV курсів факультету журналістики, реклами та видавничої справи ОНУ імені І.І. Мечникова, які створюють власний

Студентські газети – результат колективної роботи майбутніх журналістів

На факультеті журналістики, реклами та видавничої справи викладають дисципліну, що направлена на відточення студентами практичних навичок володіння словом, – журналістську майстерність. На цих заняттях студенти

Осінь по-карпатськи

Карпати – багата культурна історія, збирання ягід та грибів, катання на лижах і сноуборді, риболовля, купання в гірських річках і просто естетична насолода краєвидами. Ми