Уся біль сучасної України в одному кліпі

Нещодавно гурт «Бумбокс» опублікував музичний кліп на пісню «Ангела». Особливість цього кліпу в тому, що він переповнений великою кількістю символів та образів, що зображають картину важкої сучасності, в якій живуть українці останні десять років.

Пісня є частиною альбому «Таємний код: Рубікон», що вийшов у вересні 2019-го. «Ангела» є переробленою версією пісні гурту «Крихітка Цахес» «Ангела, як я». У приспіві нової версії навіть звучить голос вокалістки Олександри Кольцової, автора оригіналу. Пісня розповідає про кризу в стосунках між ліричним героєм та його коханою, але з появою кліпу вона набула іншого сенсу — сповідь героя про розчарування в своїй країні.

«За період від написання пісні до видання кліпу пройшло достатньо подій в Україні й у світі, вагомих настільки, що можна було би заховати їх у тіло цього кліпу й у натюрморти, які ми використали там. Деякі дуже прямолінійні, над деякими доведеться “постопкадрити” тим, кому це цікаво, і подумати, чому це, звідки це, яким подіям приурочено? Це протест, нагадування? Так, кліп “Ангела” — нагадування нам, в першу чергу, як авторам, про те, що мистецтво повинно задавати питання суспільству й реальності», — прокоментував вокаліст гурту Андрій Хливнюк в Instagram.

Композиція кліпу — це натюрморти (три столи заставлені різноманітними предметами) та оголення героя Андрія Хливнюка з показом його татуювань. Саме предмети на столах і татуювання є символами болісних відносин історії сучасної України та головних вад нашого суспільства.

Перший стіл зустрічає нас атмосферою розкоші. В очі кидаються релігійні атрибути: розп`яття Христа, цитати з Біблії, ікони на продаж, хрестик на купюрах (гривні, долари, євро та рублі). Заангажованість церкви, її продажність та перетворення на бізнес є центральним образом першого столу. Цікавим є кадило (посудина для обкурювання під час богослужіння), що належить до Російської православної церкви (тільки в 2019 році ПЦУ відокремилася від РПЦ). Атрибути «солодкого життя»: риба на підносі, устриці з лимоном, золотий телефон Vertu, долари, сигари та кокаїнові «доріжки» вкупі зі значком «Народного депутата України» висвітлюють розкіш, в якій живуть політики. А велика кількість їжі натякає на їхню «ненажерливість» і, звісно, квіти символізують нарцисизм можновладців. Цікаво, що в давнину устриці уособлювали багатство, а лимон — зраду. Підкреслюють проблему належності деяких депутатів та олігархів до декількох країн одразу паспорти (український, американський та російський) поруч із ікрою. Не забули й політиків, що купують голоси за гроші. Їх зобразили у вигляді продажної гречки (за їхню назву «гречкосії»). Також гречка, разом із макаронами, олією та згущеним молоком на задньому плані, демонструють життя менш забезпечених людей країни. Окремо хочеться виділити попіл на законі «Про введення воєнного стану», що нагадує про події листопада 2018 року, коли російські прикордонники обстріляли українські військові катери та взяли у полон 24 моряки, яких вдалося повернути лише через рік. Не забули автори й про сучасну політичну ситуацію, іронічно зобразивши теперішнього президента України «ЗЕленим» папугою в клітці. Незрозумілим залишається тільки череп на книгах. Невже це неминучість смерті літератури, а, може, і всієї культури?

кадр з кліпу

Другий стіл представляє несправедливість. Гроші на терезах та печатки демонструють продажність судової системи; гільзи, пістолети, головний убір та протигаз у крові — свавілля поліції в Кагарлику. Мікрофони в наручниках та справа Riffmaster`а (Андрія Антоненка) нагадують про незавершену справу щодо вбивства журналіста Павла Шеремета, в якому звинуватили Антоненка й досі не знайшли доказів його дій. Музикант майже рік під арештом. Свиняча голова, кукурудза, диня та пісочний годинник є символами марних сподівань на краще майбутнє. Тут згадуються події Євромайдану та надії українців на вступ до Євросоюзу, а значки поліції, поруч з нашивками «Беркута», розповідають про подальше протистояння з підрозділом МВС.

кадр з кліпу

Третій стіл просякнутий атмосферою тривоги. Одразу зрозуміло, що тема цього столу — війна на Сході. На столі розкидані ножі, гільзи, бинти, свічки за померлих, Біблія, рушниця, «ваза», зроблена зі снаряда, і всюди — кров. Карта Донецької області зі встромленим ножем, палаючий український паспорт та село Петрівське, на яке крапає кров. Це все відображає вторгнення російських військ на східні території України, проголошення «незалежних республік» та запеклі бої, зокрема, село Петрівське, яке було повністю зруйноване. До речі, ніж є ще одним символом зради — Росії. Мертва качка уособлює обман та втрату довіри, окіст — ненажерливість (знову про Росію). Варто згадати про цигарковий попіл на законі «Про воєнний стан» на першому столі, що натякає на зневажливе ставлення й наших політиків до війни. Найоптимістичніші символи столу — це полуниця, виноград, гранат та свічки, що втілюють відродження, мир та безсмертя душі кожного захисника України.

кадр з кліпу

Крім шістнадцяти татуювань, на тілі Андрія присутні опіки, пов’язка, що прикриває кровоточиву рану та синці від наручників. На грудях — татуювання у вигляді профілю ангела й демона, що відкривають завісу: в центрі Георгій Побідоносець, що вражає змія. Ангелом біля серця виступає Україна, з іншого боку знаходиться демон — Росія, а між ними — Георгій, що може виражати боротьбу з «гадами» чи загарбання (георгіївська стрічка стала символом агресії проти України). На лівому боці — голова Ісуса в терновому вінку, яка має багато значень. Можливо, знову гріхи церкви, а може непокору владі. На спині знову з’являються ангел і демон; палаюче серце, оповите терном (страждання українців через війну); біля шиї — закреслене слово «АНГЕЛ». На передпліччі татуювання чорнильниці у вигляді черепа з гусячим пером і написом «Побачимось» (знову нагадування про справу Антоненка: чорнильниця з пером уособлює поета, череп — вбивство Шеремета, напис відсилає до новорічного звернення музиканта). На зовнішній стороні ліктя — стилет (боротьба за ідеали) з оголеною жінкою (протест) і числом «2014» (рік Євромайдану). На внутрішній стороні ліктя зображений павук із обличчям жінки на черевці (Росія, що плете своє павутиння — символ брехні). Нижче правого плеча розташувалося серце з колючого дроту (відносини, які зруйнувала війна). На зовнішній стороні ліктя — розірвані кайдани (прагнення свободи), а на внутрішній — танцюючий блазень (знову сатира на президента).

кадр з кліпу

Тож, яка роль у Андрія Хливнюка? Три столи — це стовпи, на яких стоїть Україна. Її найболючіші проблеми: продажність, несправедливість та війна. Хливнюк уособлює Україну. Усі шрами та татуювання на його тілі — це нагадування про трагічні моменти з історії України, які ховаються за сорочкою. В кінці кліпу він намагається дострибнути до сонця чи злетіти, як ангел, але все марно.

Деякі значення символів узяті зі «Слоника символів» Дж. Тресіддера, деякі — з історії, інші — від автора. Ви можете знайти свої версії пояснень предметів та татуювань, адже офіційних пояснень усіх метафор Стас Гуренко (режисер), Ганна Бурачкова (сценарист) чи Андрій Хливнюк ще не дали.

Владислав Бебешко

Поділитися:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram