Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Віддали культуру в приватні руки, або аутсорсинг по-українськи

Пісенний конкурс Євробачення, який з 1956 року об’єднує європейські країни, є позаполітичним, але водночас участь у Євробаченні стає частиною інформаційної політики держави, яку в Україні серед інших установ реалізує НСТУ.

Національна суспільна телерадіокомпанія України (НСТУ) є публічним акціонерним товариством, 100% акцій якого належать державі, що забезпечує фінансування телерадіокомпанії. Також НСТУ може фінансуватися за допомогою виробництва та трансляції власної продукції та реклами. Відповідно до закону від 17 квітня 2014 року «Про Суспільне телебачення і радіомовлення України», НСТУ має сприяти зміцненню міжнародного авторитету України. І саме конкурс Євробачення стає однією з небагатьох можливостей змусити заговорити про Україну за кордоном не в контексті економічної кризи або військових дій.

Україна дебютувала в конкурсі в 2003 році. Цікаво, що до 2009 року Національна телекомпанія України, що була попередником НСТУ, проводила закритий відбір, тобто самостійно вибирала представника України. А а у 2016 році вперше НСТУ та СТБ разом провели національний відбір. «СТБ візьме на себе зобов’язання з проведення всеукраїнських кастингів, постановки номерів всім учасникам фіналу відбору, проведення прямих ефірів, а також — фінансові витрати, пов’язані з організацією поїздки фіналіста від України на Євробачення. Така домовленість про партнерство була досягнута на 3 роки», — зазначено на офіційному сайті СТБ.

Однак національний відбір 2019 року обернувся справжнім скандалом, через який Україна вже вдруге не буде брати участі в Євробаченні (вперше Україна відмовилася від участі у конкурсі в 2015 році через військові події на Сході України). НСТУ не змогла домовитися із переможницею національного відбору MARUV через умови контракту, який їй запропонувала компанія. Цьогорічний контракт відрізняється від попередніх тим, що він передбачає величезні штрафи у розмірі 2 мільйонів гривень та заборону гастролей до Російської Федерації. Членкиня правління НСТУ Олександра Кольцова стверджує, що контракт був створений до фіналу, коли невідомо було, хто переможе, але при цьому контракт не показували учасникам, бо боялися розголосу. В свою чергу, MARUV у інтерв’ю «КП в Україні» заявила, що в неї склалося враження, що контракт був створений нашвидкуруч без фінальної редакції юристів, бо багато пунктів можна було трактувати по-різному. Крім того, вона готова відмовитися від гастролей у Росії, але не хоче ставати битою на політичній арені та виголошувати лозунги, перетворивши присутність на Євробаченні на промо-акцію.

Суспільне мовлення взяло на себе відповідальність за відмову від участі у Євробаченні 2019 року. Хоча також звинуватило канал СТБ за те, що вони допустили до участі учасників, які мають або мали гастролі в Росії. Саму переможницю конкурсу MARUV Олександра Кольцова  назвала «неблагонадійною» в інтерв’ю UA:Першому. 

Після відмови України від участі в Євробаченні постало багато питань. По-перше, як повернути гроші, які люди віддали під час голосування за конкурсантів. Канал СТБ зазначив, що всі гроші, які люди витратили на СМС, були отримані операторами мобільного зв’язку. Але керівництво каналу планує передати еквівалент витрачених грошей громадськості до благодійного фонду. 

По-друге, залишається незрозумілим, чому відбором конкурсантів мав займатися приватний телеканал, а не НСТУ. Більше того, з’ясувати, на яких саме умовах НСТУ домовилася з СТБ, нам так й не вдалося. Так, на наш запит від 19 березня 2019 року, директорка департаменту зв’язків з громадськістю Суспільного мовлення України Вікторія Сидоренко повідомила, що «угода між НСТУ та телеканалом СТБ, яка стосується проведення та трансляції Національного відбору до Міжнародного пісенного конкурсу Євробачення 2019 року, є конфіденційною інформацією, а тому доступ до неї є обмеженим».  І ця відповідь викликає багато запитань, адже згідно з законом «Про інформацію»,  до інформації з обмеженим доступом НЕ можуть бути віднесені відомості про діяльність державних або комунальних підприємств, а також господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 % акцій належить державі. Брак коштів на проведення відбіркового туру власними силами НСТУ теж не може стати виправданням для передачі прав на проведення та трансляцію національного відбору телеканалу СТБ. Адже, по-перше, в лютому 2019 року, за вже усталеною щомісячною традицією, тільки на преміювання працівників НСТУ було направлено 6 413 508 грн.  Ну, а по-друге, мова йде про безпосередні зобов’язання останнього сприяти зміцненню міжнародного авторитету України. Переможець національного відбору стає культурним амбасадором України та доносить не лише власну музику, але формує певне уявлення про Україну за кордоном. Крім того, згідно з уже згаданим вище законом «Про Суспільне телебачення і радіомовлення України», НСТУ має ставити суспільні інтереси над комерційними та політичними, і телерадіокомпанія мала завчасно дізнатися про минуле всіх конкурсантів, щоб не допустити політичних скандалів.

Вочевидь, що всі учасники конфлікту, НСТУ, СТБ та MARUV, не змогли знайти межу, де закінчується політика й комерція та починається культурна дипломатія. Україна втратила можливість зміцнити свій міжнародний імідж, НСТУ — підняти власні рейтинги та виправдати власне існування за кошти державного бюджету, а співачка MARUV — бути почутою на міжнародному пісенному конкурсі. Усі учасники конфлікту забули, що Євробачення — це подія, яка згуртовує людей. Наприклад, у Швеції з національного відбору зробили пісенний конкурс Melodifestivalen, який став найпопулярнішим шоу в країні, збираючи мільйони шведів перед екранами. Конкурс відкриває нових зірок та визначає представника від Швеції на Євробачення.

Кебікова Кристина

Поділитися:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest

Логотипи студентських редакцій:

Соціальні мережі
Інші публікації

Знайомство з факультетом журналістики, реклами та видавничої справи в онлайн-форматі

Є така весняна традиція на факультеті журналістики, реклами та видавничої справи – запрошувати на зустріч абітурієнтів. От і цього разу 27 березня 2021 року відбувся День відкритих дверей, щоправда, в онлайн-форматі на платформі Zoom. У зустрічі взяли участь декан факультету Олена Андріївна Іванова, заступник декана з навчальної роботи Інна Валеріївна Лакомська, старші викладачі Сергій Володимирович Азєєв та Аліна Олегівна Червінчук.

Факультет журналістики, реклами та видавничої справи Одеського національного університету імені І. І. Мечникова оголошує про проведення конкурсу студентських журналістських робіт на тему «Права людини в медіа: від розуміння до змін»

До участі у конкурсі запрошуються студенти І, ІІ, ІІІ та ІV курсів факультету журналістики, реклами та видавничої справи ОНУ імені І.І. Мечникова, які створюють власний

Студентські газети – результат колективної роботи майбутніх журналістів

На факультеті журналістики, реклами та видавничої справи викладають дисципліну, що направлена на відточення студентами практичних навичок володіння словом, – журналістську майстерність. На цих заняттях студенти

Осінь по-карпатськи

Карпати – багата культурна історія, збирання ягід та грибів, катання на лижах і сноуборді, риболовля, купання в гірських річках і просто естетична насолода краєвидами. Ми