З миру по лайку: сучасний показник успішності

Вводячи у пошукову стрічку будь-якого браузера фразу «лайки в інстаграм», менше ніж за одну секунду на вашому моніторі з’явиться приблизно півтора мільйона посилань на сервіси та сайти з різноманітною накруткою: безкоштовно чи за гроші, та головне швидко, без реєстрацій, та тільки «живі» користувачі. А що, як ми вам скажемо, що вподобайки більше не будуть гордо стояти під вашими фотографіями у вигляді цифрового лічильника?

У далекому 2010 році додаток для обміну фотографіями та відео з’явився в App Store та отримав назву Instagram. А вже зараз, у 2021 році Instagram є однією з найпопулярніших соціальних мереж по всьому світу. За даними з сайту websitehostingrating.com на 2021 рік Instagram має більше, ніж 1 мільярд користувачів. Це перевищує щомісячний актив юзерів Twitter у три рази. Щоденно цю соціальну мережу відвідує 500 мільйонів активних користувачів, з них 38% упродовж дня відвідують систему декілька разів. Щодобово завантажується 100+ мільйонів фото, які в загальній кількості нараховують приблизно 4,2 мільярди лайків.

Але керівництво Instagram не стоїть на місці. Інтернет-видання TechCrunch повідомляє, що у тестовому режимі користувачам додатку буде дозволено власноруч, за бажанням, відключити лічильник вподобайок як під чужими, так і під власними публікаціями. Виникає питання: чому?

Лайки в наш час — це не просто спосіб виразити вподобання людині, це інструмент, яким можна легко та вправно маніпулювати. Кібербулінг, що процвітає, інфлюенсери, які бігають тільки за лайками, та підвищений рівень тривожності з боку звичайних користувачів, послугували першими поштовхами до зародження так званої «ери без лайків». Тому для коригування атмосфери в цілому та через переживання щодо психічного здоров’я користувачів соцмережі, лайки вирішено приховати, про це заявив глава Instagram Адам Моссера.

Зрозуміло, що для інфлюенсерів скасування лайків нічого хорошого за собою не несе, адже той лічильник під фото є фактичним підтвердженням активності фоловерів для рекламодавців. І якщо для блогерів-мільйонників ця проблема не є критичною, адже аудиторія та бренди знають їх в обличчя, то для початківців доведеться несолодко. Та що скасування лайків означає для звичайних користувачів, що просто мають на меті поділитися зі світом своїми фотографіями та відео?

Аби розібратися у цьому питанні наша редакція провела опитування. В ньому взяло участь 100 респондентів різного віку та статі. На питання “чи зареєстровані ви в соціальній мережі Instagram” 99% опитаних відповіли «так, зареєстрований(на)», тобто зі ста осіб лише в одного немає профіля у даній соціальній мережі. Також ми поцікавились, скільки часу респондент витрачає на Instagram в день: 9% — пів години, 40% — годину, 24% — дві-три години, 27% — понад три години. На питання «для чого ви використовуєте Instagram» респонденти розповіли, що діляться власними фото та відео (82 людини), переглядають фото та відео своїх знайомих і друзів (82 людини), слідкують за акторами, співаками та блогерами (62 людини), переглядають фан-сторінки та сторінки з комедійним наповненням (29 людей), ведуть робочу чи бізнес-сторінку (8 людей) або просто надихаються тим, що їх цікавить (4 людини).

Повертаючись до питання, чому ж в Інтернеті так багато сервісів з різноманітної накрутки лайків, можна зробити висновок, що кількість лайків турбує користувачів. Аби у цьому переконатися, ми поставили питання респондентам «чи важливо вам скільки лайків набирають ваші публікації». Виявилось, що 58% опитаних (58 людей) турбуються про кількість лайків, які вони мають на своїх сторінках. Деякі аргументували це тим, що їм так комфортніше, вони вже звикли до всім знайомого лічильника вподобайок, деякі казали, що сприймають лайки як фідбек від своїх фоловерів, а дехто просто хоче знати «скільки лайків заслуговує моя фотографія, та хто ставить ці лайки». Були й такі коментарі: «мене хочуть позбавити способу задоволення свого его через кількість лайків», «за лайками можна побачити чи лайкає мій хлопець інших дівчат». Але були й ті, хто не звертає увагу на кількість лайків, а це 42 людини.

«Раніше я часто зациклювалася на кількості лайків, тому починала робити те, що подобається іншим, а не мені. Для мене фотографія — мистецтво, й мій акаунт особисто мною сприймається як майданчик, за допомогою якого я можу цим мистецтвом ділитися. Зазвичай фотографії архітектури, природи тощо, набирають менше лайків, ніж фотографії, на яких зображені люди. У якийсь момент я стала публікувати тільки те, що по ідеї повинно зібрати більше лайків, але мені це не подобалося, й навіть більше — засмучувало мене. Сам факт, що я створюю тільки те, чого від мене очікують, жахливий й дуже обмежує», — говорить одна з опитаних.

Медіаресурс KOF.ua пише, що, відмовившись від лайків, можна почати боротьбу зі «стадним інстинктом», через який люди звикли оцінювати контент не самостійно, а дивлячись на нього крізь призму популярності. Аби дослідити питання впливу, наша редакція вирішила поспілкуватись з випускником факультету психології Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини Андрієм Вариводою:

«Класично вплив лайків можна розділити на позитивний та негативний. Позитивний вплив незначної або недостатньої кількості лайків дає додатковий стимул і можливість творцеві контенту рефлексувати з самим собою. Таким чином залучається більше особистісного потенціалу для урізноманітнення й створення унікального контенту. Відбувається це тому, що всі люди соціальні, й перебуваючи в «соціальному вольєрі» під назвою Instagram, людина свідомо йде до того, щоб злити свою думку з думкою громадськості та навпаки, заводячи себе в рамки. Така залежність створює певний прямий зв’язок, що змушує людину залучати більше сил, шукати унікальні моменти у своїй праці, захоплювати велику цільову аудиторію тощо.

Негативний ефект теж пов’язаний з тим, що людина є творцем контенту. Стикаючись з фідбеком у вигляді думок і кількості лайків, які не відповідають внутрішньому ідеалу людини, з’являється злість, що може перетворити вас в одного з тих людей, які сприяють процвітанню кібербулінгу в даній соцмережі. Річ у тім, що у негативного впливу є певного роду залежність — агресія й ненависть породжують ще більшу агресію й ненависть.

Але в цілому скасування лайків і перехід на «еру без лайків» мало що змінить, бо лайк як інструмент виявлення особистої думки, заохочення заслуг або індикатор якісного контенту, якоюсь мірою зжив себе й залишився тільки цифрою в комерційній грі. Якщо прибрати такий важливий для аудиторії елемент як лайк, то та ненависть і злість, або ж добро, трансформується, наприклад в коментар, і стане чимось іншим. Тобто спосіб реалізації зміниться, але суть залишиться та сама».

Варто звернути увагу на те, що Instagram не єдина соціальна мережа, яка практикує відмову від лайків. Відеохостинг YouTube при тестуванні оновленого дизайну додав функцію приховування, але не лайків, а дизлайків. Посилаючись на те, що вони негативно впливають на психіку авторів. Тож, залишається тільки слідкувати за оновленнями та перевіряти на власному досвіді всі нововведення від улюблених соціальних майданчиків.

Анастасія Гижиця, 3 курс, OneBreath

Поділитися:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram