«Zero waste» або Як зробити світ кращим

Уявляєте собі світ, в якому немає необхідності виносити сміття? Філософія «Zero waste», що в перекладі означає «нуль відходів», дозволяє повністю звільнитися від сміття, тим самим — допомогти планеті. На відміну від звичних для нас методів покращення екологічної ситуації, як наприклад, сортування, «Zero waste» є принципово іншім, досконалішим рішенням.

Основні принципи системи «Zero waste»

Існує п’ять базових принципів в концепції «Zero waste»: refuse (відмовся від непотрібного), reduse (скороти потрібне), reuse (використовуй повторно), recycle (переробляй те, що не виходить використовувати повторно), rot (відправляй до компосту).

Що найважче у дотриманні філософії «Zero waste»? Найбільшою проблемою, яка віддаляє людей від цієї філософії, є сила звички. Заходячи до супермаркету, ми, не задумуючись, просимо пакетик для купленого товару, а сидячи в улюбленому кафе, — замовляємо напій із трубочкою, бо це наша культура, так прийнято. Витягти себе зі свого звичного світосприйняття найбільше допомагає думка про те, що все залежить саме від тебе, адже якщо кожен буде думати: «що я можу зробити, світ уже забруднений, я все рівно нічого не зможу змінити», проблема буде тільки прогресувати. Проте, якщо вже сьогодні впровадити в своє життя хоча б одну «еко-звичку», згодом ви побачите, що це вже надто просто і захочете зробити щось іще. Знайомі та близькі спочатку будуть здивовані, але потім обов’язково братимуть з вас приклад.

Однією з найпопулярніших зіровейстерок у США є Лорен Сінгер. Дівчина є випускницею відомого екологічного університету Нью-Йорку. Вона розповідає про цей спосіб життя на конференціях TED. Її праці опубліковані в таких журналах як «MSNBC», «NBC», «AOL», «CNN», «Yahoo», «Fox Business», «BBC». Також Лорен керує власною клінінговою компанією з виготовлення екологічних засобів для прибирання і веде блог, в якому пропагує безвідходний спосіб життя. Зараз еко-активістка за рік накопичує лише маленьку скляну баночку зі сміттям. Нове, сповнене масштабними цілями життя Лорен почалося зі сміливого та, на перший погляд, неможливого бажання не залишати після себе ні граму сміття.

Звичайно, життя в стилі «Zero waste» популярніше в США, однак і ми можемо позбавитися від непотрібних речей. Першим кроком може стати заміна одноразових речей багаторазовими. Так, наприклад, одного разу придбана скляна або навіть пластмасова пляшка може стати гарною альтернативою усій тій горі пляшок із водою, які ми купуємо щодня. Теж саме з одноразовими трубочками та чашками для кави. Щодо особистої гігієни, також існує багато прийомів, котрі допоможуть не тільки зменшити кількість відходів, а й покращити стан вашого здоров’я. Це, так звані, «голі» продукти. Через те, що еко-рух стає все популярнішим, багато виробників косметичної продукції стали виробляти продукти догляду за собою без упаковки. Це, так звані, тверді гелі для душу, шампуні, скраби тощо. Їхня перевага в тому, що вони мають максимально натуральний склад, в якому також містяться косметичні олії, що відомі своєю користю для шкіри. Також такі продукти, як зубна паста, бальзами для губ і багато іншого можна легко зробити вдома. Насправді, це зовсім не займає багато часу, і їх легко тримати в скляних баночках.

Також достатньо простим еко-прийомом, який можна внести до свого списку корисних звичок, є надання своїм речам другого життя. Те, що вам здається вже непотрібним, може стати справжньою знахідкою для когось іншого. Саме тому треба регулярно проводити ревізію власних речей і замість того, щоб бездумно викинути будь-що в смітник, запитати себе, кому це може ще стати у пригоді.

Говорячи про «Zero waste», не можна не зачепити тему непотрібних витрат. Маркетинг робить свою справу, і ми, нічого не підозрюючи, стаємо його жертвами. Декілька разів побачивши краєм ока рекламу якоїсь новинки, або просто зайшовши до магазину, щоб покращити собі настрій, знову й знову купуємо те, без чого з легкістю можна було обійтися. Що можна зробити, щоб споживати більш свідомо й залишати після себе менший еко-слід? По-перше, треба завжди планувати свої покупки, запитувати себе «навіщо це мені?» та не соромитися повертати імпульсивні покупки протягом 14 днів, як це дозволяє закон.

Тож, споживаючи з розумом, ми не тільки дбаємо про навколишній світ, а й очищуємо свій власний простір, витрачаємо менше грошей та менше часу на прибирання, доводимо до ладу свої думки, навчаємося мистецтву самовдосконалення.

 

Вікторія Коротяєва