«Журналістська професія — багатогранна»: про навички, що потрібні журналістові сьогодні

Кожен, певне, замислювався над тим: що потрібно для того, аби швидко адаптуватися до робочого темпу журналістської професії? Знання, практична підготовка, здобуті студентами на нашому факультеті, дають їм можливість працевлаштуватися ще з перших років навчання. Які ж ще навички потрібні працівнику ЗМІ для успішної роботи? Ми вирішили це з’ясувати і тому поспілкувалися з нашими студентами, що поєднують навчання та роботу за фахом, а також звернулись до роботодавців…

Людина, яка працює в медіа повинна вміти балансувати між творчістю і скептичністю, наполегливістю та співчуттям. А також бути дисциплінованою, чесною, грамотною, тактовною, говіркою — і це навіть не повний список. На перший погляд, може скластися враження, що ця «місія неможлива». Проте ми завжди можемо здобути або розвинути більшість із цих навичок у процесі навчання/роботи. 

Про важливість швидкого адаптування до нових умов

«В університеті ми набуваємо основу — базові знання, практичні навички, проте досвід роботи — це трохи інше. Як тільки я прийшла на телеканал, мені було важко зорієнтуватися: спочатку нічого не встигала і у мене нічого не виходило. Тут потрібно ще враховувати, що я прийшла одразу після першого курсу і була там наймолодшим співробітником. Звикала дуже довго. Складно було стати частиною колективу, адже всі люди дуже творчі, емоційні та своєрідні, і тому багато з працівників просто полишали роботу, не витримуючи атмосфери. Було складно швидко діяти в непередбачуваних обставинах. Минуло трохи часу, я звикла до камери, здобула досвід і тепер почуваю себе впевненіше», — поділилась враженнями Аліса Слонкіна, студентка 3 курсу денної форми навчання. 

Сьогодення диктує свої правила: виграє той, хто швидше зорієнтується. Елвін Тоффлер, американський філософ, соціолог та футуролог у своїй праці «Шок майбутнього», писав, що в сучасному світі в нас вже немає часу на роздуми, наше життя, ніби машина на дорозі. Якщо раніше вона рухалась повільно, і ми мали час для того, аби вирішити, куди нам повернути, то зараз ця автівка несеться з великою швидкістю, і лише швидка реакція допоможе нам не прогавити свій шанс. Професійна діяльність журналіста, безперечно, вимагає великої гнучкості, швидкості в прийнятті рішень та вмінні адаптуватися.

«Зрозуміло, що працівники масовокомунікаційної сфери мають швидко адаптуватися та вміти ігнорувати свої потреби у момент «тут і зараз». Я зараз здебільшого займаюся рекламою. Так от, тут вміння швидко пристосовуватися потрібно як кисень, бо кожен замовник різний і тематика кардинально різна. Ще необхідно вміння «сидіти годинами та думати». Це набагато складніше, ніж здається. Коли на день треба видати дві цілісні рекламні статті та ще зліпити статтю-список, куди треба «напхати» 5 дочірніх компаній однієї великої, і це при тому, що ти прийшла додому після трьох пар…Настрою може і не бути, але в момент роботи це відходить на другий план», — поділилась Анастасія Голубєва, студентка другого (магістерського) рівня 2 року навчання.

Про творчість і прагнення до розвитку

Про місце творчості в роботі журналіста ми вже писали раніше та рекомендуємо ознайомитися за посиланням (http://fj.onu.edu.ua/chy-mistse-tvorchosti-u-zhurnalistytsi-u-poshukakh-vidpovidej/). Як саме це допомагає в практичній діяльності нам із свого досвіду пояснила Аліса Слонкіна, яка підкреслила, що сама робота дуже творча, адже потрібно вміти імпровізувати і працювати за будь-яких умов. Завзятість, повна віддача своїй справі, постійне прагнення до чогось більшого і нового — це основні якості, якими, на її погляд, повинен володіти журналіст.

Кожен із нас, напевно, думав, як зайняти вищу сходинку у контексті своєї  професійної діяльності. Сучасність штовхає нас до постійного розвитку. Всім відомо, що як тільки ми зупиняємось, ми не просто стоїмо на місці, а відкочуємося назад, як в навичках так і в позиціях професійної драбини. 

У той момент, як «перший» не діє, «другий» наполегливо працює, нарощуючи свої вміння, і згодом витісняє «першого», займаючи його місце під сонцем. 

«Найголовніше, щоб людина була зацікавлена в своїй роботі, щоб в неї було бажання розвиватися. І можу точно сказати, що на каналі, де я працюю, такі люди часто згодом стають авторами власних проєктів. Завжди є можливість кар’єрного зросту, головне, аби було бажання», — пояснила Олександра Манохіна, студентка 3 курсу заочної форми навчання.

Про комунікабельність та впевненість в собі

Ніхто не може заперечити потребу журналіста у вмінні розмовляти та знаходити спільну мову. Сміливо можна стверджувати це одна з найважливіших складових поруч із впевненістю та наполегливістю. Медійники постійно стикаються з небажанням героїв розмовляти, закритими джерелами  інформації та переліком інших «замків», «ключем» для яких є комунікабельність. На думку Олександри Манохіної, щоб потенційного співробітника взяли на роботу, він повинен володіти такими якостями, як балакучість і сміливість.  Це знадобиться для того, аби в найбільш незручних ситуаціях дістати потрібну інформацію, контент і виконати поставлену задачу.

«…людина ніколи не буде впевненою у своїй професії, — зауважила Анастасія Голубєва, студентка другого (магістерського) рівня 2 року навчання. — Звісно, якщо вона сприйматиме себе неповноцінною, недостатньо розумною та неготовою до роботи. Трішки побути невпевненим можна, до прикладу, при перших замовленнях або при перших спробах написати матеріал не для факультетської редакції. Потім на «невпевненість» не буде часу».

У випадку, якщо ви розумієте, що саме цієї якості вам не вистачає, Аліса Слонкіна радить для початку брати інтерв’ю у абсолютно незнайомих людей, проводити бліцопитування на вулиці, вчитися спілкуватися, до прикладу, з нетиповими людьми, що суттєво вирізняються, усе це, на її думку, може допомогти в роботі.

Погляд роботодавця

Олександр Полуєв, шеф-редактор відділу новин «7 каналу», розповів нам, якими навичками та якостями повинен, на його думку, володіти працівник медіа:

«Говорити про якийсь універсальний набір якостей для журналіста буде не зовсім коректно. Тут як в IT — є Soft і Hard skills. Якщо ти володієш навичками комунікації, вмієш заручитися підтримкою співрозмовника — це вже великий бонус для роботи. Але, не знаючи і не розуміючи, які питання ставити, де співрозмовник спотворив факти, а де просто зманіпулював — ти не зробиш якісний матеріал. І зворотна сторона: будь ти хоч супераналітик, але не можеш зв’язати два слова і вивести інтерв’юйованого на бесіду — то з високою часткою ймовірності вийде фіаско. Я працюю більше з новинами, тому короткий список якостей, які допоможуть в роботі: допитливість, вміння грамотно писати, аналізувати й обробляти інформацію. Окремо відзначу завзятість, стійкість до стресів і працездатність. При цих якостях далеко не в усьому талановитий стажер здатний за декілька років праці і роботи над собою обійти навіть журналістів із досвідом, які застигли на одному рівні. Фактчекінг, оперативність, доступність подачі і вміння подивитися на тему під іншим кутом, виділити не такий меседж, як усі — це теж буде дуже корисно в роботі. І одна з головних якостей особисто для мене — це людське ставлення до героїв своїх матеріалів. Журналіст — це не небожитель. А взагалі на цю тему можна міркувати годинами. Тому маленька порада наостанок: читайте класичну літературу і будьте завжди в інформаційному порядку денному. Точно не завадить».

«Загроза емоційного вигорання», або

  Про тайм-менеджмент та вміння відпочивати

«Людина повинна бути готова до ненормованого графіку, бо події в місті відбуваються як в день, так і вночі, і їх потрібно оперативно висвітлювати», — розповіла Олександра Манохіна, студентка 3 курсу заочної форми навчання.

Професія журналіста не має чіткого графіку роботи. Це специфіка нашої діяльності, бо ми є і «швидкою допомогою», і «поліцією» для новин. Через це виникають й інші проблеми: постійний недосип, емоційне вигорання, ба навіть перенасичення роботою і бажання все покинути, тому дуже важливо вміти розподіляти свій час так, аби не втрачати власне здоров’я та емоційну стабільність.

«Є річ, яка у сто разів важливіша. Це відчувати стан свого розуму. Напевне, це якесь прокляття, але усі журналісти, яких я знаю, забагато працюють. З рекламою те ж саме, але я хоча б раз на тиждень можу виділити собі день на відпочинок, чи там просто попросити колегу взяти одне замовлення, а потім взяти щось, що їй заважає. А от саме кореспонденти… вони сплять? У мене подруга по десять днів без вихідних працює. Я їй вчора написала, спитала чи у неї вихідний, вона каже: «так, але я на роботі». З таким графіком можна дійсно нашкодити собі. І вміння відстояти хоч грам свого комфорту та визнати, що тобі треба відпочити — ось чого, на мою думку, не вистачає журналістам і рекламістам», — поділилась Анастасія Голубєва, студентка другого (магістерського) рівня 2 року навчання.

Швидко орієнтуватися, реагувати на зміни, прагнути до розвитку, покращувати комунікаційні, творчі вміння та дивитися на інформаційне поле під нетиповим кутом тощо, — те, що потрібно журналісту-початківцю для того, аби впевнено почувати себе на початку своєї журналістської кар’єри. Саме ці навички допоможуть молодому спеціалісту не розгубитися під натиском реалій професійної практики.

Вікторія Грищенко,

пресслужба факультету

Поділитися:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram