«Я щиро вважаю, що це образа самого життя», — Хаяо Міядзакі

Уявіть на секунду, що Ви витратили пів життя на створення чогось масштабного: вклали в це свій час, сили, любов і навички. В один день, Ваша робота більше не унікальна, а ідеї тепер може реалізувати алгоритм всього за дві хвилини. Уявили? Хаяо Міядзакі і не треба уявляти. Розбираємося з трендом «Studio Ghibli AI» далі. З чого все почалося? 

Користувач Х (у минулому Twitter) з ніком «GrantSlatton» виклав фотографії з сімейної відпустки, оброблені штучним інтелектом у стилістиці відомого японського аніматора Хаяо Міядзакі. Пост всього за декілька днів «злетів» у соціальній мережі, набравши понад 73 мільйони лайків. З цього моменту, на Інтернет навалилася «Епідемія Ghibli», і хайп вийшов за межі Х. Інші користувачі підхопили тренд: почали генерувати власні фотографії та відомі меми у стилістиці анімаційної студії, захопивши TikTok та Instagram. Україна не залишилася осторонь — найбільшу популярність набрали «намальовані» політичні меми. Тренд не обійшов навіть президента Франції — Емманюеля Макрона. Він присвятив пост організації French Civil Protection — французькій добровольчій асоціації гуманіото: з відкритих джерел тарної допомоги. В «каруселі» Instagram зображено робітників FNPC, які допомагають цивільним — усе це в стилістиці Ghibli.

Як все пішло не туди?

Спочатку така безвинна забавка не викликала занепокоєння, допоки в мережі Інтернет не з’явився уривок з документального фільму «Never-Ending Man: Hayao Miyazaki» 2016 року, де робітники студії Ghibli показують технологію штучного інтелекту самому Хаяо Міядзакі. На екрані демонстрували те, як ШІ вивчив певні рухи, що спростило би процес створення мультфільмів. Після завершення, промовці додали: «Штучний інтелект може показати нам гротескні рухи, які ми, люди, навіть не можемо уявити. Саме над цим ми і працювали», на що після певної паузи Хаяо Міядзакі відповів: — «Щоранку… не в останні дні, але я бачу свого друга, який має вади руху. Йому надзвичайно важко просто «дати п’ять», його рука з напруженими м’язами важко тягнеться до моєї. Зараз, думаючи про нього, я не можу дивитися на таке й вважати це цікавим. Той, хто створює подібне, взагалі не має уявлення про біль. Мене це глибоко обурює. Якщо ви хочете й далі робити моторошні речі — будь ласка, робіть. Але я ніколи не захочу включити цю технологію у свою роботу. Я щиро вважаю, що це — образа самого життя». Не очікуючи такої рецензії, аніматори додали: — «Це лише наш експеримент… Ми не мали на меті нічого, просто показали це світові», на що отримали запитання від продюсера Studio Ghibli, Сузукі: — «То яка ваша мета?». Відповідь не довелось чекати довго: — «Ми хотіли б створити машину, яка може малювати так, як це роблять люди». Після кінця засідання, Міядзакі, сидячи, перед листом паперу, працював над наступним проєктом, і сумно промовив: — «Мені здається, ми наближаємось до кінця часів. Ми, люди, втрачаємо віру в себе…». 

Невдовзі суспільство розділилося на два табори — одні вихваляли ChatGPT, аргументуючи це так: «ШІ зробив мистецтво більш доступним», а інші критикували. Найбільш невдоволеними залишилися фанати легендарного творця та художники. Одна з користувачок Х під псевдонімом «Noodles», опублікувала пост, у якому намалювала себе, надихнувшись стилістикою Ghibli, і підписала: «Малюю себе як персонажа Ghibli з навичками, яких я набула та розвинула». Пост набрав 3 мільйони переглядів, 227 тисяч вподобань та 11 тисяч репостів, а художники перейняти челендж, малюючи себе без використання ШІ. До флешмобу в Х доєдналися й інші аніматори: «Міядзакі присвятив усе своє життя створенню одного з найграндіозніших і найвинахідливіших творчих доробків — лише для того, щоб ти міг використати його як фільтр для своїх фото з відпустки. Мені це зовсім не подобається. Захищаймо митців», — пише Robbie Shilstone, посилаючись на засновника тренду. Наступним на «світлу сторону» став Instagram — під постами акаунтів, що опублікували фото в стилістиці Міядзакі, фанати пишуть гнівні коментарі. Наприклад, вищезгадані «намальовані» політичні меми на сторінці львівського магазину одягу, захейтили: «Коли САМІ, своїми руками, намалюєте ці меми — тоді доцільно ліпити на них свій вотермарк. А в цьому випадку, це смішно…», або ж «Хаяо Міядзакі, який присвятив життя цьому стилю та виступав проти капіталізму, дивиться, як ШІ жере його творчість і клепає картиночки. Ситуація — жах для будь-якого митця». 

Які стосунки у ChatGPT з авторським правом?

Після таких онлайн-баталій, виникає питання: хіба ситуація зі студією Ghibli — не порушення питання моралі? Ми вирішили звернутися до Конституції України та проаналізувати, чи можливий в нашій країні захист від подібних ситуацій. Згідно статті 8 пункту 4 «Об’єкти, що не охороняються авторським правом», закону України «Про авторське право та суміжні права»: «Неоригінальні об’єкти, згенеровані комп’ютерною програмою (програмами), охороняються правом особливого роду (sui generis) відповідно до статті 33 цього Закону». Звернувшись до статті 33 «Право особливого роду (sui generis) на неоригінальні об’єкти, згенеровані комп’ютерною програмою», ми дізнаємося що: «Неоригінальним об’єктом, згенерованим комп’ютерною програмою, є об’єкт, що відрізняється від існуючих подібних об’єктів та утворений у результаті функціонування комп’ютерної програми без безпосередньої участі фізичної особи в утворенні цього об’єкта». Однак, пункт 3 цього закону зазначає: «У результаті утворення неоригінального об’єкта, згенерованого комп’ютерною програмою, особисті немайнові права не виникають». Таким чином, аспекти моралі в питанні використання ШІ не діють, адже в особисті немайнові права входять: право на повагу гідності та честі (ст. 297 Цивільного кодексу України), право на індивідуальність (ст. 300) та право на недоторканність ділової репутації (ст. 299). 

Що ж у висновку?

Поки люди в Інтернеті наголошують на необхідності припинити знущання над спадщиною Хаяо Міядзакі, генеральний директор ChatGPT на сторінці в X, з аватаркою у стилі Ghibli, пише: «Кому сміття, а кому — золото». Цьогоріч Studio Ghibli відзначає 40 років від дня свого заснування. Може для Хаяо Міядзакі ШІ — це «сміття», але його неодмінне захоплення своєю справою, кропітка робота та любов, яку він у неї вкладає — це точно скарб, який залишиться в історії людства. Ця ситуація лише демонструє нам, чого варто очікувати від технології, що так швидко розвивається та відкриває багатьом людям очі на те, що нас чекає у майбутньому. Як ми з цим впораємося — лише питання часу.

Дар’я Шевченко

Поділитися:
Останні оновлення

Журналіст, редактор і свідок подій: 23-річна історія газети з однією героїнею

Дженніфер Міллс, сімнадцятирічна школярка та жителька Шовью, в 2002 році видала свою першу односторінкову газету. В ній дівчина написала про те, що за сніданком спалила свій журавлиново-апельсиновий бублик та як вона злякалась протягу, сплутавши його з привидом. Саме з 13 вересня того ж року розпочала свою історію щотижнева односторінкова газета «Jennifer Mills News», з засновницею якої, ми поспілкувались.

Детальніше >

Світло мистецтва крізь темряву війни

В умовах повномасштабної війни культура часто опиняється поза увагою — через стрес та безліч інших проблем людям доводиться перенести мистецтво на другий план. Але попри це музеї продовжують працювати, зберігати колекції й приймати відвідувачів, які не забувають про творчість. Ми навідались до Одеського музею західного та східного мистецтва, щоб побачити, як живе заклад у ці непрості часи та що може запропонувати поціновувачам.

Детальніше >

Перші хвилі літа

Море теплішає, а пісок знову приймає відбитки босих ніг. Пляжний сезон в Одесі офіційно ще не відкрито, але містяни вже масово виходять на узбережжя. Уже з середини квітня температура повітря стабільно тримається на рівні +20°C, а вода прогрілася до +16°C, що на два градуси більше, ніж торік у цей самий період. За словами голови Одеської ОВА Олега Кіпера, підготовка до купального сезону розпочалася ще в березні, проте точна дата відкриття залежить від погодних умов та безпекової ситуації.​

Детальніше >

Як вбити та зцілити монстра

Який музичний альбом ви визнали б найкращим у 2024 році: «The Rise & Fall of a Midwest Princess» , «Ти [Романтика]» чи «Той день»? Чесно — не знаю, оскільки моє серце полонив «Monarch of Monsters». Історія про самоненависть, жахливе минуле й шлях до спокути. Історія близька мені, тому запрошую й вас зануритися у неї. Сподіваюся, буде боляче.

Детальніше >