Мистецтво репортажу: як стати «журналістською версією Мікеланджело»

Студенти нашого факультету вчаться, завзято виконують завдання з різних дисциплін, але й не оминають можливості отримати корисну інформацію від досвідчених журналістів. Так, студенти-журналісти 2 курсу доєдналися до онлайн-лекції Ольги Мусафарової «Мистецтво репортажу: Як зробити аудиторію свідками реальних подій?», що відбулася 29 вересня 2021 року. Модерував захід Андрій Куликов, голова Комісії з журналістської етики України. 

Ольга Мусафарова на початку подала вичерпну інформацію щодо процесу створення і написання репортажу, підкріплюючи окреслене власними матеріалами. Також на прикладі цих матеріалів, вона поділилася власною класифікацією репортажів за складністю і подала свої рекомендації з теми. За її словами, кожен принцип написання має своє підґрунтя та необмежену кількість способів реалізації.

Спочатку студенти побачили підтвердження принципу роботи, на якому лекторка наголосила в першу чергу, — треба залишатися спостерігачем, незважаючи на симпатії/антипатії. Так, як кореспондентка «Нової газети», вона брала участь у паломницькому поході, аби написати свій репортаж «Крестоходовцы» при тому, що агностиком. Звісно, до обрання саме такої теми її підштовхнули не релігійні переконання, а дещо інше: «Задля написання я ставила собі питання, на які б сама хотіла почути відповідь і вже потім шукала ці відповіді». 

Про самостійне підвищення рівнів складності своїх репортажів Ольга Мусафарова розповіла під час демонстрації наступного матеріалу — «Идет война Азовская». Вона віднесла його до репортажу 2 рівня зі змішаною технікою: ефект присутності, елементи нарису і розслідування, особлива, майже ключова роль репортажиста у події. 

Останній журналістський матеріал під назвою «Крайні» містив розповідь про переселенців Приазов’я. Лекторка відзначила актуальність даної теми та цікаві моменти з процесу створення репортажу, який, до речі, вимагав більшої уваги й особливої підготовки. Як зазначила журналістка, у тексті була «драма вимушеного переселенства», що викликала сильні емоції та ефект «занурення» у ситуацію. «Мені хотілося щось таке, про що ще не говорили…Це третій, найвищий рівень складності, і найбільш для мене цікавий», — поділилась своїми думками Ольга. 

Завершальним етапом події стала дискусія щодо питань, які цікавили всіх присутніх, зокрема: як балансувати між емоційною та раціональною складовою сприйняття подій; як залишатись об’єктивним і не піддаватися емоціям під час написання таких матеріалів? «…в дійсності немає гріха в тому, щоб дозволяти собі внутрішню емоційність, як тільки ти заходиш у професію. Не менш важливе значення має виховання власних почуттів та робота з внутрішнім світом, тобто емоції мають бути підкорені професіоналізму, аби досягти своєї мети. Більш того, журналіст не повинен бути беземоційним та холодним. Такі риси тільки завадять йому повністю відчути та зануритись у процес створення репортажу», — підкреслила вона.

І, хоча енергії учасників ще вистачило б на продовження обговорення, захід наближався до свого логічного завершення. Наприкінці лекції журналістка поділилася, що для успішного отримання матеріалу для власного репортажу журналістові потрібно: уміння слухати, спілкуватися та розповідати про все на папері. «Усе наше життя — це репортаж», — такими словами Ольга Мусафарова закінчила розмову про мистецтво цього непростого, але вишуканого журналістського жанру.

P.S. Ми сподіваємося, що такі вичерпні рекомендації, які ми відібрали з лекції, все ж стануть вам у пригоді. Бажаємо більше можливостей для саморозвитку та цікавих тем для ваших репортажів…

Марія Берекет, Дарія Рєзанова,

пресслужба факультету

Поділитися:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram