Чи є право на життя у тварин?

Тестування косметики та іншої продукції на тваринах у сучасних реаліях сприймається як справжнє варварство. Все більше країн відмовляються від цієї практики, переходячи до альтернативних методів.

Підраховано, що щорічно в світі використовується 50-100 мільйонів хребетних тварин. Незважаючи на виняткову важливість безхребетних для ряду широкого спектра експериментів, їх використання ніяк не контролюється, а облік кількості не ведеться. Більшість тварин після застосування в дослідах усипляється. Велика кількість лабораторних тварин спеціально розводять, проте деяких ловлять в дикому середовищі або купують на аукціонах і в притулках.

Яку продукцію тестують на тваринах? Найчастіше в скандали, пов’язані із захистом прав тварин, потрапляють саме косметичні бренди, хоча вони становлять малу частину цих експериментів. Крім косметики, на тваринах тестують парфумерію, побутову хімію, харчові продукти, тютюн і суміші для кальянів, ліки, моторні масла, лаки і просто окремі інгредієнти різної продукції. В основному заборона йде тільки на тестування косметики і парфумерії. Побутова хімія − це інша група продуктів, і повної заборони на її тестування на тваринах немає ні в одній країні. Є тільки можливість скористатися альтернативою в ЄС, але і тварин використовувати не забороняють.

На черговому засіданні в Кабміні 20 січня 2021 року затвердили постанову щодо заборони тестування косметичної та іншої продукції на тваринах.

Проект постанови МОЗ оприлюднили ще в січні 2020 року. Згідно з документом, замість тестування косметики на тваринах, іноземні та національні компанії повинні впровадити і використовувати новітні технологічні розробки. Йдеться про альтернативні методи тестування косметичної продукції. Зокрема випробування в пробірці, комп’ютерне моделювання або клітинне тестування.

Крім цього, новий технічний регламент розширює перелік заборонених інгредієнтів з 400 до 1383 позицій. У Кабміні пояснили, що нововведення допоможуть поліпшити якість косметики і зробити її безпечнішою. Також регламент є важливою складовою виконання Україною угоди про євроінтеграцію.

Як зрозуміти етичний бренд або неетичний? Продукцію, яка відмовилася від тестування на тваринах, називають «cruelty free» («вільна від жорстокості»). Ось головні компанії, які сертифікують дану продукцію: британська Leaping Bunny (Cruelty Free International), американська PETA і австралійська Choose cruelty free. Саме останній значок найчастіше крадуть і ліплять на деяку продукцію, навіть не знаючи, що це не просто малюнок і напис, а лого сертифіката. Є й інші сертифікати, які також вказують нам на те, що косметика тестувалася альтернативним методом. Наприклад, знаменитий соняшник з написом Vegan від міжнародного вегетаріанської спільноти Vegan Society. Цей значок гарантує етичність продукції і вказує на те, що в складі косметики немає продуктів тваринного походження. Тут ви можете детально ознайомитися з різними сертифікатами та їх значенням. Крім того, є блогери, які ретельно стежать за брендами, збирають і перевіряють всю інформацію.

Чи завжди бренди говорять правду? На жаль ні. Компанії можуть самі не знати, як саме тестується їх продукція. Тому на питання «тестуєте ви свої товари на тваринах?» відповідь в 99% випадків негативна. Особливо, якщо ми говоримо про українські марки. Представники бренду не розуміють суті питання. Їм здається, що тестування продукції на тваринах проводять особисто співробітники компанії, або вони самі замовляють тести в якихось лабораторіях. Вони не розуміють, що тести на тваринах проводяться в той момент, коли компанія здає зразки в державні або ж приватні лабораторії, які згодом видають їм санітарно-гігієнічні висновки і дозвіл на продаж на території держави, де проводилися ці тести. А це робить будь-яка марка перед виходом на ринок.

Що кажуть медики? Медпрацівники, дослідники, біологи та інші фахівці стверджують, що якими б не були жорстокими експерименти в медичних і біологічних дослідженнях, вони нам потрібні. Без них знання людства будувалися б тільки на припущеннях і домислах.

Оперування тварин допомогло досягти великого прориву в хірургії і зменшити число лікарських помилок. Завдяки дослідам, людству вдалося позбутися багатьох важких захворювань (чуми, поліомієліту, віспи та інших).

Навіть тести косметики в пробірці пов’язані з експлуатацією тварин. Реактиви містять рогівку ока худоби, рухливі клітини сперми бика, курячі ембріони. Тобто це не ідеал, але вже куди краще, ніж те, що є. І навіть ця альтернатива для косметики розроблялася і впроваджувалася роками.

Ми вирішили поспілкуватися зі студентами університету ОНУ ім. І. І. Мечникова та виявити, чи користуються вони продуктами тваринного походження та як ставляться до нових правил та законів. З 25 опитаних було 2 вегетаріанця. Олексій, студент 2 курсу факультету міжнародних відносин: «Я відмовився від м’яса ще в школі, десь у класі 8. Батьки були проти, мама не розуміла як я буду жити «на траві». Та й якщо чесно, вона досі не розуміє це. Хоча мені вже 19, і я майже 5 років не вживаю м’яса. До хутра також ставлюсь негативно. Не розумію, нащо вбивати тварин задля шуби на декілька сезонів. А закон я підтримую, мені здається, що це максимально гуманно, етично та правильно».

Всі 25 опитаних мали одну думку – тварин треба рятувати та піклуватись про них. Олена, студентка 3 курсу менеджменту розповідає, що підтримує зміни в суспільстві з приводу використання продуктів тваринного походження. «Так, це класно, що зараз ми стали більш осмислено споживати продукти. Я, якщо чесно, не дивилась ніколи на позначки на косметиці, але зараз почала. Я їм м’ясо і не планую від нього відмовлятися. Але не купую шуби. Вважаю, що це нераціонально».

Отже, підсумовуючи результати опитування студентів, можна зробити висновки, що ми почали слідкувати та вивчати те, що споживаємо.

Нагадаємо, в березні минулого року в столиці заборонили пересувні цирки з тваринами. На даний момент, крім Києва, заборону на переїзні цирки підтримали Львів, Миколаїв, Дніпро, Луцьк та інші міста. В Україні, як і в усьому світі, посилюється рух за права тварин.

Анастасія Кучеренко, 4 курс, «ДієСлово»

Поділитися:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram