Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Як написати хороший текст: три прості поради

Вольтер “Ніколи не вживайте слово, якщо воно не має трьох властивостей: воно повинно бути необхідним, зрозумілим та милозвучним”

Редактор американського інформаційного агентства Associated Press Рене Дж. Каппон говорив, що писати потрібно чітко, стисло і просто. Це та основа, без якої не буде хорошого тексту.

N7gkxd9aUlk

Простота

Сучасних журналістів дуже легко заразити професіоналізмами та термінами. Пішов, приміром, кореспондент до лікарні, й от він уже пише телевізійний сюжет, який не можна зрозуміти без допомоги словника. Найпростіше зробити саме так: тобто переказати сказане лікарем. Складніше «перекласти» цю мову для читача. Проте коли «переклад» здійснено, можете бути певні, читачу буде цікаво.

Ось що з цього приводу говорить Рональд Сміт: “Дослідження з читабельності тексту показують: читачеві легше зрозуміти текст, якщо автор використовує прості, загальновживані слова… У США армійські настанови пишуться на рівні учня середніх класів, щоб кожна людина, що ступає на військову службу, могла легко зрозуміти їх”.

“За можливості потрібно описувати і зображати події мовою читачів, – радить ще один фахівець М. Стівенс. – Кінотеатр є правильним словом, але люди називають його просто кіно. Також люди більше люблять їздити на авто, ніж на транспортному засобі з мотором, використовують спрей замість аерозольного балона з парниковим газом і надають перевагу меню перед набором страв під час трапези, багато молодих людей носять не портативний малоформатний програвач, а плеєр”.

Стисліть

Відомі американські автори В. Странк, Е. Б. Вайт, книга яких “Елементи стилю” є обов’язковою для прочитання серед письменників та журналістів (до речі, її радить початківцям сам Стівен Кінг), говорять: “Жива мова – це стисла мова. У реченнях не має бути зайвих слів, в абзацах – зайвих речень, так само як у кресленні не має бути зайвих ліній, а в машині – зайвих деталей. Це не означає, що автор має робити всі речення короткими чи уникати подробиць і розглядати зображуване в загальних рисах, але потрібно, щоб кожне слово промовляло“.

Зазвичай буває так: чим менше слів, тим краще. Зайві слова тільки завадять вам сказати головне. Часто «марнослів’я» виникає в тих текстах, де автор не може сформулювати основну думку.

Чіткість 

Читач має розуміти вас із першого разу. Журналістський текст не є обов’язковим для прочитання, отже, необхідно відразу захопити його увагу. Для цього й потрібна чіткість. Аби досягти її Р. Дж. Каппон радить:

  • уникати абстрактних іменників. Абстрактні іменники невиразні, вони надто загальні і зазвичай не дають змоги уявити «картинку». Як, наприклад, виглядають знання або ж діяльність? Хімія чи розведення цементу водою – це вже конкретніше. Можна уявити. До того ж знання, це і хімія, і фізика, і філологія. Якщо ви зловживаєте абстрактними іменниками, ви можете заплутати читача. І він не уявлятиме чітко, що саме ви хотіли йому сказати. «Назвіть речі своїми іменами – і ви отримаєте виразну картину», говорить Р. Дж. Каппон. От що, наприклад, хотіла сказати людина у цьому реченні “Просимо обмежити відвібування лісних масивів й розведення відкритих полум’яних горінь”? Тут міститься важлива інформація, але вона пройде повз читача, бо він просто не стане таке читати. Як бути? Просто сказати: Не розпалюйте багаття в лісі.
  • використовувати деталі. «Деталі – наживка для читача», – говорить Р. Дж. Каппон. Насправді газетні матеріали, особливо, якщо це матеріали, написані на спільну тематику, дуже рідко чим відрізняються. А якщо це сюжети з новин? Усі показують одні й ті ж кадри, одні й ті ж сюжети, говорять одні й ті ж слова. Допомогти в цій ситуації можуть деталі. Придивилися більш ретельно до посадової особи, що дає прес-конференцію, і побачили, що вона постійно крутить в руках ручку. Що це означає? Мабуть, те, що це одна з перших прес-конференцій цієї особи, що вона хвилюється. До того ж, якщо ви пишете про деталі, то зазвичай абстракція та пасив зникають самі собою.
  • вживати активний стан дієслів. Активний стан дієслів вносить у текст дві важливі речі: динаміку і суб’єктність. У такому реченні завжди зрозуміло, хто що робить.
  • стримуйте прикметники та прислівники. Ще Марк Твен говорив: “Якщо можете впіймати прикметник, убийте його. Ні, я не маю на увазі всі прикметники, але викресліть більшість з них – тоді з решти буде користь. Вони слабшають, коли стоять близько, і набираються сили, коли між ними велика відстань”.

Прикметник – найпряміший шлях до штампу. Як тільки у вашому матеріалі з’являється прикметник, відразу ж виникає загроза сказати так, як усі. До того ж журналіст має говорити фактами, деталями, а не прикметниками. Прикметники часто не несуть важливої інформації.

«Виразність стилю ґрунтується на іменниках і дієсловах. Знайдіть правильні, і вам не потрібно буде означень. Вживайте прикметники, щоб зробити думку яснішою, а не як додаткову прикрасу», говорить Р. Дж. Каппон.

* * *

Мистецтву писати вчаться все життя. Проте ці три прості поради допоможуть вам покращити ваш стиль уже зараз. Просто пам’ятайте: завжди писати чіткіше, стисліше, простіше.

підготувала Наталя Стеблина

Поділитися:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest

Логотипи студентських редакцій:

Соціальні мережі
Інші публікації

Знайомство з факультетом журналістики, реклами та видавничої справи в онлайн-форматі

Є така весняна традиція на факультеті журналістики, реклами та видавничої справи – запрошувати на зустріч абітурієнтів. От і цього разу 27 березня 2021 року відбувся День відкритих дверей, щоправда, в онлайн-форматі на платформі Zoom. У зустрічі взяли участь декан факультету Олена Андріївна Іванова, заступник декана з навчальної роботи Інна Валеріївна Лакомська, старші викладачі Сергій Володимирович Азєєв та Аліна Олегівна Червінчук.

Факультет журналістики, реклами та видавничої справи Одеського національного університету імені І. І. Мечникова оголошує про проведення конкурсу студентських журналістських робіт на тему «Права людини в медіа: від розуміння до змін»

До участі у конкурсі запрошуються студенти І, ІІ, ІІІ та ІV курсів факультету журналістики, реклами та видавничої справи ОНУ імені І.І. Мечникова, які створюють власний

Студентські газети – результат колективної роботи майбутніх журналістів

На факультеті журналістики, реклами та видавничої справи викладають дисципліну, що направлена на відточення студентами практичних навичок володіння словом, – журналістську майстерність. На цих заняттях студенти

Осінь по-карпатськи

Карпати – багата культурна історія, збирання ягід та грибів, катання на лижах і сноуборді, риболовля, купання в гірських річках і просто естетична насолода краєвидами. Ми