Міжкультурна комунікація: діалог культур

В наш час подорожі стали масовими, перетворилися для багатьох у стиль життя, що зумовлює появу різних періодичних видань, програм радіомовлення, телебачення та Інтернет-ЗМІ, присвячених тревел- журналістиці, що є важливим засобом популяризації знань про інші країни, краї, народи їх історію, культуру та інше.

«Журналістика подорожей є елементом міжкультурної комунікації й діалогу культур, адже основою тревел-журналістики є ознайомлення аудиторії з іншими країнами й культурами. Тревел-журналістика сприяє розумінню, подоланню несумісності культур або, навпаки, спотворює й ускладнює цей процес, формує стереотипи. Тревел-журналістика формує в аудиторії образ “іншого”», — поділилася своїм коментарем доцент кафедри журналістики, реклами й медіа комунікацій, дослідниця тревел-журналістики Хобта Олена Ігорівна.

Також вона запевняє, що українська тревел-журналістика зреагувала на процеси у туристичній сфері, і, як результат, маємо, по-перше, зменшення кількості тревел-матеріалів, а по-друге, тревел-контент змінив акцент з висвітлення закордонних подорожей на регіональні. На українському телебаченні в цей період з’являється з десяток тревел-шоу про подорожі Україною: «Мандруємо вдома», «Ле Маршрутка», «Україна вражає», «Недалечко». Якщо говорити про тревел-журналістів, улюбленець Олени Ігорівни — Ерік Вейнер. Американський тревел-журналіст, його матеріали доступні українською мовою на «ВВС Україна». Тревел-журналістика має безліч варіантів як показати або висвітлити основну тему подорожей. Це залежить від тематичного спрямування програми та від аудиторії — важливі вікові показники глядачів, гендерні відмінності. Це все дуже важливо. Наприклад, деякі телепередачі будуть розповідати про SPA-курорти або шопінг, де основна частина глядачів — це представниці прекрасної статі. Інші програми будуть орієнтуватися на чоловіків, де розкажуть про полювання і риболовлю. Також дуже важливим моментом є вік глядача. Адже навряд чи людям похилого віку сподобаються розповіді про секс- туризм в Таїланді або путівник по клубах Лондона. Враховувати аудиторію і орієнтуватися на неї дуже важливо, інакше рейтинг програм буде вкрай низьким.

Таким чином, туризм є не просто розвагою, а є зближенням різних культур, обмін досвідом, вивчення навколишнього світу та навіть зближенням різних рас і цивілізацій. Завдяки туризму розвивається економіка, зростає культурне просвітництво суспільства.

У наш час ми застаємо найінтенсивніший процес зростання і розвитку туризму завдяки створенню нових медіа, сучасних технологій і комунікаціям. Змінюється імідж туризму. Він стає все популярнішим і популярнішим. Сучасне суспільство звикло довіряти туристичним путівникам та тревел- програмам. Коли зростає попит на подорожі, тоді відповідно, зростає попит на медіа матеріали про подорожі.

Тревел-журналістика, за її жанровими своєрідностями, на думку Ш. С. Аскераліевой, полягає в трансформації досвіду, відкритті нових місць для подорожей та передачі інформації про їх особливості аудиторії. Що стоїть за визначенням «картина світу»? Філософський Енциклопедичний словник зазначає, що, «на відміну від світогляду, картина світу — це суміш всіх людських знань про світ, беручи в охоплення людей з різним світоглядом».

Документальний фільм «Одноповерхова Америка» розповідає про 60- денну подорож Володимира Познера, Івана Урганта і Брайана Кана по США. Перед ними стояло завдання — відкрити очі російської аудиторії на сучасну Америку. Протягом всіх випусків вони намагаються розповісти глядачам про звичайне життя американців та про їхні погляди на різні сфери життя: культуру, політику та історію своєї країни. Все це ми дізнаємося через інтерв’ю з простими жителями Америки. Провідні мандрувальники намагалися показати дійсність якомога точніше, але при цьому не можна назвати їх думку абсолютно об’єктивною, оскільки завжди на підсумковий матеріал впливає політика каналу (редакції) та особисте сприйняття авторів програми або редактора.

В Україні тревел-журналістика викликає стабільно високий інтерес в аудиторії. Перед коронавірусним періодом з успіхом видавалася низка тревел-журналів, «Мандри» наприклад. Більшість суспільно-політичних видань мали тревел-рубрики. На телебаченні користуються великою популярністю тревел-блогери, але пандемія коронавірусу внесла корективи в цей процес. Зачепивши усі сфери світової економіки, найбільше збитків завдала туристичній сфері. Змінились моделі подорожей. Основна тенденція туризму 2019-2020 років — це падіння світового глобального туризму й зріст регіонального. Було проведене опитування Університетом Флориди та воно свідчить, що більшість американців будуть подорожувати «недалеко від дому» і швидше за все, власним авто.

Таким чином, можна зробити висновок, що на сьогодні існує маса проєктів, які вносять свіжий підхід до творення «тревел-продукції», що відрізняються своєрідними концепціями та позиціями на висвітлення теми мандрів. Можна припустити, що подальше формування подібного роду програм буде відбуватися посилено, а їх конфігурація буде видозмінюватися через останніх тенденцій, навіюваних інтернетом і індивідуальної тревел- журналістикою.

Сучасний період характеризується активним ростом кількості тревел- програм. Зміни відбулися не тільки в кількісному, але і в змістовному плані. Так, з метою залучення уваги масового глядача, запозичуються жанрові елементи з інших телепрограм, змінюється роль (функції) ведучого, який повинен не просто розповісти, а захопити та розважити своєю колоритною мовою та манерами поведінки. Помітно посилення рекламної функції в програмах про подорожі, що обумовлено кращим вибором місць для зйомок туроператорами та постачальниками туристичних послуг.

Валерія Домбровська, 2 курс, Prostir

Поділитися:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram