Одеський національний університет імені І. І. Мечникова

Ми – «за» медіаграмотне покоління: вчіться, знайте та розрізняйте

Метою факультету журналістики, реклами та видавничої справи є підготовка кваліфікованих медійників, які будуть не просто інформувати про події, але й виховувати медіаграмотне покоління. Так, наші студенти ще з 1 курсу вивчають, що таке медіаграмотність, і тому розуміють, чому важливо критично мислити в умовах інформаційного суспільства. Впродовж 24-30 жовтня тривав Всесвітній тиждень медіаграмотності, тому ми вирішили нагадати Вам, чому важливо вміти розрізняти якісний та фейковий контент.

Медіаграмотність – це сукупність навичок і вмінь, що допомагають брати участь у медійному житті усвідомлено, а також компетентно створювати власний якісний контент/продукт. Через швидкий розвиток технологій та посилення ролі інтернету в житті сучасної людини бути медіаграмотним не просто рекомендація, а – необхідність. Це виклик інформаційного суспільства, на який потрібно реагувати всім, а не лише представникам ЗМІ. ЮНЕСКО закликає кожного користувача, насамперед соціальних мереж, навчитися вирізняти фейкові новини/дезінформацію заради власної інформаційної безпеки.

Цього року тиждень медіаграмотності минув під гаслом – «Протидія дезінфодемії: медійна та інформаційна грамотність кожного і для всіх». У зв’язку із пандемією COVID-19, більша частина життя, роботи, навчання, спілкування перемістилась в онлайн-формат, тому важливо критично осмислювати усе, що транслюється в інформаційному просторі.

В Україні усвідомлюють важливість медіаосвіти, особливо серед молодого покоління. Так, Міносвіти затвердило всеукраїнський експеримент із медіаосвіти на 2017-2022. Концепція була розроблена ще у 2010 році, проте була оновлена 2016 року у зв’язку з викликами інформаційної війни. Цей експеримент передбачає масове впровадження медіаосвіти у всіх навчальних закладах: дитсадках, школах, коледжах та університетах.

Основна мета медіаосвіти – це заохотити людей до оцінки всього, що вони читають, чують чи бачать. Ми підготували чекліст рекомендацій для тих, хто прагне бути медіаграмотним:

  1. Не довіряйте «на всі 100 %» усьому, що є в інформаційному просторі (телебачення, радіо, інтернет тощо), – перевіряйте;
  2. Намагайтеся фільтрувати та аналізувати інформацію, що надходить до Вас;
  3. Не поширюйте інформацію, що видається сумнівною, цим Ви не дезінформуєте інших;
  4. Пам’ятайте про правило достатності джерел: черпайте інформацію з різних джерел, перш за все, – офіційних;
  5. Не надавайте на запит сумнівних сайтів особисті дані.

Окрім усього, існує офіційний портал https://medialiteracy.org.ua/, який був створений як інтерактивна платформа для комунікації та задля сприяння відкритості, публічності процесів у медіаосвітньому середовищі.

Ми піклуємося про свою аудиторію, тож заохочуємо Вас ставати медіаграмотними разом із нами!

Аліна Оганезова,
прес-служба факультету