Розфарбуй собі обличчя, ти ж жінка!

Я живу у світі чоловіків, та не забуваю, що для жінки головне вибрати відтінок губної помади. О Керол, Керол… Пташка, яка так і не злетіла востаннє. Акторка у комічному світі панування чоловіків та гумору про білявок та їхні звички. Як би її здивували думки сучасних чоловіків. Що для них такі речі, як косметика, призначені не тільки для сцени, побуту або маскування. Світ дещо змінився, пташко. Початок.

Спробуйте прямо зараз загуглити словосполучення: «жінки стали…». Найбільшпопулярним є запит, що жінки стали схожими на чоловіків. Вони почали носити штані, любити своє тіло та природну красу без прикрас, бути вибагливішими до чоловіків та звісно самостійно реалізувати себе, як індивіди, а не підлеглі патріархального устрою. Чи призведе це до ери матріархату? Не знаю, подивимось через років 50…

Сьогодні я хочу все ж таки звернути увагу на звичай «paint your face». Або «фарбування обличчя» в перекладі на українську, є дуже давньою традицією, у якої багато призначень — від ритуального й магічного, до класового й гендерного маркувань. Фокус антропологічних та історичних досліджень покладений на ХХ сторіччя, а саме період розквіту косметичної індустрії. Одначе, насправді це мистецтво має старезну історію виникнення. Наприклад, у Давньоєгипетській цивілізації 10 тис. до н. е., єгиптяни та єгиптянки використовували косметику для демонстрації соціального статусу, з естетичних, медичних та містичних причин. Уяви себе богом, це ж так цікаво. Краса у піднесенні, ознака святості. Адже, вищий статус людини у тому, що вона ближча до богів, відповідно й має носити більше вишуканого одягу і наносити блискучий макіяж. Типові «стрілки» на очах, що дуже часто можна побачити у дівчат зараз, тоді обводили чорним каялом, повіки вкривали шаром зеленого порошку з малахіту, рум’яна і помаду виготовляли з охри з додаванням ефірних олій, різними оліями змащували також шкіру обличчя й тіла, а нігті й волосся фарбували хною. Навіть після смерті людина повинна була мати пристойний вигляд — відповідно вбрана і нафарбована, щоб на останньому суді справити добре враження на богів. Античні тексти зі згадками про косметичні засоби написано, як не дивно, чоловіками. Й серед них тільки Овідій схвально ставився до використання жінками косметики. Тренд тої пори — біла шкіра мерця, а засмага — ознака бідності.

А в добу династій Цинь і Хань (221 р. до н. е. — 220 р. н. е.), як зараз кажуть: «духовний світ китайської жінки вважили більше, ніж її фізична краса». Бо їх одяг взагалі нагадував чоловічий, а білий колір обличчя, як сила, що дозволяла жінкам приховувати вади під шаром білої пудри. Є багато прикладів інших цивілізацій, але це лише зародок становлення суспільних стереотипів про жіночу красу.

Інший історичний приклад папуаси Берега Маклая.Як визначаєукраїнськиймандрівник з походженням від козацького роду Миклух, що папуаси розфарбовують собі обличчя червоною та чорною фарбами. Молоді люди (малассі) від 15 до 30 років дотримуються цього звичаю по-особливому: вони придумали різні малюнки та змішування фарб, якими вони покривають обличчя та спину. У звичайні дні вони не використовують фарби на обличчя, або ходять розфарбованими лише трохи, наприклад обводять очі кружками або проводять уздовж носа межу. Але з нагоди свят усе обличчя натирається червоною фарбою, за якою проводиться ще кілька білих та чорних рис. Чоловіки старше 30 років майже не користуються червоною фарбою і замінюють її чорною. Вони фарбують нею волосся, лоба і проводять смугу вздовж носа до його кінчика, в особливих випадках фарбують все обличчя або, вірніше, усю голову. Є, однак, села, де внаслідок великої кількості чорної фарби тубільці натирають нею все тіло, і до того ж настільки старанно, що її можна прийняти за їх натуральний колір. Так, наприклад, кілька людей з Кар-Кара, які відвідали мене, були суцільно вкриті чорною фарбою, що надавало їм своєрідний, відмінний від інших вигляд.А от жінки Берега Маклая з’являються рідко нафарбованими, причому вони не так суворо дотримуються певних правил у відносинах розмальовки, як чоловіки.

З плином часів, чоловіки, які винайшли зброю, армію, війни, не забули й про макіяж? Тільки, щоб це не звучало по-дівочі, запишемо, як бойове фарбування. Під час протистояння «синьоликим» кельтським воїнам римляни використовували військовий макіяж. Правда, застосовували вони його в переможних ходах за часів Британських воєн. Учасники тріумфальних парадів у стародавньому Римі часто фарбували свої обличчя червоним кольором, що символізував бога Марса і був його атрибутом. Інші жителі півночі — вікінги — у розквіті своєї епохи — з IX по XIII ст. — нерідко теж застосовували бойову розмальовку, але у ній їх цікавив більше той чи інший колір — вони були різноманітні, а графічний символ тотемної тварини — покровителя роду. Відомо таке, що вікінги мали особливу пристрасть до червоного кольору, завдаючи його охрою, глиною або кров’ю. Сучасні ж військові так само застосовують бойову косметику, як їх далекі предки. І як раніше, нанесення бойового макіяжу мало дві основні цілі: переважно маскування і менше — психічний вплив на противника. Часто використовується поєднання цих цілей, для якого яскраво-синій колір не дуже підходить: набагато ефективніше ховає і не менш сильно лякає поєднання сірого, коричневого, зеленого та чорного у вигляді специфічного узору «камуфляжного». Руйнуючи безперервність кольору зорового образу обличчя людини, бойовий макіяж дозволяє бійцю спецпідрозділу довго залишатися непоміченим, а вискочивши назустріч ворогові — налякати й деморалізувати його.

Чому ж тоді для чоловіків — це військовий макіяж, а для жінок привід, щоб привернути увагу чоловіків або стати краще?

  • А може це також бій?
  • Але серед кого?
  • ІНШИХ ЖІНОК. ОСЬ, ОСЬ ГОЛКА ТА НИТКА ІСТОРІЇ ПРО МАКІЯЖ.
  • Конкуренція.

Як часто ви чули, що людину зустрічають за зовнішністю, а проводжають за розумом? Тепер розберемося, от нащо косметика існує взагалі. Декоративна або косметика для догляду, в перекладі, як «мистецтво прикрашати», споріднене з «космос». Може тому й космос? Їх же дофіга, краще б назвали щось на кшталт чорної дірки, яка все затягує в себе. Крем для обличчя, крем для повік, крем під очі, крем нічний або денний, крем для тіла, лосьйони, порошки, парфуми, помади, лаки для нігтів, тіні для повік, туш для вій, хімічна завивка, кольорові контактні лінзи, фарби для волосся, лак і гелі для волосся, дезодоранти, дитячі продукти, олії, солі для ванн та багато інших «потрібних» виробів. Їхнє використання має значне поширення, особливо серед жінок західних країн. Багато виробників розрізняють прикрашальну косметику та косметику для догляду за шкірою тіла. Більший попит має саме декоративна. У XX столітті виникло багато компаній і підприємств, що виробляють продукти для прикрашання вигляду і поліпшення запаху тіла людини. Деякі з них стали транснаціональними корпораціями. Суспільство створює жіночий стандарт краси, бренди заробляють гроші й конкурують один з одним, а люди що? Правильно, страждають. Як на мене, це звичайний бізнес хід, не більш не менш. Нам не пощастило жити в часи, коли вийти жінці на вулицю без макіяжу — навіть має бути соромно. З дитинства дівчинкам дарують стіл для фарбування або дитячу косметику, в мене була «Маленька фея», щоб вони не викрадали помадки матусі та не псували їх. Це спроба виглядати доросліше або просто копіювати поведінку матусі, як гадаєте? Хто ж не ходив в дитинстві на підборах або з помадою на губах, а хтось взагалі не намагався її з’їсти? Макіяж може зробити вас привабливою тільки зовні, але він не допоможе, якщо ви потворні всередині. Якщо ви, звісно, не їсте косметику. Одрі Хепберн…

Тепер, щоб почути себе гідною, красивою та потрібною суспільству треба розмалювати собі нове обличчя? Нове обличчя = нові можливості. Одного ранку прокидаєшся, як успішна жінка з Англії, іншого, як американська домогосподарка, а наступного, як дитинка зі стрічки «Один вдома». Тепер тільки залишилось зрозуміти, де в усіх цих образах ти справжня. Макіяж не лише змінює уявлення спільноти та враження від тебе загалом, а ще й може додати літ чи зняти навпаки. Цікаво.

Все це звісно смішно, але анекдот про те, що чоловік має один гель для душу для голови, тіла та гоління, а жінка ж? Невже без крему шкіра всохне, а без кондиціонера для волосся воно все випаде за ніч? Перегони за ідеальним станом усього, що стосується нашої з вами, так би мовити, обкладинки. Тепер і ядро проблеми, звідки йде нагноєння. Розмір не любові до себе, який жінки підтримують відчуттям себе неповноцінною без усього того. Я доволі часто чула, що день моєї знайомої без «фейс рутін» тяжіє більше до фільму жахів. Хоча, знаєте, не існує ідеального обличчя: в когось воно занадто зернисте, як плівка фотоапарата, а у когось навпаки — гладеньке із висипаннями чи, наприклад комбіноване, бо ми люди. Більшість чоловіків не знають який в них тип та підтип шкіри обличчя, коли ми розуміємо, що скраб або пілінг наносити потрібно вранці один раз на тиждень, щоб не що…

Зашкодити?

Тобто подібні регулярні дії навіть можуть викликати проблеми зі здоров’ям: акне, забиті пори декоративною косметикою й навіть летальні випадки з алергічною реакцією. А що вже казати за тварин із яких знущаються на подібних експериментах попри заборони тестування косметичних засобів таким чином?

Наші люди не стоять на місці. Сумчани випустили нову версію застосунку для телефонів Cares: Go Cruelty-Free, що дозволяє перевірити чи тестує бренд косметики їх вироби на тваринах або ні. Метою додатка — було спростити перехід людей, які зацікавилися цим питанням, на продукцію більш етичних компаній. Проблема у тому, що компанії часто можуть вводити в оману своїх покупців. Наприклад, декларувати, що вони cruelty free, а потім починати продаватися в Китаї. Це автоматично означає, що вони прийняли умови китайського ринку з тестуванням продукції на тваринах і вони це роблять! При цьому для Європи вони заявляють зовсім інше. Ще одна хитрість, до якої можуть вдаватися компанії: у себе на сайті вони пишуть, що вони не тестують продукцію на тваринах, і це дійсно так, але вони аутсорсять цю роботу іншим компаніям. Тобто вони платять компаніям, щоб ті протестували для них продукцію. І виходить, що юридично вони дійсно «чисті», але тварини все одно страждали через їхнє замовлення. Хочу нагадати, що в Україні у січні 2021 року було прийнято резолюцію про заборону тестування на тваринах. Вступити в дію має у 2023 році. Вже скоро!

Отже, підбиваючи підсумки. Що робити з макіяжем? Чоловіча справа або жіноча? Кінець.

Альона Іванова

Редакція «Black.White»

Поділитися:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram