Журналістика та SММ: чим більше можливостей для комунікаційника, тим краще?

Сучасне суспільство охопили інформаційні потоки, що надходять з усього світу завдяки двом основним каналам комунікації: соціальним медіа та традиційним ЗМІ. SMM та журналістика вже давно «конкурують» одне з одним, ставши основними інструментами для сприйняття та розповсюдження інформації. Проте, чи можна однозначно визначити відмінність цих галузь та яка з цих сфер є надійнішою та впливовішою?  Пресслужба факультету поспілкувалася з експертами з обидвох галузей, аби віднайти відповіді на ці питання. 

Скориставшись можливістю, ми поспілкувалися з Оленою Гущик, кореспонденткою телеканалу 1+1, випусковою редакторкою програми «Нічна варта» у Марафоні Єдиних новин, та Андріаною Гриндою, власницею СММ-агентства Enjoy Digital Agency, співавторкою YouTube-програми NASHI Interview.

Порівняймо 

 Соціальний медіа маркетинг (SММ) та журналістика — це дві різні сфери, але разом пов’язані з комунікацією та інформаційними процесами. «Журналістика — це стиль життя, швидкі рішення, за чим походять наслідки, за які необхідно вміти відповідати. Тобто ти спершу вирішуєш, потім дієш», — аргументує Олена Гущик. Головна мета журналістики — надання об’єктивної та достовірної інформації громадськості. Журналісти повинні стежити за фактами, дотримуватися професійних та етичних стандартів. На питання «Який характер має журналістика?» медійниця відповіла: «Вона швидка, нестримна, гаряча та дуже вибаглива, бажана, проте важка. Але якщо ти її любиш, то всі моменти, складні й прості, будуть всіляко піддаватися». Натомість на противагу стає інше — SММ, що трактується як просування бренду, продукту чи послуги через соціальні мережі. Андріана Гринда каже, що SММ — маркетинг у соціальних мережах або, іншими словами, використання соціальних мереж для досягнення бізнес-цілей. Нині SММ — це один з ключових напрямків маркетингу. 

Важливість  сфер

Журналістика дає нам об’єктивну інформацію, розкриває корупцію, контролює владу та допомагає формувати обгрунтовану громадську думку. Без неї демократія стає вразливою. Вона вимагає роботи з інформацією, дослідженням подій, підготовкою та написанням матеріалів. Яку ж роль вона відіграє в сучасному світі? Представниця ЗМІ наголошує: «Нині  журналістика стала незамінним способом доносити інформацію, допомагати нашим військовим, широко розповідати про проблеми сьогодення, знаходити зв’язки між різними людьми та контактувати з іноземними ЗМІ, і в контексті повномасштабної війни також. Бо ця «чаша» допомагає нашій армії зараз, як ніколи, Це шанс голосно прокричати про якісь тихі історії. У чому ж сила журналістики!». Соціальні мережі зараз стали невід’ємною частиною кожного, вони розширюють горизонти спілкування та сприяють створенню глобальної спільноти. Як каже Андріана, що ми черпаємо звідти інформацію про наших друзів, про те, що відбувається у світі, на фронті тощо. Зараз можемо «в один клік» зв’язатися з будь-якою людиною у будь-якій точці земної кулі. Усі ці переваги соціальних мережах приваблюють й маркетологів. Тим більше, коли для створення сторінки бренду у соціальних мережах потрібно зробити кілька кліків, витративши максимум 5 хв свого часу. Так, як просування у соціальних мережах — це повноцінна частина маркетингу, спеціаліст цього напрямку повинен розуміти як працює маркетинг у цілому. Адже іноді власники бізнесу або CEO покладають на SММ-менеджера великі надії, не працюючи над маркетингом комплексно. У такому випадку SММ-спеціаліст має проаналізувати ситуацію та порадити, що можна було б зробити ще.

Стиль та зміст

Журналістика та соціальні медіа — це відмінні, але важливі способи комунікації та розповсюдження інформації. Журналістика акцентується на об’єктивності та інформаційності, тоді як SММ дозволяє більше особистої експресії та взаємодії з аудиторією. Олена розповіла, що, на її думку, й ті, й інші навички в двох сферах чудово допомагають одна одній. Тобто, якщо ти розумієш, як налаштований Інстаграм, як розвивати ТікТок, то потім ти так само розумієш й черпаєш ж якісь прийоми для цього в журналістику.  У результаті ти знаєш дві сфери, з можливим подальшим розвитком у них. З точки зору психології, розмови з людьми — це блискуче. Так чи інакше, ти пишеш, думаєш й несеш відповідальність за те, що робиш. У створенні контенту для бізнесбрендів варто керуємо бажанням «продати». Спеціалісти слідкують за трендами, роблять «красиву» картинку. «Ми відштовхуємося знову ж таки від цілей. У нас є контент-план, по якому ми рухаємося. Відповідно, ми консультуємо, заохочуємо, продаємо. Натомість для створення журналістських матеріалів варто закцентуватися на актуальних соціально-економічно-політичних питаннях. У журналістиці треба тримати контакт з аудиторією, щоб знаходити нових героїв сюжету, нерозкриті теми, розуміти, чи те, про що ми пишемо, знімаємо, відчують споживачі поширеної нами інформації», — каже SММ-фахівчиня.

Навички та інтелект

За щоб не взялись, а скрізь потрібна спочатку теорія, згодом практика, далі лиш розвиток та удосконалення напрацьованих вмінь. Щодо сфери журналістики,  то варто завжди бути людиною-медіа, розділяти факти й думки, а ще, як зазначає Олена, одна з найважливіших рис характеру журналіста — критичне мислення. Тобто медіафахівець повинен спершу дуже швидко приймати рішення, а потім діяти, мусить прораховувати наперед, що вийде в результаті з тієї чи іншої ситуації, й ні в якому разі не боятися нести відповідальність. «А її (журналістики) характер постає в доброті, в деякій мірі хитрості, кмітливості, розсудливості та витримці», — додає вона. Стратегічне планування, аналіз, адаптація до різних аудиторій та нестандартне мислення — далеко не всі вміння, якими має досконало володіти справжній SММ-спеціаліст. Йому потрібно вміти бачити «прекрасне». Адже, наприклад,  такій соціальній мережі як Інстаграм важливий візуал. Андріана зауважує: «SММ має володіти словом. Доступно, красиво, креативно висловлювати свою думку — таке ж мистецтво, як і мистецтво бачити естетичний кадр. В обов’язки SММ-менеджера часто входить і налаштування таргетованої реклами. Тому він має вміти зареєструвати рекламний кабінет, знати, що таке Pixel, розуміти, як аналізувати отримані дані».

Корисна взаємодія

Зв’язок соціальних медіа маркетингу (SММ) та журналістики має значний вплив на створення та поширення інформації. Соціальні медіа стали одним з головних джерел новин, журналісти в свою чергу використовують це та генерують ідеї для новинних матеріалів, що й дозволяє швидко та ефективно поширювати свої матеріали серед широкої аудиторії. Олена Гущик каже: «Я чудово ставлюсь до соціальних мереж як додаткового інструменту для поширення новин за наявності журналістських стандартів. Мені здається, навіть я є прикладом такого, бо постійно поширюю свої сюжети, матеріали в Інстаграмі, ділюся на своїй особистій сторінці». Це допомагає аудиторії, які не так слідкують за новинами, черпати новини з соцмереж. Чим більше люди обізнані в повсякденних подіях, тим краще. «І це хороша можливість показувати, що журналісти не суха людина, яка просто передає інформацію, а вона просто людина, яка має свої думки й мрії, цілі і звичайний робочий день»,  — додає медійниця.

Тож шановні студенти, які наразі тільки-но опановують журналістську професію чи розпочали навчатися за ОП «Реклама та зв’язки з громадськістю», — ви вже зробили правильний крок для майбутньої діяльності — обравши комунікаційну сферу, що надає багато можливостей. Тепер ще більш серйозне рішення за вами — вирішити, що саме для вас є найцікавішим: масмедійна діяльність чи SMM. 

Наталія Сатанівська,

пресслужба факультету

Поділитися:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram