Одеський національний університет імені І. І. Мечникова

Ти знаєш, що ти людина? Ти знаєш права чи ні?

О-о-й, щось  дуже сумніваюся, що як тільки в тебе з’являється вільний час, ти відкриваєш другий розділ Конституції України «Права, свободи та обов’язки людини і громадянина» та сумлінно вивчаєш кожну статтю. Тому читай далі й будеш розумітися хоча б у деяких життєвих ситуаціях та вміти за себе постояти.

А тепер уявіть ситуацію, Ви, зайшовши до магазину, залишили свої речі в камері зберігання, закривши її ключем. Скупляєтесь, повертаєтеся за ними, а дверцята відчинені, й речами навіть не пахне. Що ж робити? Чи звинувачувати в цьому супермаркет? Так, можете. Навіть не звертайте уваги на надпис «Адміністрація не несе відповідальності за загублені речі» ! Згідно з частиною першою ст.950 ЦКУ адміністрація магазину НЕСЕ відповідальність за збереження Ваших речей на території супермаркету. Тому, якщо Ваших речей у камері зберігання не виявилося, а Ви їх там залишали ­– варто викликати поліцію та скласти протокол. Якщо адміністрація магазину відмовляється відшкодовувати збиток, то наступний крок – звернення до суду. Звичайно,  магазин може відшкодувати тільки те, що побачили свідки чи зафіксували камери відеоспостереження. Наприклад, рюкзак, магазин відшкодує, а ось планшет, який був у рюкзаку – ні, адже ніхто не доведе, що він був у рюкзакові.

Ситуація номер два. Під час прогулянки містом до Вас підходить представник поліції відрекомендувався та просить дозволу здійснити огляд Вашої сумки на наявність наркотичних засобів через те, що незнайомій жінці здалося, що Ви підозріло поклали в сумку пакетик з білим порошком. Чи повинні Ви показати сумку?

Якщо Ви потрапили в таку ситуацію, не треба вступати в конфлікт із поліціянтом, оскільки він виконує свій обов’язок, адже це його робота, його дії відповідно до ЗУ «Про Національну поліцію України». Але бувають випадки, коли заздалегідь підкидають до кишені наркотики, тому краще попросити представника поліції дістати пакетик. Чому? Бо якщо на предметі доказу, тобто пакетика, залишаться Ваші відбитки пальців, то надалі Ви не доведете, що він не Ваш.

Пригадуємо випадок, коли Ви не можете визначитися, які кросівки придбати, хочете сфотографувати декілька пар, а до Вас підходить охоронець і просить цього не робити. Чи є у Вас право на фото?

Так. Можна фотографувати майже всюди, і торгові центри – не виняток. Згідно з законодавством України – стаття 50 Конституції України: у ній кожному гарантується право вільного доступу до інформації про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення.

Ще відповідно до статті 34 Конституції України, кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати й поширювати інформацію усно, письмово або іншим способом  –  на свій вибір.

Наступна ситуація?  

Заходите Ви до магазину по хліб, але несподівано  на шляху чіпляєте скляну пляшку дорогезного віскі, яка падає на підлогу й розбивається. Чи повинні Ви платити за товар, який розбили чи пошкодили випадково?

Ні. Магазин не має права вимагати відшкодування збитків за пошкоджений товар. Якщо все ж таки адміністрація наполягає  –  Ви можете написати заяву до Державної інспекції України, при цьому надати їм докази, що Вас змушують оплатити товар. Бо це вже порушення закону ст. 17 ч. 2 Закону України “Про захист прав споживачів”,  де зазначено, що забороняється примушувати споживача купувати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту. Але Вам необхідно довести, що зачіпили товар випадково, для цього потрібні свідки або відео з камер спостереження.

Згідно зі ст. 323 Цивільного Кодексу України, ризик випадкового знищення чи пошкодження майна відшкодовує власник, у цьому випадку магазин.

Продовжуємо вивчати свої права далі.

Ви обрали в супермаркеті товар, прийшли на касу, а ціна завищена. Що ж робити в такому випадку? Продавець обов’язково повинен продати товар за ціною, що вказана на ціннику, адже саме цінник повідомляє споживачеві про ціну певного товару, тому працівники магазину до початку роботи зобов’язані перевірити наявність та правильність цін на табличках. У такому випадку за частиною 8 ст. 18 Закону України «Про захист прав споживачів», Ви маєте право придбати товар за ціною, що вказана на цінникові.

Приходите Ви до салону краси, але виходите з нього й близько не гарною, а навпаки. Зачіска, яку Вам зробив перукар, зовсім не вдалася, й Ви схожі на обскубану курку? Думаєте, ще й варто платити?

Якщо майстер щось робить неправильно, краще одразу йому про це повідомити, якщо вже пізно, тоді просити знижку через не той результат, який Ви очікували. Не забувайте, що майстер мав детально пояснити послідовність своїх дій та звичайно результат. Тобто Ви маєте право не платити, але тільки в рідкісних випадках, коли результат кардинально не сходиться з очікуваннями, наприклад, Ваше довге волосся відрізали майже під каре, коли Ви просили підстригти кінчики, чи Ви прийшли стати білявкою,  а виявилися рудою. Краще вимагайте усунень недоліків, посилаючись на Закон України “Про захист прав споживачів”.

Отже, знаючи свої права, Ви можете попереджати їх порушення й боротися за їх дотримання, адже, якщо Ви не знаєте своїх прав і не розумієте, як учинити в деяких ситуаціях,  – це рівноцінно тому, що Ви не маєте прав.

Катерина Гулінська