#Виробнича_практика: Навчання в поміч: як журналістська освіта допомагає у створенні власних проєктів

Започаткувати свій Ютуб-канал, розвивати блог в Інстаграмі або канал у Телеграмі — справи не з простих, хоч і здаються такими на перший погляд. Знайомство з усіма тонкощами створення власного контенту може налякати й зупинити, але тільки не наших студентів. Опанувавши найрізноманітніші навички під час навчання на факультеті, вони приходять до своїх проєктів уже з розумінням того, як це працює. Тож ми розпитали в них, як журналістська освіта допомагає у виготовленні власного контенту і як їм вдається поєднувати роботу для себе та навчання.

KINO VLADА

Новини зі світу кіно, огляди на фільми та серіали: ті, що тільки-но з’явилися в прокаті, і ті, що вже давно чекали на авторську оцінку — усе це можна побачити на Ютуб-каналі Владислава Бебешка, студента 3 курсу, та його сестри Олександри. Хлопець завжди захоплювався кінематографом і накопичив немалий багаж знань про нього, тож вирішив створити власний простір, де зможе ділитися своїм захопленням кіно з іншими. Окрім каналу на Ютубі, Владислав також розвиває сторінку в Інстаграмі та канал у Телеграмі, що присвячені тій самій тематиці. Станом на 29 березня 2022 року «KINO VLADА» має 86 підписників, а його автори постійно наповнюють 5 основних рубрик: Tribute, КіноБібліотека, Преміальне Кіно, Топове Кіно та Новини КіноСвіту. Як зазначив хлопець, робота над проєктом дозволяє поєднувати приємне з корисним: і позитивний настрій підтримувати — як свій, так і всіх навколо, — і покращувати вміння роботи з відео та звуком.

Основні практичні навички, що допомогли Владиславу без додаткових зусиль запустити власний Ютуб-канал, він здобув під час вивчення дисциплін «Технічні засоби виробництва ЗМІ» та «Мобільна журналістика». Стала в пригоді й робота над створенням відеоконтенту для факультетського каналу в рамках дисципліни «Журналістська майстерність». «Завдяки факультету я освоїв базові правила зйомки, обробки звуку та перейняв деякі фішки з монтажу (який майже повністю вивчав самостійно). Написання сценаріїв до відео мені дається легше та швидше також саме після двох років в університеті», — розповів студент.

Як вдається поєднувати розвиток власного проєкту та навчання? Владислав зазначив, що намагається розподіляти рівномірно час на навчання та канал: «До прикладу, день працюю над університетським завданням, а день — над сценарієм чи монтажем відео. Однак через деякі термінові справи по навчанню доводиться відкладати роботу над проєктом».

Миколаїв: місто, за яке болить

«Я дуже люблю Миколаїв. Напевно, це головна причина, чому я вирішила створити цей проєкт», — розповіла Богдана Будулуца, яка навчається на 3 курсі. На початку 2023 року вона вирушила до Миколаєва, щоб на власні очі побачити наслідки російських обстрілів і поспілкуватися з місцевими. «Якщо чесно, я дуже переживала, коли їхала в місто, тому що на той час я не була там майже рік. Але я точно знала, що хочу розказати про своє місто-Герой», — наголосила студентка. Після цієї поїздки Богдана написала репортаж про стан, в якому зараз перебуває Миколаїв, та історії жителів, які залишалися в місті протягом усього цього часу. До матеріалу також увійшла розповідь героїні, яка опинилася в окупації в рідному селищі поблизу Миколаєва. Окрім записування текстових нотаток, студентка також фіксувала все за допомогою зйомки сторіс в Інстаграм. Саме тоді їй і спало на думку не тільки написати репортаж, а і створити влог.

Під час роботи над ним їй дуже згодилися навички відео- та фотозйомки, начитки й запису закадрового тексту, комунікації з героями для запису синхронів. Дівчина здобула ці вміння під час вивчення таких дисциплін як «Мобільна журналістика», «Основи дикторської майстерності», «Технічні засоби виробництва ЗМІ» та «Аудіовізуальна журналістика». «Якщо говорити конкретно про репортаж, то я не думаю, що змогла б його опанувати самостійно, а якщо б і змогла, для цього треба було б витратити набагато більше часу», — додала Богдана.

Дівчина розповіла, що активно використовує і у житті, і на власних сторінках у соціальних мережах більшість знань, здобутих на факультеті журналістики. Вони допомагають їй відчувати себе більш впевнено під час створення будь-яких матеріалів: текстових або відео. Також студентка планує і надалі розвивати свій особистий бренд в Інстаграмі саме як людини, яка навчається на журналістиці й хоче далі пов‘язати з цим своє життя.

Пляшка молока

Під такою назвою «ховається» Ютуб-канал з озвучкою коментарів із Реддіту українською мовою. Його створили Микита Лактіонов (студент 4 курс) та Альона Іванова (студентка 3 курсу). Перше відео з’явилося в липні 2022 року, і з того часу на канал підписалося вже майже 2 тисячі користувачів. Основним поштовхом для створення цього проєкту стало бажання працювати на український Ютуб та розвивати його. Микита зазначив, що хотів зробити канал як власне резюме та з його допомогою покращити дикцію. Якщо ж «Пляшка молока» буде приносити гарні результати, то автори планують використати його як майданчик, з якого можна буде перенаправляти аудиторію на інші проєкти.

Під час створення каналу його авторам дуже згодилося вміння якісно підбирати техніку для запису контенту. Але найбільш важливими стали навички роботи зі звуком: як правильно видаляти шуми та підвищувати якість запису. «Для того, щоб відео хотіли дивитись — треба вміти працювати зі звуком», — поділився досвідом Микита. Такі навички студенти здобули на дисциплінах «Аудіовізуальна журналістика» та «Основи дикторської майстерності».

Поєднувати роботу над власним проєктом та навчання авторам «Пляшки молока» допомагає чітке планування часу. Наприклад, Альона зазначила, що варто менше часу витрачати на соцмережі або хоча б фіксувати, скільки ви там сиділи. «Усе можливо, якщо захотіти», — додала дівчина.

Синергія

Автори цього матеріалу не могли не сказати і про свій проєкт. «Синергія» — це подкаст про стосунки: з собою, іншими людьми та світом. Саме з цієї фрази ми починаємо кожен наш випуск. Проєкт був створений, бо ми відчували, що можемо доносити людям корисні знання про стосунки, життя та філософські концепції, які ми випробували на власному досвіді. Перший випуск був опублікований у вересні 2022 року, а зараз наш канал має понад 100 підписників.

Із розвитком нашого проєкту — на подкаст-платформах та Ютубі — ми розуміли, що рухаємося вперед не з порожнім рюкзаком за плечима: у нас уже були знання та навички, які допомагали економити час та ресурси. Невдовзі після початку стало зрозуміло: навчання на факультеті журналістики дає нам такий бекґраунд, завдяки якому ми можемо впевнено доносити людям інформацію, адже вміємо її ретельно добирати, перевіряти та критично обдумувати.

Присутність журналістських звичок відчувається практично на кожному етапі створення подкасту. Ми стали універсальними спеціалістами, взявши максимум з кожної дисципліни:

  • «Основи дикторської майстерності»: правильна вимова, чіткість артикуляції;
  • «Журналістський фах»: дотримання стандартів журналістики, якісний підбір інформації, яку ми висвітлюємо, вміння писати власні тексти — сценарії для випусків;
  • «Технічні засоби виробництва ЗМІ»: робота зі звуком, постановка кадра та знання технічних характеристик пристроїв, які ми використовуємо для зйомок та запису звуку;
  • «Аудіовізуальна журналістика» та «Мобільна журналістика»: операторська робота, навички монтажу;
  • «Медіатехнології: веб-дизайн»: створення логотипу, обкладинок для відео, самостійне створення постів у соціальні мережі, розвинене бачення композиції в дизайні.

Опанування цих дисциплін значно полегшило процес створення подкасту. Також були корисними й дисципліни, безпосередньо не пов’язані з журналістикою: культурна антропологія, соціальна міфологія, психологія, міжнародні відносини.

Тому ми з власного досвіду можемо сказати, що університет дає безліч можливостей, які кожен може використати для свого власного професійного зростання або ж для створення проєкту «для душі». І найголовніша наша порада: ставтеся до університету як до осередка можливостей, який може дати вам базу для подальшого розвитку та допоможе розпочати власну справу.

Микита Кишиневський, Анастасія Єрьоменко

Роботу виконано в межах лабораторії пресслужби факультету

Поділитися:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram