Вибіркові дисципліни: що допомагає студентам формувати професійні навички

Вибіркові дисципліни формують у майбутніх журналістів професійний вектор і дозволяють глибше пізнати різні аспекти обраної професії. Ми поспілкувалися зі студентами 2 курсу факультету журналістики, реклами та видавничої справи, щоб дізнатися, як вони робили вибір, про їх очікування та враження від цих дисциплін.  А викладачі в свою чергу розказали про навички та важливі аспекти, що мають опанувати студенти під час вивчення вибіркових дисциплін.

Війни та конфлікти: як бути журналістам

«Журналіст в умовах війни» — надзвичайно важливий предмет для медійників, адже у таких ситуаціях вони відіграють роль свідків та інформаторів подій. Ця вибіркова дисципліна передусім спрямована на формування у здобувачів уявлення про специфіку репрезентації війни в журналістських матеріалах. «Програма дисципліни передбачає опанування матеріалу, що сприятиме формуванню навичок, що допоможуть  професійно  здійснювати інтерв’ювання  учасників війни, осіб, що пережили травматичний досвід;  застосовувати весь ‘‘арсенал’’ журналістських жанрів для розкриття актуальних тем та проблем воєнного часу»,  — підкреслює Аліна Червінчук, заступниця декана факультету, старша викладачка кафедри журналістики, реклами та медіакомунікацій. Для викладу теоретичного матеріалу вона використовує метод кейс-стаді, пояснювально-ілюстративний. Практичні заняття в свою чергу включають аналіз історій і ситуацій,  роботу в групах, «моделювання» професійної діяльності, а також при виконанні підсумкового завдання — проєктну діяльність.

Анна Філанюк розповіла про те, чому ж обрала цей напрямок для вивчення:  «Я вважаю її (ред. дисципліну) однією із необхідних предметів для майбутньої професії журналіста. По-перше, тема війни наразі є актуальною, як ніколи. Тому суспільство потребує професіоналів, які розуміються у своїй сфері діяльності, й надають якісну та правдиву інформацію». Другий пункт, який виділила для себе дівчина — прагнення стати універсальним професіоналом, який вмітиме працювати з воєнною тематикою.

В умовах війни актуальною стала проблема окупованих і деокупованих територій. Для того, аби вміло та правильно працювати з інформацією, в таких умовах студенти мали можливість обрати для себе дисципліну «Життя на деокупованих територіях». «Основа дисципліни — це виклики на потреби того часу, в якому живуть та працюють сучасні українські журналісти. На превеликий жаль, через повномасштабну війну російської федерації, у нас є такі території, які називаються окупованими, й на щастя, завдяки Збройним Силам України, є території — деокуповані. Робота там — «мust have» для  сучасного журналіста, тому що ці теми завжди цікаві, вони тиражовані як в локальних, так і в загальноукраїнських та міжнародних ЗМІ», —  прокоментував Богдан Максимець, викладач кафедри журналістики, реклами та медіакомунікацій. Основний фокус дисципліни полягає у формуванні в майбутніх журналістів, тих, хто скоро будуть починати свій шлях у медіа, навичок та уявлення про те, як працювати на таких територіях, що робити та яким чином можна спростити собі роботу. 

Валерія Синиця, студентка, що вивчає цю дисципліну, розповіла, що обрала цю дисципліну, тому що ця тема є актуальною у наш час. А також додала: «Мені дуже цікаво дізнатися як журналіст повинен поводитися у таких складних та небезпечних умовах, та хочеться дізнатися про життя людей на деокупованих і окупованих територіях нашої країни, а найголовніше — як про висвітлювати в ЗМІ».

Стратегічне планування як запорука прогресивної роботи

Медіаменеджмент — сфера управління та організації медійних ресурсів, що дозволяє забезпечити доступ до інформації для глобальної аудиторії та розвивати інтернет-медіа у цифрову епоху. Майбутні журналісти мають розумітися у світі, де цифрова трансформація медіа стала необоротним процесом та знатися на керуванні веб-порталами, новинними сайтами, соціальними медіа та іншими онлайн-медійними платформами. 

Тетяна Милимко, викладачка кафедри журналістики, реклами та медіакомунікацій, підкреслила: «Онлайн-ЗМІ сьогодні  — найпопулярніші ресурси отримання інформації. Дуже важливо правильно організовувати роботу, аби мати повагу читачів та великі охоплення переглядів. Наша дисципліна ‘‘Медіаменеджмент онлайн-ЗМІ’’ якраз про це. Ми вчимося нюансам роботи онлайн-ЗМІ, як виходити з кризових моментів, обирати редакційну політику та співпрацювати в колективі». Методи її викладання базуються на власному досвіді, той випадок, коли теорія з’являється з практики. Студенти мають свої передбачення  яку користь може дати предмет по завершенні його вивчення. 

Одна зі студенток, Світлана Сізова, висловилася: «Гадаю, що  знання з цієї  теми насамперед дадуть розуміння того, як правильно себе поводити у команді, що саме має знати керівник, які наставлення варто давати колегам. А ще випадає гарна можливість дізнатися про роботу зарубіжних та українських онлайн-ЗМІ, цікаві факти про них. Тим самим можна зрозуміти й проаналізувати усі нюанси в роботі журналіста такої сфери».

«Організація роботи редакції в умовах сьогодення» — дисципліна, що допомагає відповідати новим викликам та підходам для ефективної роботи в медіа. Євген Блінов, старший викладач кафедри періодичної преси та медіаредагування, розповів, що важливий аспект дисципліни — вміння працювати з відкритими даними, аналізувати зібраний матеріал в умовах обмеженого часу, виокремлювати найважливіше. «Крім того, важливо вміти подати свій результат — дуже чітко. Це вимога сьогодення.  Формування колективу редакції: вміння розробити штатний розпис, конкретизувати вимоги до вакансій, створити резюме, провести співбесіду з кандидатами», — додав він. А для цікавішого сприйняття інформації користується методом ділової гри, аби всі студенти були задіяні, й індивідуальної роботи. 

Валентина Маханьковська, яка обрала цю дисципліну, розповіла, що практичні заняття дають змогу використати набуті навички, знання. Також дівчина вважає, що ця дисципліна буде корисною для тих, хто зацікавлений у цій сфері діяльності. Проте, оскільки журналіст нині повинен бути універсальним, кожному необхідно знати принципи, структуру роботи редакції. 

Як інформувати громадськість про релігійну тематику

Питання релігії завжди залишається актуальною темою на сторінках преси України. Наші студенти також мають можливість більш глибоко вивчати цю тему, акцентуючи увагу на відображенні її на сторінках українських ЗМІ, тому частина студентів і обрали дисципліну «Релігійне питання на сторінках преси України». Як зазначив Станіслав Овсієнко, доцент кафедри нових медіа та медіадизайну, предмет спрямований на формування навичок, таких як: вміння належно орієнтуватися у всеукраїнських релігійних процесах та реагувати на зміни, використовувати загальні уявлення про даний соціокультурний феномен у своїй професійній діяльності.  А ще додав: «Під час вивчення дисципліни студенти опановують технологічну комунікацію, що передбачає роботу з джерелами інформації, з журналістськими матеріалами на релігійну проблематику, формують творчий підхід  до написання оглядів, есе на актуальні релігійні питання». 

Єлизавета Шипіцина, студентка, яка обрала для вивчення цю дисципліну, зазначила: «Упевнена, що в результаті  я зможу грамотно висвітлювати питання з релігійної проблематики у ЗМІ. Запобігати розповсюдженню неправдивої інформації щодо окремих релігійних угрупувань, шляхом її спростування». 

Вдих-видих. Стоп — знято!

Задля передачі інформації, впливу на аудиторію та створення медійного контенту в ЗМІ використовують різноманітні застосування. «Аудіальні та візуальні технології в роботі ЗМІ» — саме та дисципліна, яка дає можливість студентам навчитися цьому. «Курс містить у собі 2 великих блоки: дикторське мистецтво та мобільна журналістика. Студенти мають змогу навчитися не тільки професійній зйомці мобільними пристроями, але й також отримують великі навички з дикторства, що стане їм в пригоді в роботі на радіо та телебаченні, як колись знадобилися і мені», — прокоментувала Олена Орлова, старша викладачка кафедри нових медіа та медіадизайну.

Вікторія Бабкова, яка опановує саме цю дисципліну, розповіла, що вбачає прямий вплив дисципліни на професійні навички, адже другокурсників активно навчають мобільній журналістиці, розповідають, як правильно вибудовувати кадр, як якісно записувати звук, і, що найголовніше, усе це вони роблять за допомогою телефона! «Минулого тижня також почалися пари, де навчають дикторської майстерності. Під пильним наглядом викладачки, ми вчимося правильно дихати, розподіляти повітря під час мовлення, аби не задихатися, та, що не менш важливо, робимо впевнені кроки у вдосконаленні власної дикції», — відзначила студентка. 

Отже, вибір зроблено. Тепер завдання студентів — навчатися, пізнавати, розвиватися. Ми впевнені, що незабаром вони зможуть застосувати отримані знання та демонструвати свої нові навички на практиці.

Наталія Сатанівська, Дінара Алибейлі, Ангеліна Годулян, 

пресслужба факультету

Поділитися:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram